Ako poteší list seniorov v ťažkých časoch krízy

Láskavé slovo pre tých, ktorí sú počas koronakrízy sami. V Žilinskom samosprávnom kraji prišli s nevšedným projektom pre starších ľudí s názvom Pošta pre seniora.

24.10.2020 12:00
pošta. listy, poštový, schránka Foto:
Skúste si spomenúť ako ste sa cítili, keď ste od niekoho dostali list alebo peknú pohľadnicu z dovolenky od svojich blízkych.
debata

Každý z nás môže seniorom z centier sociálnych služieb napísať list. Ten povzbudí, poteší a ukáže solidaritu s najslabšími. Viac o projekte, ktorý pokračuje aj počas druhej vlny koronavírusu na Slovensku hovorí v rozhovore pre Pravdu Marcel Rypák zo Sekcie pre mládež Žilinského samosprávneho kra­ja.

Kedy vznikla myšlienka projektu Pošta pre seniora?

Myšlienka projektu vznikla počas koronakrízy na jar tohto roku, keď Žilinský samosprávny kraj spustil dobrovoľnícku výzvu. Prihlásili sa stovky dobrovoľníkov, ktorých pomoc sme postupne koordinovali na najvyťaženejšie miesta v kraji ako sú centrá sociálnych služieb (CSS), nemocnice a iné zariadenia.

Aký bol záujem?

Prihlásených dobrovoľníkov bolo omnoho viac ako sme dokázali využiť, a tak sme sa rozhodli hľadať ďalšie príležitosti ako ich zapájať a zároveň ostať s nimi v kontakte. Tak vznikli niektoré aktivity ako čistenie životného prostredia v celom kraji, kde sme zasielali dobrovoľníkom balíčky s čistiacimi pomôckami, pomoc iným zariadeniam ako napr. Charita, alebo telefonická linka pre seniorov, pretože návštevy boli vtedy zakázané. Práve telefonickú linku vtedy dobre pokrývali rehoľné sestry v tzv. Službe ucha na celom Slovensku, kde sa spojilo niekoľko reholí. Práve pani riaditeľka z jedného CSS, kedy už nepotrebovali telefonickú službu, nám povedala: “Napíšte klientom listy”. Hneď sme zareagovali a vznikla Pošta seniorom.

Na koho je zacielený spomínaný projekt?

Pošta seniorom cieli najčastejšie na klientov sociálnych zariadení, či iných organizácii, kde sa o klientov stará personál. Dobrovoľníci sú zas ľudia každého veku ochotní venovať svoj čas a drobné náklady na listy. V skratke, od dobrovoľníkov chceme, aby napísali list raz za mesiac, prihovorili sa klientom, snažili sa objaviť ich príbeh. Aby sme nezdieľali osobné údaje, listy boli adresované len na krstné meno a iniciálku priezviska alebo anonymne do vybraných CSS, kde listy personál potom rozdal. Keď sa klient rozhodol napísať, získal tak svojho dopisovateľa.

Prečo práve písaný list. Aký má význam táto forma pre seniora z vášho pohľadu?

Pretože ten dnes už málokto používa a listy, ktoré dostávame sú maximálne tie z banky alebo iné úradné veci. Skúste si spomenúť ako ste sa cítili, keď ste od niekoho dostali list alebo peknú pohľadnicu z dovolenky od svojich blízkych. Zároveň ako ste trpezlivo čakali na odpoveď a čo v nej asi bude. Naši rodičia to poznali ako bežnú formu komunikácie, keď ženám písali muži z vojny a naopak. Pre staršiu generáciu klientov v CSS je to úplne štandardná forma komunikácie. Je to niečo, čoho sa môžete dotknúť, je v tom kus energie človeka, ktorý vám píše. Počítačom napísaný list viete rýchlo upraviť, ale ručne písaný si vyžaduje väčšie sústredenie. Na to dnes už má málokto čas a my chceme túto formu aj takto oživiť, či u mladých dobrovoľníkov alebo klientov.

Koľko ľudí (dobrovoľníkov) prejavilo záujem o kontakt so seniormi a akú formu kontaktu využívajú, obyčajný list, mail či inú formu?

Záujem prejavilo niekoľko desiatok dobrovoľníkov. Väčšina z nich využíva listovú formu, niektorí zasa pohľadnice, no nájdu sa dvaja traja, ktorí posielajú emaily. Vtedy sa snažíme dohodnúť v CSS konkrétnu osobu, ktorá listy posiela do tlače a pomáha ich klientom napísať a zaslať cez email. Mnohí klienti to robia sami, pretože im CSS ponúkajú rôzny počítačové krúžky a takto sa môžu realizovať. Ja osobne som dostal krásny počítačom napísaný list. Ďalší posielajú pohľadnice či iné.

Ako seniori z centier sociálnych služieb vnímajú takúto podporu a hovorili s vami aj o tom, čo im ľudia píšu a ako ich povzbudzujú?

Hovoria nám to dobrovoľníci. Pravidelne raz za tri mesiace sa ich pýtame na spätnú väzbu a vďaka nej sa túto službu snažím priebežne vylepšovať. Klienti sa zdôverujú s osobnými príbehmi z mladosti, prvej práce, či krúžkov, ktoré absolvujú v CSS. Ide o spomínané – počítač, záhradu, či iné spolky v rámci sociálnych zariadení. Mnohí prežili život na rôznych miestach a na sklonku sa dostali do niektorého z CSS v Žilinskom kraji. Na druhej strane, keby sa niekomu zdalo, že sú niekde “na poriadku” a už ich svet nezaujíma, sú to veľmi aktívni ľudia, čo je dôkaz, že nikdy nie je neskoro učiť sa nové veci, či splniť si svoje sny. Aj keď sa návštevy zas obnovia, niektorým už neostal nikto, kto by ich navštívil. Preto Pošta seniorom je spôsob ako objaviť príbehy, ktoré by sme ináč neobjavili alebo nadviazať nové osobné priateľstvá, tak ako to urobila jedna pani dobrovoľníčka a osobne vycestovala za svojim dopisovateľom.

Akú oblasť Slovenska približne pokrýva tento projekt? Kam, do akých miest najčastejšie smerujú listy?

Sú to najmä zariadenia, ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti Žilinského samosprávneho kraja, ktoré sú najmä v našom kraji, no snažíme sa komunikovať aj s ďalšími neverejnými, či zriadenými mestami alebo obcami v kraji. Našou víziou je zapojiť aj ďalšie zariadenia ako napr. Centrá pre deti a rodiny (bývalé detské domovy), či sociálne zariadenia pre bezdomovcov.

V súčasnosti je na Slovensku druhá vlna koronakrízy, platí núdzový stav. Pokračujete v projekte a ako sa môžu stať ľudia dopisovateľmi, ako môžu začať?

Samozrejme, snažíme sa každý projekt robiť tak, aby bol udržateľný. Projekt Pošta seniorom pokračoval hneď po uvoľnení prvej vlny. Naďalej sme komunikovali s dobrovoľníkmi a povzbudzovali ich, aby neprestávali posielať listy. Stáva sa, poviem pravdu, že odpoveď neprichádza. Je to preto, lebo sú takí klienti, za ktorých zo zdravotných dôvodov píše listy personál a pri takej vyťaženosti, aká je počas pandémie, jednoducho nie je čas odpovedať. Stane sa tiež, že list klienta poteší, ale neodpovie. Možno sa v tom nenašiel. Vtedy sa snažíme povzbudzovať dobrovoľníkov, neprestať zasielať listy alebo upozorníme personál CSS, aby ich prepojili s iným klientom.

Na koho sa treba obrátiť, ak sa chceme prihlásiť do projektu?

Pre tých vás, ktorí máte záujem stať sa súčasťou Pošty seniorom a venovať svoj čas a energiu, napíšte nám na mladi.ra@zask.sk a my vás radi uvidíme medzi dopisovateľmi. Nestojí to veľa námahy. Sledujte nás aj na: #sekciapremla­dezzsk.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #koronavírus