Ktoré vitamíny chýbajú starším ženám?

15.12.2019 06:00
spánok, senior
Vitamín D3 si ľudské telo dokáže vytvoriť samo, pričom postačí, ak je ľudská pokožka (na tvári a dlaniach) vystavená slnečnému žiareniu po dobu tridsiatich minút denne. Autor:

I napriek tvrdeniam, že vyváženou stravou je možné zabezpečiť príjem všetkých dôležitých vitamínov, existujú dôkazy, ktoré hovoria o opaku. Najmä ženy z vyšších vekových ročníkov sa stále pasujú s nedostatkom niektorých mikroživín. Dokopy pritom ide až o trinásť vitamínov a minerálnych látok.

Trinástka chýbajúcich látok nevyhnutných pre správne fungovanie ženského organizmu zahŕňa nedostatok vitamínu C, A, D, E, K a vitamínov radu B. Z „béčkového“ radu mikroživín majú staršie dámy málo vitamínu B12 a kyseliny listovej. Absentujú u nich aj niektoré minerály, stopové prvky a mastné kyseliny. Výskumy predpokladajú, že takmer tretina všetkých žien má nedostatok jedného alebo viacerých vitamínov a minerálov. S pribúdajúcim vekom sa toto riziko zvyšuje.

Podľa nedávnej štúdie, sa nedostatok vitamínov u žien spája predovšetkým s podvýživou. V takomto prípade sú ženy vo vyššom veku náchylnejšie na výskyt infekčných ochorení. Po menoupauze sú ohrozené najmä osteoporózou, kedy je v tele málo vitamínu K, D, ale aj minerálnej látky vápnik. Pri menšom množstve pravidelného prijímania vitamínu A, C a antioxidantov dochádza vo vyššom veku najmä k riziku straty zraku.

Bráni rýchlemu starnutiu

Vitamíny C, E a A patria k silným antioxidantom, ktorých nedostatok je základnou príčinou rýchleho starnutia a mnohých chorôb ovplyvňujúcich srdce, oči, pokožku a mozog. Vitamín C, ktorý sa odborne nazýva kyselina askorbová, zvyšuje imunitnú odozvu organizmu, potláča prechladnutie, nádchu, úspešne bojuje s infekciami, ale je nevyhnutný aj na ochranu zraku a pokožky pre ultrafialových žiarením. Najlepším zdrojom vitamínu C je domáce ovocie, a to jablká, hrušky, bobuľovité plody. Z cudzokrajných zdrojov majú vysoké množstvo vitamínu C najmä citrusy a kiwi. Netreba však zabúdať ani na ľahko dostupné zdroje céčka, pričom najlepším z nich je kvasená kapusta.

Ochráni zrak

Vitamín A chráni bunky tela pred rôznymi mutáciami, bráni poškodeniu zraku a vzniku rôznych druhov nádorových ochorení. Ľudské telo si dokáže vyrobiť tento vitamín z betakaroténu, ktorý obsahujú červeno či žlto sfarbené ovocie a zelenina, napríklad marhule, broskyne, paprika a rajčiny. Vitamín E nesie prívlastok elixír mladosti, a to najmä pre jeho schopnosť chrániť bunky pred starnutím. Vitamín E bojuje proti takzvaným voľným radikálom, ktoré sa podieľajú na vzniku takzvaných stareckých škvŕn a vážnych ochorení vrátane rakoviny. K najlepším zdrojom tohto vitamínu patria predovšetkým orechy, semená rastlín a rastlinné oleje.

Posilňuje kosti

Vitamín D3 obsahujú predovšetkým vajíčka, mliečne výrobky, niektoré druhy húb. Ide o vitamín, ktorý si ľudské telo dokáže vytvoriť samo, pričom postačí, ak je ľudská pokožka (na tvári a dlaniach) vystavená slnečnému žiareniu po dobu tridsiatich minút denne. Staršie ženy vo všeobecnosti predstavujú najrizikovejšiu skupinu, ktorej chýba spomínaná mikroživina, pretože trávia veľa času v domoch či bytoch, teda bez vplyvu priameho slnečného žiarenia.

Vitamín D3 je dôležitý pre zdravé kosti, udržiavanie mozgu v dobrej kondícii, ale tiež ako prevencia porúch nálady, predovšetkým depresie. Pod výskyt osteoporózy, teda rednutie kostí, sa podpisuje nielen chýbajúci vitamín D3, ale aj nižší príjem vápnika. Zdrojom vápnika sú predovšetkým mliečne výrobky, jogurty, syry, vajíčka a niektoré druhy vápenatých minerálnych vôd.

Znižuje úmrtnosť

Vitamín K je dôležitý pre vytváranie a udržiavanie silných kostí. Nezastupiteľné miesto má aj pri zrážaní krvi a v rámci prevencie srdcovocievnych chorôb. Predčasné starnutie a aj smrť je častokrát dôsledkom nedostatku práve vitamínu K, ktorého nízky výskyt v organizme sa spája s rizikom vyššej úmrtnosti na kardiovaskulárne ochorenia. Hodnoty vitamínu K klesajú v tele pri dlhodobom užívaní antibiotík, ale aj v prípade črevných ochorení. Existujú dva typy vitamínu K. Vitamín K1 sa nachádza v zelenine. Vitamín K2 obsahujú najmä mliečne výrobky.

Zbavuje podvýživy

Pre správny metabolizmus žien sú dôležité najmä vitamínu skupiny B, spomedzi nich najviac vitamín B12 a kyselina listová. Zabraňujú únave a podporujú predovšetkým kognitívne funkcie, teda schopnosť pamätať si a učiť sa. Rovnako sú nápomocné pri viacerých bunkových procesoch, metabolizujú tuky a sacharidy. Spolupracujú tiež s rôznymi stopovými prvkami, napríklad železom pri krvotvorbe.

Vitamíny radu B môžeme získať zo živočíšnych zdrojov, akými sú vajíčka od sliepok z voľného chovu, ryby a mliečne výrobky. Vitamín B 12 by si mali dopĺňať najmä staršie ženy, ktorým nechutí mäso a ktoré trpia na podvýživu. K rastlinným potravinám bohatým na kyselinu listovú zahŕňame špenát, listovú zeleninu, špargľu, ale aj melón, citrusové plody a fazuľu.

Jedli ste už niekedy rybu na krémovej šošovici? Pozrite si tento recept!

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vitamíny #minerálne látky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku