Ako ohrozuje nedostatok zinku seniorov?

26.12.2020 06:00
ryby - krevety - plody mora - selén - zinok -...
Medzi potraviny bohaté na zinok patria najmä morské špeciality. Vyššie hodnoty majú aj ryby, a to najmä cenovo dostupné sardinky a z drahších rýb losos. Autor:

Kožné ochorenia, hnačky, poruchy imunity a náchylnosť na infekčné ochorenia. Toto sú najčastejšie zdravotné problémy, ktoré ohrozujú seniorov z dôvodu nedostatku minerálnej látky zinok.

Zinok patrí medzi základné stopové prvky a vyskytuje sa bežne v ľudských tkanivách. Nachádza sa vo svaloch, kostiach a ďalších telesných orgánoch ako sú pečeň, obličky, pankreas, ale aj prostata či mozog. Denná potreba tejto látky sa pohybuje na úrovni 15 mg. Nanešťastie, absorpcia zinku klesá s pribúdajúcim vekom. Nedostatok spomínaného minerálu je typický najmä u ľudí nad 70 rokov. Zvyknú sa u nich prejavovať príznaky dermatitídy, čo je zápalové ochorenie kože, ktoré sa prejavuje začervenaním pokožky a tvorbou pľuzgierov. Nižší príjem zinku sa podpisuje aj pod horšie hojenie rán u starších ľudí a čo je nebezpečnejšie aj pod náchylnosť na rôzne infekčné ochorenia, vrátane prechladnutia a chrípky.

Šesťdesiatnikov ohrozuje zápalové starnutie

Vedci vysvetľujú, že starší ľudia sú zvlášť náchylní na nedostatok tejto minerálnej látky. Spôsobuje tiež aterosklerózu, degeneratívne ochorenia nervového systému a množenie rakovinových buniek. Zinok zabezpečuje v tele aktivitu približne až 300 enzýmov a proteínov. Nebezpečenstvo hrozí seniorom najmä z dôvodu ohrozenia imunitného systému. Staršie generácie sú náchylnejšie najmä na stav, ktorý sa označuje ako zápalové starnutie. V ľudskom tele sa vytvárajú väčšie ložiská infekcií, ktoré zaťažujú organizmus.

Málo zinku sa rovná hnačke i porúcham nálad

Odborníci odhadujú, že na svete trpia nedostatkom zinku približne dve miliardy ľudí. Tento stav je spôsobený horším stravovaním, konzumáciou alkoholu a starnutím. Medzi typické príznaky nižšieho príjmu tohto stopového prvku patrí hnačka, rednutie vlasov, znížená chuť do jedla, suchá pokožka a poruchy nálad. Naopak, strava bohatá na zinok má blahodarný vplyv na zdravie. Predpokladá sa, že vyšší príjem tejto mikroživiny urýchli vyliečenie prechladnutia až o 33 %. Dôležitú úlohu rovnako zohráva pri syntéze kolagénu. Ide o bielkovinu, ktorú poznajú najmä ženy. Jej hlavnou úlohou však nie je zabezpečovať len kvalitu pokožky, ale aj rýchlejšie horenie rán, popálenín a vredov.

Ochráni vraj seniorov aj pred zápalom pľúc

Zinok je stopovým prvkom číslo jeden najmä pre seniorov. Výrazne znižuje výskyt chorôb, ktoré súvisia s vyšším vekom ako je zápal pľúc a ochorenia očí. Okrem toho zmierňuje oxidačný stres, čím sa znižuje riziko vzniku nádorových ochorení. Dobrou správou je, že zinok zvyšuje podľa niektorých štúdií imunitnú odpoveď na očkovanie proti chrípke. Takisto tiež znížil riziko zápalu pľúc a zvyšoval duševnú výkonnosť seniorov. Jedna zo štúdií vysvetľuje, že 45 mg zinku denne zmierňuje mieru vzniku zápalov u starších ľudí až o 66 %.

Kde nájdeme najviac zinku?

Medzi potraviny bohaté na zinok patria najmä morské špeciality, ustrice či mušle. Ide však o drahé a pre bežnú populáciu prakticky nedostupné potraviny. Netreba sa však obávať, keďže spomínaný minerál sa nachádza vo vysokých dávkach tiež v hovädzom, bravčovom mäse a hydine. Vyššie hodnoty majú aj ryby, a to najmä cenovo dostupné sardinky a z drahších rýb losos.

Dostatočné zásoby zinku pre telo zabezpečia však aj jednoduché strukovinové jedlá či polievky. Obsahom zinku sa pýši aj cícer, šošovica, či tmavá fazuľa. Okrem toho je ho veľa aj v tekvicových semenách, kešu orechoch a ľanových semienkach. Z mliečnych výrobkov si treba na zabezpečenie dostatku zinku dopĺňať mlieko, jogurty, syry a vajíčka. Netreba zabúdať, že sa tiež nachádza aj v hubách, hrášku, špargli a červenej repe.

Cítite sa plný po vianočných sviatkoch? Skúste ovocné smoothie.

Zoznam surovín a textový postup nájdete v recepte Smoothie detox po sviatkoch na Varecha.sk

Viac videoreceptov si pozrite v TV Varecha.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#zinok #imunita
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku