Život s riedkymi kosťami nie je ľahký

25.10.2020 06:00
lekár, pacient, kosti, chrbtica, kostra, panva,...
Osteoporózu nevieme úplne vyliečiť, našťastie, dokážeme jej predchádzať a zmierňovať jej príznaky. Autor:

Vykrádač kostí spôsobuje bolesť a zvyšuje riziko úrazov. Výsledkom sú zlomeniny, ktorých liečba je dlhšia ako je to v prípade zdravých ľudí. Ak máte v domácnosti seniora s osteoporózou, starostlivosť o neho si vyžaduje zopár špeciálnych opatrení.

Vieme vôbec čo je osteoporóza?

Pri spomínanej chorobe človek prichádza o kostné tkanivo. Kosti sú slabšie a krehké, čo komplikuje vykonávanie aj bežných činností. Stačí neopatrný pohyb, pošmyknutie sa a problém je na svete. Najčastejším následkom úrazov z dôvodu osteoporózy sú zlomeniny kostí. Vyžadujú si dlhšiu liečbu a spôsobujú nepríjemnú bolesť. Hlavnou príčinou tejto choroby sú predovšetkým hormonálne zmeny z dôvodu vysokého veku a, samozrejme, nedostatok minerálnej látky vápnika a kľúčového vitamínu D. Osteoporózu nevieme úplne vyliečiť, našťastie, dokážeme jej predchádzať a zmierňovať jej príznaky. V prvom kontakte so seniorom, ktorý trpí na spomínané ochorenie sú väčšinou jeho príbuzní, ktorí by sa mali v starostlivosti o blízkeho poradiť so svojím lekárom.

Pády sa vymknú spod kontroly

V rámci zabezpečenia dobrého zdravotného stavu seniora s osteoporózou je predchádzanie pádom a vzniku zlomenín. To sa dosahuje zlepšením bezpečnosti domova, odstránením voľne pohodených prekážok na zemi, klzkých povrchov, nestabilných kobercov, schodov a komplikovaného vstupovania do sprchy či vane. Rovnako sa odporúča, aby príbuzní udržiavali od chorého seniora v bezpečnej vzdialenosti elektrické káble, neporiadok na podlahe, šmykľavé dlaždice. Na zaistenie bezpečnosti staršieho človeka sa v kúpeľni dopĺňajú rôzne držiaky či protišmykové povrchy. Pomáha aj lepšie osvetlenie miestností, chodieb a schodísk. Bežnou súčasťou výbavy seniora by mala byť aj protišmyková obuv, pričom s obuvou v podobe šľapiek, v ktorých nie je zafixovaná noha treba rýchlo zabudnúť.

Bez vápnika, bielkovín a vitamínu D to nejde

Bezpečnosť v domácnosti však nie je všetko. Osteoporóza si vyžaduje aj pozornosť pri úprave životosprávy, stravy a pohybových aktivít. Kľúčovým je zvyšovanie príjmu kvalitných bielkovín, vitamínu D a vápnika. Prečo sú tieto mikroživiny nevyhnutné na zaistenie zdravia človeka s osteoporózou? Bielkoviny patria medzi základné stavebné látky ľudského organizmu. Označujú sa aj ako proteíny. Nezastupiteľné miesto majú pri ochrane svalovej hmoty, šliach, svalových úponov, kĺbov.

Čím menej svaloviny má človek, tým viac sa znižuje pohyblivosť, ohybnosť a celková flexibilita tela. Proteíny sa nachádzajú v rastlinných aj živočíšnych zdrojoch a odporúča sa, aby seniori konzumovali 1 – 1,5 gramu bielkovín na kilogram hmotnosti. V prípade, že máte 70 kg, denne by ste mali z jedla prijať minimálne 70 gramov bielkovín rozdelených do troch dávok. Napríklad na raňajky, obed a večeru. Z rastlinných zdrojov obsahuje veľa bielkovín sója a strukoviny. Ideálnych zdrojom živočíšnych bielkovín sú mäso, mliečne výrobky a vajíčka.

Skvelá a zdravá dvojica

Vitamín D a minerál vápnik (Ca) fungujú vo vzájomnej symbióze. Jeden bez druhého nemá príliš veľký význam. Vápnik sa vstrebáva do kostného tkaniva, spevňuje ho a chráni pred zlomením. Z rastlinných zdrojov sa vysokým obsahom vápnika chváli najmä mak. Zo živočíšnych zdrojov sa chvália vyšším množstvom vápnika najmä mliečne výrobky. Vápnik nechýba ani v mäse a vajíčkach. Vstrebávaniu vápnika do kostí pomáha vitamín D. Ide o mikroživinu, ktorú si dokáže ľudské telo vyrobiť samo a postačí mu na to zopár minút na priamom slnečnom svetle. V jesennom období sa však netreba spoliehať na pôsobenie ultrafialového žiarenia. Vitamín D je vhodné doplniť zo stravy, napríklad z mastných morských rýb, húb, vaječných žĺtkov či treščej pečene. Spomínaný vitamín nájdeme aj v brokolici, v tofu, sóji a orechoch.

Čo poradiť príbuznému s osteoporózou?

Starostlivosť o seniora spočíva v zmene životného štýlu. Začína sa znížením hmotnosti a vzdaním sa fajčenia a alkoholu. Seniori s nadváhou majú zvýšené riziko vzniku zlomenín. Fajčenie môže spôsobiť drastický úbytok kostného tkaniva, čo je podobné aj u alkoholu. Pitie alkoholu navyše zvyšuje riziko pádov a úrazov. Osteoporózu zmierňuje pravidelné cvičenie v podobe chôdze, plávania a bicyklovania. Seniorov s osteoporózou netreba počas dňa nechávať doma samých a zabezpečiť pre nich dohľad.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#vitamín D #vápnik #osteoporóza
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku