Ktoré vitamíny potrebujú seniori počas leta?

04.07.2020 06:00
ovocie, vitamíny, výživa
Suchá pokožka, bolesti svalov a kĺbov, vypadávanie vlasov, strata hmotnosti či dokonca ťažšie hojenie rán má na svedomí nedostatok vitamínu C. Autor:

Väčšia spotreba energie, rýchlejší metabolizmus a horúčavy sa v letných mesiacoch podpisujú pod zvýšené požiadavky na spotrebu vitamínov u starších ľudí. Ktoré potraviny by si mali seniori zaradiť v lete do jedálnička?

Vitamín A

Slnečné lúče zohrejú telo a potešia aj myseľ. Ak ich je priveľa, alebo sa vystavujeme pod dlhú dobu ostrému slnku, nastáva problém. Silné ultrafialové žiarenie poškodzuje kožné bunky, čo spôsobuje rýchlejšie starnutie pokožky a v krajných prípadoch aj rakovinu kože. Spomínaná mikroživina regeneruje kožu a chráni aj zrak pred poškodením. Nedostatok „áčka“ vedie okrem problémov s pokožkou aj k ťažkostiam s nedostatkom vlasov. Chýbajúci vitamín A zapríčiňuje aj zlú kvalitu kostí, nechtov a zubov. Vitamín A môžeme nájsť tak v rastlinných ako aj v živočíšnych potravinách. Obsahom tejto živiny sa chváli brokolica, mrkva, zemiaky, melón, grapefruit, ale aj rybí olej, mliečne výrobky a vajíčka.

Vitamín C

Suchá pokožka, bolesti svalov a kĺbov, vypadávanie vlasov, strata hmotnosti či dokonca ťažšie hojenie rán má na svedomí nedostatok vitamínu C. Kyselina askorbová, ako sa odborne nazýva spomínaný vitamín, je kľúčovou látkou aj pre udržanie zdravého imunitného systému a kvalitu zubov. Keďže ide o vo vode rozpustný vitamín, z ľudského tela sa zvykne vyplavovať rýchlejšie ako v tukoch rozpustné vitamíny A, K, E a D. K sezónnym zdrojom vitamínu C patria jahody, vodný melón, čučoriedky, ale aj paprika, sladké zemiaky, hrach.

Vitamín D

O silné kosti, zdravé zuby a pevné duševné zdravie sa dokáže postarať vitamín D. V zime jeho množstvo v ľudskom tele klesá. V lete vplyvom slnečných lúčov pribúda. Medzi problémy, ktoré sú spôsobené nedostatkom vitamínu D zaraďujeme bolesti kĺbov a svalov, únavu až apatiu, tráviace ťažkosti a prírastok na hmotnosti. Medzi potraviny, ktoré obsahujú vitamín D patria kefír, jogurty, rybí olej, ale aj petržlenová vňať či huby. Zo živočíšnych zdrojov sa ním hrdia makrela, losos a pečeň.

Vitamín E

Pôsobí proti voľným radikálom, chráni bunkové membrány a pomáha proti starnutiu. Vitamín E chráni tiež pokožku a vlasy. Vďaka silným antioxidačným vlastnostiam sa označuje ako vitamín mladosti, alebo tiež elixír mladosti. Vo vyššom veku sa oceňuje jeho schopnosť bojovať proti stareckým škvrnám. V dostatočnom množstve môže pozitívne ovplyvňovať aj libido, ktoré s pribúdajúcim vekom klesá. Vitamín E nájdeme v orechoch, pšeničných klíčkoch, semenách rastlín, ale aj napríklad v cesnaku a olivovom oleji.

Šalát je dobrá voľba na obed aj na večeru. Je svieži a pripravíte si ho rýchlo. Tento je aj šťavnatý a chutný.

Zoznam surovín a textový postup nájdete v recepte Brokolicový šalát na Varecha.sk

Viac videoreceptov si pozrite v TV Varecha.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#vitamíny #metabolizmus #leto #brokolica
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku