Dokáže stredomorská strava zlepšiť myslenie seniorov?

05.05.2020 08:00
grécky šalát, olivový olej, stredomorská...
K základným zložkám stredomorskej stravy patrí konzumácia čerstvého ovocia a zeleniny. Autor:

Podľa nových štúdií dokáže riziko vzniku Alzheimerovej choroby a demencie znižovať príjem kvalitných potravín. Vedci sa domnievajú, že degeneratívne zmeny mozgu, ktoré ústia do už spomínaných chorôb môže údajne brzdiť takzvaná Stredomorská diéta.

Najviac si to odnesie pamäť

Ako uvádza americké Centrum pre kontrolu a prevenciu chorôb, demencia je ochorenie, ktoré zahŕňa celkový kognitívny pokles človeka. Ide predovšetkým o spomalenie myslenia, stratu pamäti, poruchy reči. Podľa Národného inštitútu pre starnutie je Alzheimerova choroba typom neurodegeneratívnej demencie. Vyskytuje sa v prípadoch, keď sa v mozgu jedinca nahromadia neobvyklé usadeniny proteínov. Uvedená látky spôsobia, že nervové bunky sa prestanú prepájať a postupne uhynú. Alzheimerova choroba postihuje najmä krátkodobú pamäť a spôsobuje zmeny v správaní i osobnosti človeka.

Pomôže mozgu, srdcu a bojuje proti rakovine

Výskum, ktorý bol zverejnený v časopise Nutrition Today sa zameral na pôsobenie stredomorskej stravy v boji proti poklesu kognitívnych schopností človeka, ktoré súvisia so vznikom Alzheimerovej choroby a demencie. Štúdia ukázala, že spomínaný druh diéty má celé spektrum zdravotných výhod pre ľudí ohrozených degeneratívnymi ochoreniami nervovej sústavy. Stredomorská strava tiež znižuje riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb, cukrovky, rakoviny prsníka, čriev. Okrem toho znižuje výskyt zápalov v ľudskom organizme. Autori výskumu prišli na to, že dodržiavanie prísnych pravidiel stredomorskej stravy má za následok zníženie rizika poškodenia pamäti, reči a schopnosti sa sústrediť. Rovnako sa zlepšila aj orientácia ľudí v čase a priestore.

Založená najmä na rastlinnej strave

Stredomorská strava sa chváli jedlami krajín južnej Európy. Inšpiráciou sú pre ňu kuchyne Grécka, Španielska, Francúzska, Talianska a Portugalska. K základným zložkám tohto diétneho plánu patrí konzumácia čerstvého ovocia a zeleniny, nenasýtených tukov v podobe rastlinných olejov, mastných rýb, malého množstva mlieka, mäsa a cukru. Stredomorská strava dáva väčší dôraz na rastlinnú stravu. Jedlo môže obsahovať malé porcie rýb, mäsa alebo vajec. Pri pitnom režime sa uprednostňuje voda a perlivá voda. Z času na čas si môžeme dopriať aj za hlt červeného vína. Ľudia, ktorí holdujú stredomorskej strave sa vyhýbajú najmä bielemu chlebu a cestovinám, rafinovaným olejom, potravinám s pridaným cukrom, pečivu, sladeným nápojom a cukríkom. Zakázané sú aj polotovary ako napríklad párky a produkty rýchleho občerstvenia.

Lákavo vyzerajúci pstruh s krevetami je výsledkom snaženia herca a speváka Juraja Baču v našom štúdiu. Ukázal nám svoj vlastný recept na prípravu tejto dobroty.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#stredomorská diéta #pamäť #Alzheimerova choroba
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku