Počuli ste o nežnej diéte pre seniorov?

24.10.2020 06:00
hydina - kura - surové kura
Nový stravovací plán myslí na starších ľudí aj tým, že im dopraje i dobroty akými sú mliečne výrobky či hydina. Autor:

Posilní zdravie a uberie z váhy. Stravovací plán, ktorý pohladí srdce a dokonca aj žalúdok. Nesie anglický názov TLC (tender loving care). Doslova nežne a milujúco sa môžu starší ľudia ohrození vysokým cholesterolom prepracovať k zdravšiemu srdcu i štíhlej postave. Ako na to?

Cholesterol – protagonista problémov

TLC alebo „láskavá“ diéta sa stará o srdce i ladné krivky hneď na niekoľkých frontoch. Jej základným cieľom je však zníženie cholesterolu, ktorý sa ukladá na stenách ciev a v kritických situáciách môže vyvolať srdcový infarkt. Cholesterol je tuková látka z čoho vyplýva, že sa nachádza v potravinách bohatých na živočíšne tuky. Existujú dve základné formy, a to dobrý (HDL) a zlý (LDL) cholesterol. Ten posledný menovaný poškodzuje zdravie a znížiť ho môžeme vďaka prísnej diéte a stravovacími obmedzeniami.

Pomôže ak uberieme kalórie

Základným poslaním láskavej diéty je výrazné zníženie zlého cholesterolu v krvi. Podľa nových štúdií sa na začiatku tohto procesu redukujú kalórie prijaté zo stravy. Denný kalorický príjem u mužov by sa nemal posúvať nad hranicu 2500 kcal denne, u žien nad hodnotu 1800 kcal počas dvadsiatich štyroch hodín. V prípade, že spolu s redukciou cholesterolu túžite aj po zmene postavy, energetický príjem by sa mal znížiť u mužov približne o ďalších 800 – 1000 kalórií. Nežnejšia polovička ľudstva by nemala prekročiť 1200 kcal denne.

Soľ zavodňuje, tuk zvyšuje hmotnosť

Znižovanie denného energetického príjmu nie je jednoduché, pretože potrebujeme vylúčiť veľmi mastné, slané a sladké jedlá. Mastné pokrmy obsahujú nasýtené mastné kyseliny a cholesterol, ktoré poškodzujú nielen cievy, srdce, ale zapríčiňujú priberanie na hmotnosti. Slané jedlá majú vysoké množstvo soli, ktorá má schopnosť viazať na seba tekutiny. Výsledkom môžu byť opuchnuté horné, dolné končatiny a väčší objem pásu. Sladké pokrmy obsahujú zväčša cukor a stužené rastlinné tuky. Napríklad, pri konzumácií napolitánky o hmotnosti do 100 gramov môžeme prijať až do 400 kcal. Dospelý človek potrebuje viac ako pol hodiny behu na to, aby sa takéhoto množstva energie definitívne zbavil.

Samé zdravé dobroty v jedálničku

TLC diéta je založená na pojedaní ovocia s nízkym obsahom cukru, zeleniny a vlákniny. Je to práve vláknina, ktorá dokáže narobiť s trávením skutočné zázraky. Starším ľuďom pomáha s nafukovaním brucha, zápchou a vyprázdňovaním. Spomínaná látka na seba viaže tekutiny, zväčšuje svoj objem a vytvára pocit zasýtenia na dlhú dobu. Tento nový stravovací plán však myslí na starších ľudí aj tým, že im dopraje i dobroty akými sú mliečne výrobky, hydina a ryby. Spotreba mäsa by sa mala obmedziť na maximálne 150 gramov denne, čo je bežná porcia mäsa. Jogurty a mliečne výrobky s nižším obsahom tuku sa môžu jesť aj vo dvoch a až troch porciách každý deň.

S chuťou do bezpečného cvičenia

Väčšinu diétnych programov charakterizuje zmena jedálneho lístka, pričom cvičenie je vedľajšou záležitosťou. Pri TLC diéte sú strava a cvičenie na prvom mieste. Na zníženie množstva cholesterolu v krvi sa vyžaduje pravidelný pohyb na dennej báze. Ideálnym pomocníkom na redukciu váhy je chôdza, ktorú je možné striedať s rýchlou chôdzou či poklusom. Pri tejto činnosti dochádza k striedaniu nízkeho a vyššieho srdcového rytmu, čím sa spaľuje viacej energie. Okrem chôdze patria k odporúčaným fyzickým aktivitám aj plávanie a bicyklovanie. Výber aktivít by sa mal sústrediť na také činnosti, pri ktorých je minimálne riziko pádov a úrazov.

Spomaľuje starnutie a poteší kĺby

Cvičenie pomáha tiež ľuďom vyrovnávať sa so stresom, napätím a zmierňuje depresie. Strach a obavy sa vyskytujú naprieč všetkými vekovými kategóriami a zvlášť ohrozujú osamelých, sociálne izolovaných a starších ľudí. Beh, plávanie, bicyklovanie a iné druhy športu chránia srdce aj pred vysokým krvným tlakom a zvýšenými hodnotami cukru v krvi, čo je ideálne pri prevencii cukrovky 2. typu. „Nežná“ diéta sa postará aj o znižovanie úrovne oxidačného stresu v organizme, ktorý je hlavnou príčinou nádorových ochorení. Okrem toho prispieva k redukcii zápalov v tele, ktoré sa podpisujú pod predčasné starnutie a bolestivé zápaly kĺbov.

Tento recept na marinované kuracie prsia si môžete pripraviť ako rýchlu večeru. Stačí ak mäso naložíte do marinády vopred a potom je to hotové za niekoľko minút. Video je pripravené podľa receptu od @kvakac.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#kalórie #diéty #chudnutie #cholesterol
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku