Ako pomáha cvičenie po šesťdesiatke srdcu a mozgu?

28.12.2019 06:00
seniori, dôchodci, cvičenie
Vedci zistili, že tí, ktorí sa rozhodli vystúpiť z pohodlného života a začali sa venovať miernemu či intenzívnemu športu, mali zdravší srdcovocievny systém o viac ako 11 %. Autor:

Menej pohybu, viac zdravotných komplikácií. Obmedzenie cvičenia na minimum ohrozuje podľa odborníkov srdce a mozog starších ľudí. Ako tomu predísť?

Keď hrozí kolaps srdca

Nedostatok aktivity zvyšuje u starších ľudí riziko srdcovocievnych ochorení a mozgovej príhody. Výskum na vzorke vyše milióna ľudí potvrdil, že seniori by sa mali pravidelne venovať cvičeniu, čím sa zabráni vyššie spomínaným zdravotným komplikáciám. Kórejskí vedci zistili, že zníženie aktivity u seniorov zvyšuje riziko srdcového infarktu až o 27 %. Pozitívne správy čakali predovšetkým tých ľudí v pokročilom veku, ktorí si každý deň dopriali mierne až stredne ťažký fyzický tréning. V tomto prípade došlo k poklesu rizika infarktu a mŕtvice o 11 %.

Aj starším sa oplatí cvičiť

Výskumníci sa pýtali respondentov na úroveň ich fyzickej aktivity a životný štýl. V skupine sa venovali intenzívnemu cvičeniu, ktoré zahŕňalo 20 minút behu, bicyklovania a aeróbneho cvičenia denne. Ďalšia skupina sa venovala miernemu polhodinovému cvičeniu, a to svižnej chôdzi, tancu alebo práci v záhrade. Vedci pozorovali aj zdravotný stav ľudí, ktorí nemali záujem o fyzickú aktivitu. Týmto spôsobom sa podarilo zozbierať údaje o srdcových ochoreniach a mozgovej príhode za obdobie troch rokov. Priemerný vek účastníkov bol pritom 67 rokov, z čoho 47 % tvorili muži. Približne dve tretiny opýtaných uviedli, že sa nevenovali cvičeniu.

Pohodlie škodí

Vedci zistili, že tí, ktorí sa rozhodli vystúpiť z pohodlného života a začali sa venovať miernemu či intenzívnemu športu, mali zdravší srdcovocievny systém o viac ako 11 %. Zvýšenie tréningov na tri až päť denne sa pričinilo o ďalšie percento v prospech zdravotného stavu zúčastnených ľudí. Posolstvom tohto výskumu bolo predovšetkým to, že seniori by mali zvýšiť intenzitu cvičenia a pohybu, aby sa predišlo kardiovaskulárnym ochoreniam. Toto zistenie sa opiera o celosvetové prognózy, ktoré očakávajú že populácia nad 60 rokov sa do roku 2050 vyšplhá na dve miliardy, čo si vyžaduje zachovanie dobrej fyzickej kondície aj vo vyššom veku.

Chôdza či beh?

Medzi najlepšie športové aktivity u seniorov patrí predovšetkým chôdza. U ľudí so zhoršenou pohyblivosťou a náchylnosťou na pády je vhodné prejsť na nordic walking, to je takzvanú severskú chôdzu za pomoci oporných palíc. Beh sa vo vyššom veku neodporúča, pretože pri vysokom tempe sa príliš namáha srdce a môže dôjsť aj k strate stability a pádu. Mierny poklus, plávanie a bicyklovanie sú ideálne pre všetky vekové kategórie. Nezaťažujú nadmerne srdcovocievny systém a pomáhajú zlepšovať celkovú fyzickú kondíciu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#srdcovo-cievne ochorenia #mozog #chôdza #aktívny senior
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku