Čo trápi seniorov a ako im pomôže avokádo?

31.10.2020 06:00
avokádo, zdravie, omega 3 mastné kyseliny
Avokádo sa chváli vysokým obsahom minerálnej látky draslík, ktorý v ľudskom tele reguluje tekutiny a tým aj krvný tlak. Autor:

Ovocie, ktoré si získalo najmä mladšie generácie túžiace po štíhlej línii. Avokádo však zďaleka nepatrí len do jedálnička mladých ľudí. Už v malom množstve prináša seniorom viacero benefitov, ktoré sa spájajú s úpravou krvného tlaku, telesnej hmotnosti i prevenciou cukrovky.

Mastné ovocie?

Zatiaľ čo iné ovocie obsahuje najmä cukor a takmer žiaden tuk, avokádo sa pýši vysokým podielom druhej spomínanej živiny. Rastlinné tuky sú zastúpené predovšetkým mononenasýtenými kyselinami, ktoré sa nachádzajú napríklad aj v olivovom oleji. Zdravé rastlinné tuky majú blahodarný vplyv na úpravu telesnej hmotnosti. Asistuje im pritom aj vláknina. Polovica avokáda má až 10 gramov mononenasýtených tukov a 5 gramov vlákniny. Hruškovec americký by sa mal konzumovať každý deň predpoludním. Výskumy ukázali, že ľudia, ktorí si pochutnávali na polovičnej dávke tohto ovocia mali až o 40 % nižšiu túžbu po jedle a cítili sa dlhšie zasýtení. I napriek tomu, že má avokádo vyššie množstvo kalórií, neprispievajú k zvýšeniu hmotnosti, ale k jej úbytku.

Keď sa problémy kopia a existuje liek

Nadváha a obezita sa spájajú s takzvaným metabolickým syndrómom. Ide o pojem, s ktorým sa nestretávame bežne, o to viac je pre ľudí nebezpečný. Zahŕňa zdravotné problémy ako veľký obvod pásu, vysoké hodnoty tukov, vyššiu hladinu cukru v krvi, zvýšené hladiny cholesterolu, ale aj vysoký krvný tlak. Spomínané príznaky prispievajú k vzniku sekundárnych ochorení, a to cukrovky 2. typu, obezity, srdcových chorôb, rakovine či artritíde. Metabolický syndróm postihuje najmä národy, pre ktoré je typická konzumácia mastných a nezdravých jedál. Napríklad v Spojených štátoch amerických ním trpí približne tretina populácie. Výskum, ktorý sa uskutočnil na niekoľkých tisíckach ľudí ukázal, že konzumenti avokáda mali až o 50 % nižšie riziko vzniku metabolického syndrómu oproti tým, ktorí sa tomuto ovociu vyhýbali.

Upraví krvný tlak, poteší srdce

Avokádo sa chváli vysokým obsahom minerálnej látky draslík, ktorý v ľudskom tele reguluje tekutiny a tým aj krvný tlak. Výborným zdrojom kália nie sú len banány, ale nepochybne aj chutné maslové ovocie. Avokádo má v priemere o 300 mg draslíka viac v porovnaní s banánmi. Draslík slúži najmä ľuďom s vysokým krvným tlakom. Pôsobí na steny ciev, čím postupne znižuje krvný tlak. Zároveň vyrovnáva aj hladiny sodíka v tele, ktorý prijímame najmä zo slaných pokrmov. Podľa Anthonyho Komaroffa z Harvard Health Letter ľudia, ktorí nejedia potraviny bohaté na draslík majú vyššiu pravdepodobnosť vzniku vysokého krvného tlaku a mŕtvice.

Ak máte problémy s diabetom

Hruškovitá pochúťka sa osvedčila aj pri prevencii cukrovky 2. typu. Výskum na zvieratách, ktorý sa uskutočnil na Katedre potravinárstva na univerzite v Guelphe v Kanade ukázal, že avokádo obsahuje zázračnú molekulu tuku, ktorá bráni vzniku diabetu. Ide o molekulu zvanú aj avokatín B. Jej zvláštnosťou je to, že sa nachádza iba v avokáde a môže spomaľovať bunkový proces, ktorý ovplyvňuje vznik cukrovky 2. typu. „Skúmané myši vykazovali vyššiu citlivosť na inzulín, čo znamená, že ich telá boli schopné absorbovať a spaľovať glukózu v krvi a lepšie reagovať na inzulín,“ píše portál eatthis.com odvolávajúc sa na slová vedúceho výskumu Paula Spagnuloa.

Nahradí vitamínové pilulky

Avokádo je doslova vitamínovou bombou. Kraľujú v ňom najmä vitamíny skupiny B, ktoré sú dôležité pri metabolizme tukov a sacharidov. Okrem toho pozitívne vplývajú na nervový systém, stav pokožky, vlasov a nechtov. Hruškovec americký ponúka aj vitamín A, ktorý zlepšuje zrak a vplýva na kvalitu kože. Vitamín K prispieva k správnej krvotvorbe a vitamín C pomáha v boji proti infekčným ochoreniam. Okrem spomínaného draslíka sa v avokáde nachádzajú aj minerály fosfor, železo, horčík, sodík, meď a vápnik. Napríklad, fosfor a vápnik posilňujú zuby a kosti. Horčík pomáha svalom a bojuje proti kŕčom a železo je potrebné na zdravú krvotvorbu.

Zoznam surovín a textový postup nájdete v recepte Avokádový dressing na Varecha.sk

Viac videoreceptov si pozrite v TV Varecha.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#vysoký krvný tlak #cukrovka #avokádo
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku