Poznáte návod na prežitie osteoporózy?

Na osteoporózu trpí na svete približne 200 miliónov ľudí. Napríklad v Spojených štátoch amerických sa trápi touto chorobou až 44 miliónov mužov i žien, čo je až 55 % všetkých ľudí nad 50 rokov. Na Slovensku ohrozuje spomínané ochorenie 8 % populácie, čiže približne 400 tisíc ľudí.

09.01.2021 06:00
osteo V Foto:
Nebezpečenstvo osteoporózy spočíva najmä v tom, že asi 20 % seniorov, ktorí si zlomia bedrový kĺb, hrozí úmrtie do jedného roka od tejto udalosti.

Choroba, ktorá vykráda kosti je nenápadná. Postupuje pomaly, nemôžeme ju cítiť ani pozorovať. Jej negatívne stránky sa ukážu až pri prvej zlomenine. Liečba ochorenia je založená predovšetkým na pravidelnej telesnej aktivite, úprave hormonálnej nerovnováhy a podávaním vitamínu D. Osteoporózu definujeme ako ochorenie kostí, ku ktorému dochádza pri nadmernej strate kostného tkaniva. Zvyčajne sa objavuje u žien po menopauze, po päťdesiatom roku života. Nie je však výnimkou ani u mladých mužov a žien. Štatistiky ukazujú, že asi každý štvrtý muž a až každá druhá žena nad päťdesiat rokov si zlomí nejakú kosť v dôsledku osteoporózy.

Ohrozenie života je pri zlomení bedra

Túto chorobu si môžeme predstaviť ako malé medzery, otvory v kostiach, ktoré ich postupne oslabujú a vedú k ich zlomenine. Ochorenie má aj viaceré iné komplikácie, ktoré sprevádza predovšetkým nepríjemná bolesť. Najlepšou liečbou choroby je prevencia. Zlomená kosť sa totiž pri tejto diagnóze lieči omnoho ťažšie ako u zdravého človeka. Medzi bežné príznaky osteoporózy patria bolesti a zlomeniny kostí, hrbenie, obmedzená pohyblivosť v bedrách, chodidlách či kolenách. Nebezpečenstvo choroby spočíva najmä v tom, že asi 20 % seniorov, ktorí si zlomia bedrový kĺb, hrozí úmrtie do jedného roka od tejto udalosti. Znížené množstvo kostnej hmoty spôsobuje viacero faktorov. Je to vyšší vek, nesprávne stravovanie a nedostatok živín, hormonálne zmeny po klimaktériu, nízka hladina testosterónu u mužov.

Vyhliadky na liečbu potešia

Osteoporózu diagnostikujú lekári pomocou špeciálneho prístroja, ktorým sa meria hustota (mineralizácia) kostí. Okrem toho sa vykonáva štandardná lekárska prehliadka s odobratím moču a krvi. Dobrou správou je, že samotná osteoporóza nie je smrteľnou chorobou. Problém nastáva pri komplikovaných zlomeninách, ktoré môžu niekedy spôsobiť predčasné úmrtie. Každodenné cvičenie, ktoré pomáha budovať svalovú hmotu dokáže s pribúdajúcim vekom znižovať riziko rozvoja osteoporózy. Choroba sa nedá úplne vyliečiť, ale lekári ju vedia stabilizovať a dostať pod kontrolu.

Čo doplniť do jedálneho lístka?

Pri osteoporóze sa odporúča upraviť stravu, ktorá by mala obsahovať dostatočné množstvo bielkovín a potraviny s obsahom vápnika, horčíka, fosforu, ale aj vitamínov D a K. Odporúčaná denná dávka proteínov (bielkovín) pre dospelých ľudí je 0,8 gramu na 1 kg hmotnosti. Pri váhe 80 kg je teda odporúčaná denná dávka 64 gramov. K výborným zdrojom bielkovín patrí predovšetkým mäso, rybacina, vajíčka, mliečne výrobky, sója, orechy, semená rastlín a strukoviny. Vitamín D sa získava najmä pobytom na slnku, ale tiež z rastlinných olejov, pečene či vajíčok. Minerálnu látku vápnik nájdeme najmä v maku, mlieku, vajciach, niektorých druhoch zeleniny a napríklad aj v pomarančoch.

Cvičenie je na nezaplatenie, postačí aj chôdza

Na podporu kostí a prevenciu osteoporózy sú pre seniorov vhodné jednoduché pohybové aktivity na posilnenie svalovej hmoty. Ideálnou športovou činnosťou je chôdza, ale aj joga, pilates, cvičenie so závažím pod dozorom trénera. Fyzická aktivita pomáha budovať kostnú a svalovú hmotu, zlepšuje rovnováhu, pohyblivosť, odbúrava stres, depresiu z choroby a znižuje zápaly. Pri osteoporóze sa treba vyhýbať cvičeniu, pri ktorom dochádza k prudkým nárazom, skákaniu alebo neprirodzenému vykrúcaniu chrbtice či končatín.

Bezpečnostné opatrenia zachránia život seniora

Spoločnosť The National Osteoporosis Foundation predpokladá, že každý rok padne v dôsledku neudržania rovnováhy až tretina všetkých ľudí nad 65 rokov a často skočia so zlomeninou kosti. Ľudia s osteoporózou by tak mali dodržiavať špeciálne opatrenia na zníženie rizika pádov. Zahŕňajú opatrné pohyby, pomalé vstávanie, používanie oporných pomôcok, udržiavanie dostatočného svetla v dome, odstránenie nestabilných kobercov a elektrických šnúr na zemi. Pomáhať si tiež treba zábradlím a držadlami vo vani a sprche.

Jednoduchý nápad ako osviežiť svoj veľkonočný stôl

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #osteoporóza #kosti