Prečo by seniori nemali zabúdať na pitný režim?

12.01.2020 06:00
voda, pohár
Príjem tekutín by sme mali rozdeliť rovnomerne počas celého dňa. Autor:

Zatiaľ čo voda v tele zdravých dospelých ľudí v mladšom a strednom veku tvorí až 60 % telesnej hmotnosti, percentuálny podiel tejto vzácnej tekutiny s pribúdajúcim vekom klesá. Pre porovnanie, voda v organizme dieťaťa predstavuje až 70 % hmotnosti, u seniorov je to len do 52 %. Aké riziká hrozia starším ľuďom pri chabom pitnom režime?

Keď sa smäd ozve inak

Seniori začínajú vnímať smäd až pri silnom nedostatku tekutiny v organizme. K takto ohrozeným skupinám zahŕňame aj deti. Indikátorom toho, kedy sme dehydrovaní je predovšetkým farba moču a pružnosť pokožky. Moč býva pri slabom zásobovaní tela vodou tmavý. Dôvodom je to, že telo neuvoľňuje moč z tela, ale znova ho filtruje a „zahusťuje“ ďalšími odpadovými látkami. Na vzhľade sa dehydratácia prejavuje stratou pružnosti, vysúšaním pokožky. Vysychajú tiež pery a sliznica úst.

Voda bez kalórií

K najviac ohrozeným starším ľuďom patria predovšetkým tí, ktorých trápi diabetes, vysoký krvný tlak, u ktorých sa odporúča piť vodu z vodovodu, prípadne tekutiny bez pridaného alebo aj prírodného cukru. V niektorých prípadoch je dovolené dopriať si dúšok tekutiny osladenej umelým sladidlom. Aj v tomto prípade však platí pravidlo: všetko s mierou. Základom pitného režimu je najmä pitie tekutín bez kalórií. Voda z vodovodu je spomedzi týchto nápojov na prvom mieste a v tesnom závese za ňou sú prírodné pramenité vody.

Víťazí voda z vodovodu

Minerálne vody s vyšším obsahom minerálnych látok, prípadne ovocné šťavy by mali tvoriť asi desatinu celkového príjmu tekutín. Po tom, ako si doprajete šálku čaju či kávy sa telo zvykne rýchlejšie zbavovať tekutín, a preto je vhodné ju telu vrátiť v podobe dvoch či troch decilitrov pitnej vody. Podľa popredného českého odborníka na výživu Mgr. Martina Jelínka vo všeobecnosti platí, že ideálnou tekutinou určenou pre dlhodobý pitný režim je čistá voda. „Najlepšia je filtrovaná voda z dôvodu absencie chlóru a niektorých mechanických nečistôt, ktoré sú bežne prítomné vo vodovode,“ vysvetľuje pre Pravdu.

Sladké tekutiny zhoršujú cukrovku

Sladké tekutiny majú podľa neho niekoľko nevýhod. Tou prvou je sladká chuť, vďaka ktorej si budujeme závislosť na sladkej chuti. To nás neskôr núti vyberať si potraviny, ktoré majú vyššiu kalorickú hodnotu oproti tým, ktoré sa považujú za zdravé. Výber sladkých nápojov môže viesť k nadváhe, cukrovke a inzulínovej rezistencii. „Navyšovaním kalorickej hodnoty nápojov sa rýchlo zvyšuje hladina krvného cukru, kedy organizmus akýkoľvek prebytok takto nevyužitej látky ukladá do tuku,“ zdôrazňuje Jelínek.

Nie nárazovo, ale pravidelne

Príjem tekutín by sme mali rozdeliť rovnomerne počas celého dňa. Odporúča sa o pol litra tekutín ku každému jedlu, čiže v prípade piatich jedál je to spolu dva a pol litra nápoja. Starší ľudia, ktorí majú problémy s obličkami, cukrovkou či prostatou by mali piť viac vody ráno a znížiť jej príjem tesne pred spaním. Výsledkom nadmerného pitia vody tesne pred spaním môže byť časté prebúdzanie, návšteva toalety a v konečnom dôsledku aj nekvalitný spánok.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#voda z vodovodu #smäd #pitný režim
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku