Ako sú na tom seniori so smartfónmi?

10.11.2019 10:00
senior, dôchodca, tablet
Seniori sú často opatrní, boja sa napríklad, že zrealizujú nejakú platbu, alebo, že niečo nainštalujú, respektíve pokazia. Autor:

Mobilné telefóny nie sú pre ľudí vo vyššom veku veľkou neznámou. Hoci sa podľa výskumu Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity Cyrila a Metoda v Trnave seniori zameriavajú pri používaní smartfónov viac na telefonovanie a zasielanie krátkych textových správ, pracujú, hoc s väčšou opatrnosťou, aj s internetom.

Ktoré metódy učenia sú pre starších lepšie?

V rámci projektu LoGaSET sa Fakulta masmediálnej komunikácie zameriavala na výskum vhodnej metódy vzdelávania seniorov v oblasti smartfónov a mobilných aplikácií. Projekt bol tiež určený na rozvoj digitálnych zručností seniorov. Hlavným cieľom bolo zistiť to, ktorá metóda ich vzdelávania je efektívnejšia. Vedci z fakulty teda porovnávali tradičnú lineárnu výučbu v učebni a metódu geolokačných hier a edutainmentu, jednoduchšie povedané metódu škola hrou.

„Podmienkou prihlásenia seniorov na kurz bolo, aby vlastnili smartfón a dokázali prejsť sami aspoň jeden a pol kilometra. Následne sme ich rozdelili do dvoch skupín podľa typu výučby,“ vysvetľuje pre Pravdu odborná asistentka Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity Cyrila a Metoda v Trnave Mgr. Magdaléna Švecová, PhD.

Seniori si pochvaľovali výučbu v reálnom prostredí

V prvej skupine boli seniori počas každej z desiatich lekcií v učebni. Výučbu viedli lektori, pričom didaktický zámer bol jasný. Účastníci výskumu dostali najprv výklad, a potom si skúšali predmetné učivo, napríklad vybranú aplikáciu. Na druhej strane, v skupine s geolokačnými hrami boli seniori neustále v inom prostredí. Tu už bola didaktika skrytá, prvoradá bola samotná hra a jej pravidlá, pričom lektori boli druhoradí.

„Zistili sme, že geolokačné hry sú efektívnou metódou, pretože seniori sa učia samostatnejšie a v reálnych stresujúcich podmienkach. Učia sa rýchlejšie, dokážu aj aplikácie zvládnuť lepšie, okrem toho tu prebieha zábava a väčšia miera socializácie medzi študentmi. Ale na druhej strane sme zistili, že teoreticky výklad a pokojné skúšanie funkcií smartfónov je pre nich rovnako dôležité. Preto je vhodná kombinácia oboch metód,“ pokračuje odborná asistentka fakulty.

Rozvíja sa aj jemná motorika a zrak

Učenie zároveň podľa jej slov ovplyvňuje aj úroveň jemnej motoriky, zrak, pozitívne nastavenie voči smartfónom a na kurz môžu prísť dokonca s partnerom či kamarátom. „Vhodné je napríklad používať na ovládanie špeciálne pero namiesto prsta, poprípade hlasové ovládanie. Určite treba dávať seniorom aj tlačené materiály s návodom na ovládanie.“ Výskum poukázal tiež na skutočnosť, že ľudia vo vyššom veku sa často cítia vylúčení z tejto oblasti spoločnosti, cítia sa menejcenne, pretože neovládajú digitálne výdobytky.

„Deti a vnúčatá nemajú dostatočnú trpezlivosť alebo čas na vysvetľovanie funkcii telefónu, čo seniorov demotivuje ešte viac. V neposlednom rade niektorým treba vysvetľovať, že tieto technológie nie sú zlé, ale majú aj pozitívne účinky. Preto takýto kurz odbúrava strach i predsudky, seniori sa dostanú do spoločnosti, medzi mladých ľudí i vrstovníkov, čo je tiež pozitívne,“ pokračuje Švecová.

Mini výskum odhalil túžby seniorov

Podľa prieskumu, ktorý uskutočnila fakulta na vzorke 150 seniorov seniori používajú smartfóny skôr ako tradičné telefóny, teda na SMS, telefonovanie, hodiny, budík, fotoaparát. Internet, hry a funkcie, ktoré sú typické pre smartfóny používa už menej seniorov. „Skôr sú opatrnejší, boja sa napríklad, že zrealizujú nejakú platbu a podobne. Alebo, že niečo nainštalujú, respektíve pokazia. Radi by sa však naučili nakupovať cez internet a, samozrejme, komunikácia s blízkymi je priorita. Tiež majú radi vyhľadávanie informácií o veciach, ktoré ich zaujímajú. Osvedčili sa aj Google mapy alebo prekladač,“ uzatvára Magdaléna Švecová.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#smartfóny #seniori a vzdelávanie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku