Ako vyprážané jedlá ovplyvňujú pamäť seniorov

22.03.2020 09:00
vyprážené krídelká
Hoci vyprážame jedlo na rastlinnom oleji, pri jeho častom používaní a prepaľovaní dochádza k tvorbe zlých tukov. Autor:

Vyprážané rezne, šišky, hranolčeky alebo zemiakové lupienky. Spomínaná kategória slaných a sladkých dobrôt môže podľa najnovších výskumov zhoršovať pamäť u starších ľudí. Čomu sa vyhýbať a aké potraviny zaradiť do jedálnička na zlepšenie kognitívnych funkcií?

Čo sú zlé tuky?

Podľa nedávnej štúdie Kalifornskej univerzity môžu niektoré druhy tukov poškodzovať pamäť. Ide najmä o takzvané transmastné kyseliny, ktoré upchávajú tepny a cievy. Naopak, medzi zdravé tuky, ktoré majú na ľudský organizmus blahodarné účinky patria napríklad omega-3 mastné kyseliny. Posilňujú srdce, cievy a zlepšujú fungovanie mozgu a tým aj pamäť. Transmastné kyseliny sa nachádzajú v prepálených olejoch, v spálených jedlách, vyprážaných jedlách. Napríklad, hoci vyprážame jedlo na rastlinnom oleji, pri jeho častom používaní a prepaľovaní dochádza k tvorbe spomínaných zlých tukov.

Keď sa stráca pamäť

Transmastné tuky sa okrem stien ciev a tepien usádzajú aj v podkožnom tkanive, najmä v oblasti brucha, stehien, chrbta a ramien. Škodlivé tuky negatívne ovplyvňujú fungovanie mozgu. Štúdia skúmala najmä mužskú časť populácie. Vybrali si predovšetkým tých chlapov, ktorí si pochutnávajú na mastných a nezdravých potravinách. Výsledky mikro výskumu boli v tomto prípade zarážajúce. Vyprážané rezne, vysmážaná zelenina, ale aj majonézové šaláty spôsobovali u mužov zhoršenie pamäti až o 10 % oproti mužom, ktorí si dávali pozor na zloženie jedálneho lístka. Netreba zabúdať, že transmastné tuky sa nachádzajú v malom množstve aj v mäse, niektorých mliečnych výrobkoch a stužených tukoch, potravinách s dlhšou trvanlivosťou, rýchlom občerstvení a polotovaroch.

Ohrozujú aj srdce

Americká asociácia srdcových chorôb upozorňuje, aby sa ľudia vo vyššom veku vyhli konzumácii nezdravých potravín. Odborníci varujú, že maximálna odporúčaná denná dávka transmastných tukov je len na úrovni di dvoch gramov denne. Pri iných druhoch tukov, napríklad zdravých rastlinných olejoch, orechoch a semien rastlín sa odporúča ich konzumovať v množstve niekoľkých desiatok gramov. Nezdravé tuky sa tiež považujú za vinníka srdcových chorôb, či mozgovej mŕtvice. Transmastné tuky prispievajú k vzniku oxidačného stresu. Ide o stav, ktorý je vyvolaný voľnými radikálmi, ktoré sa tvoria v ľudskom tele pri častej konzumácii prepálených olejov. Transmastné kyseliny zvyšujú hladinu zlého (LDL) cholesterolu a zároveň zabezpečujú pokles dobrého (HDL) cholesterolu. U starších ľudí môžu spôsobovať vznik aterosklerózy, obezitu, rakovinu hrubého čreva, cukrovku a vysoký krvný tlak.

A ako sa orientovať pri výbere tukov?

Nasýtené mastné kyseliny (tuky) sú predovšetkým v živočíšnych tukoch, akými sú maslo, bravčová masť, ale aj palmový olej. Zvyšujú cholesterol a majú negatívny vplyv na srdce. Nenasýtené mastné kyseliny spoznáme tak, že majú väčšinou tekuté skupenstvo. V rámci tejto kategórie je podskupina mononenasýtených kyselín, ktoré sa nachádzajú v olivovom oleji, ale aj v arašidoch. Do ďalšej podskupiny polynenasýtených tukov zaraďujeme tie, ktoré znižujú hladinu cholesterolu a pozitívne vplývajú na pamäť, a to slnečnicový olej, semená rastlín. Tieto tuky sa nachádzajú tiež v morských mastných rybách, ako sú losos, makrela, sardinky, sleď.

Lákavo vyzerajúci pstruh s krevetami je výsledkom snaženia herca a speváka Juraja Baču v našom štúdiu. Ukázal nám svoj vlastný recept na prípravu tejto dobroty.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vyprážané jedlá #pamäť #hranolčeky #cholesterol
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku