Cvikla ochráni seniorov pred mŕtvicou i infarktom

19.09.2020 06:00
cvikla, červená repa, detox
V prípade, že vás trápi hypertenzia, konzumovanie cvikly aj vo vyšších množstvách a každý deň je namieste. Autor:

Cenovo dostupná zelenina, ktorá poteší srdce, cievy i mozog. Červenú repu si môžu seniori dopriať každý deň a vyťažiť z nej maximum pre svoje zdravie. Ako chráni purpurová pochúťka ľudské zdravie?

Ochráni srdce i mozog

Výrazná fialová farba cvikly v sebe skrýva veľké množstvo antioxidantov, ktoré nesú názov betalaíny. Ide o rastlinné farbivá, ktoré sa podpisujú pod lepšie fungovanie srdcového svalu, ciev, ale aj nervových buniek. Antioxidanty vo všeobecnosti chránia ľudský organizmus pred pôsobením voľných radikálov, ktoré spôsobujú oxidačný stres a v kritických prípadoch aj vznik nádorových ochorení. Voľné radikály tiež ovplyvňujú starnutie buniek a vedú k predčasnému starnutiu organizmu. Červená repa si získala svojich priaznivcov aj vďaka jej schopnosti upravovať krvný tlak.

Žiaden strach z vysokého tlaku

V prípade, že vás trápi hypertenzia, konzumovanie cvikly aj vo vyšších množstvách a každý deň je namieste. Vysoký krvný tlak sa označuje aj ako tichý zabijak, pretože jeho príznaky sú nenápadné a následky v podobe kolapsu srdca tak prichádzajú bez varovania. Červená repa obsahuje vysoké množstvo látok, ktoré znižujú hladinu krvného tlaku a upravujú aj samotnú činnosť srdca. Potrebnú ochranu dostáva aj mozog, ktorý je napríklad aj vo vyššom veku vystavený väčšiemu riziku vzniku mŕtvice.

Vláknina ochráni cievy

Cvikla pomáha srdcu aj znižovaním cholesterolu. Ide o tukovú látku, ktorá sa usádza na stenách ciev. Rozdeľuje sa na dobrú a zlú formu, pričom posledná uvedená má predpoklad napáchať najväčšie škody. Zlý (LDL) cholesterol sa postupom času usadzuje na stenách ciev, upcháva ich, čo napokon môže vyústiť do infarktu. Cvikla redukuje hladiny cholesterolu, a to najmä vďaka vysokému obsahu vlákniny, ktorá na seba naviaže nadbytočné tuky a vylúči ich von z tela.

Seniorov trápi zažívanie

Vláknina si však dokáže poradiť aj s ďalším nepriateľom, a to zažívacími ťažkosťami. Patrí totiž medzi polysacharidy a vyskytuje sa v rozpustnej a nerozpustnej forme. Prvá spomínaná forma dokáže na seba viazať škodlivé látky, toxíny a vodu. Vláknina pomáha napríklad pri hnačke tým, že zväčšuje objem stolice a podobné pozitívne účinky má aj pri zápche, ktorá zvykne najviac vytrápiť starších ľudí. Zápcha sa u seniorov objavuje aj z dôvodu nedostatočného pitného režimu a nestáleho príjmu vlákniny. Okrem ochrany žalúdka a čriev vláknina funguje aj ako skvelá prevencia proti cukrovke 2. typu, obezite a rakovine hrubého čreva. Cvikla obsahuje približne 3 gramy vlákniny na 100 gramov suroviny.

Menej zápalov, menej bolesti

Seniori sú často vystavení aj pôsobeniu zápalových ochorení. Chronický zápal sa spája so srdcovocievnymi ochoreniami, obezitou a rakovinou. Spomínané antioxidanty betalaíny však majú potenciál znižovať vytváranie ložísk zápalov, čím uľavujú od bolesti. Repa sa môže okrem týchto látok pochváliť aj obsahom beta-karoténu. Ide o provitamín A, ktorý sa v tele mení na vitamín A. Táto mikroživina sa cení vďaka jej schopnosti chrániť zrak a pokožku pred poškodením ultrafialovými lúčmi či starnutím. Niektoré výskumy presviedčajú, že pravidelná konzumácia potravín s vyšším obsahom beta-karoténu pomáha v boji proti vzniku makulárnej degenerácie oka.

Poteší vitamínovou nádielkou

Netreba zabúdať, že červená repa je aj skvelým zdrojom vitamínov a minerálnych látok. Z vitamínov obsahuje vitamín A, C a kyselinu listovú. Vitamín C zlepšuje obranyschopnosť organizmu a chráni telo pred pôsobením vírusov a infekcií. Kombinácia vitamínu B6 a minerálnej látky horčíka zmierňuje výskyt kŕčov, bolesti nôh a svalov. Minerál železo sa zase podieľa na lepšej krvotvorbe. Čím viac krvného farbiva má ľudské telo, tým viac kyslíka sa dostáva krvou do jednotlivých telesných buniek a tkanív. V praxi sa to prejaví zníženou mierou únavy a väčším prílevom energie. Okrem spomínaných minerálnych látok má cvikla aj meď, mangán a fosfor, ktoré potešia imunitu i zdravie kostí. Cvikla nepatrí medzi kalorické bomby. Na 100 gramov má asi 40 kcal, z toho väčšie množstvo pripadá práve na sacharidy. Obsahuje malé množstvo bielkovín a takmer žiaden tuk.

Jednoduchý a rýchly recept na zaujímavé a zdravé jedlo, na ktoré budete potrebovať iba pár surovín.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#vláknina #vitamíny #srdcový infarkt #mozgová mŕtvica #cvikla
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku