Ako súvisí depresia so šoférovaním?

Chorobná zmena nálady prichádza u starších ľudí aj na základe dosť neobvyklého dôvodu. Vedci z Columbia University varujú, že seniori majú vyšší výskyt depresie práve v období, keď sa prestali venovať vedeniu motorového vozidla.

07.02.2021 06:00
vodič, šofér, auto, volant, cestovanie,... Foto:
Seniorom, ktorí sa rozhodnú postupne skoncovať so šoférovaním, sa odporúča rozmýšľať nad náhradným plánom. Tie by mali zahŕňať väčšiu mieru mobility a udržiavanie sociálnych kontaktov.

V Spojených štátoch amerických si za volant sadne pravidelne viac ako 80 % seniorov. S pribúdajúcim vekom a poklesom kognitívnych funkcií dochádza k postupnej strate tohto záujmu. Odborníci sa v súčasnosti zamerali na to, ako dokáže stopka so šoférovaním poškodiť duševné zdravie starších generácií ľudí. V rozsiahlom výskume dospeli k zaujímavým výsledkom. Seniori, ktorí sa vzdali šoférovania auta mali až o dvakrát vyššie riziko vzniku depresívnych symptómov ako ich rovesníci, ktorí sa tejto záľube venujú aj vo vysokom veku. Okrem zvýšeného nárastu príznakov smutnej nálady dochádzalo u nich tiež k poruchám pamäti, učenia a viacerým fyzickým ťažkostiam.

Príčina problémov: Zníženie kontaktov s ľuďmi

Podľa profesora amerického Centra pre prevenciu úrazov Li Guohua považujú seniori šoférovanie za výsadu, súčasť každodenného života, indikátor sebakontroly, osobnej slobody a nezávislosti. Väčšina starších ľudí po dosiahnutí veku 65 rokov však čelí rozhodnutiu ukončiť túto činnosť, pretože im postupne klesá pozornosť, schopnosť sústredenia a reakcie na nepredvídateľné situácie. Výskum sa uskutočnil na ľuďoch vo veku nad 55 rokov a porovnával výsledky s ďalšími štúdiami počas obdobia 10 rokov. Zozbierané údaje prezradili, že seniori po skončení šoférovania zaznamenali depresívne stavy. Ako dôvod uvádzajú znižovanie počtu sociálnych kontaktov, spoločenského života a obmedzenej komunikácie s inými ľuďmi. Zaujímavé je, že zdravie sa zhoršovalo viac u starších žien ako u mužov.

Treba sa hýbať iným spôsobom

Okrem toho mali bývalí vodiči až päťkrát vyššiu pravdepodobnosť, že budú pre obmedzenie svojich schopností prijatí do domovov seniorov, kde potrebujú osobnú asistenciu. Dôvod je podľa odborníkov jednoduchý. „Keď starší vodiči začnú nahrádzať vonkajšie aktivity činnosťami v domácnosti, tieto činnosti nemusia byť pre fyzické fungovanie až také prospešné ako kontakt s inými ľuďmi,“ vysvetlila spoluautorka štúdie Thelma Mielenz. Seniorom, ktorí sa rozhodnú postupne skoncovať so šoférovaním odporúča rozmýšľať nad náhradným plánom. Tie by mali podľa nej zahŕňať väčšiu mieru mobility a udržiavanie sociálnych kontaktov. Vedci upozorňujú, že bývalým vodičom môže pomôcť nahradiť jazdu autom alternatívna doprava.

Aké sú obmedzenia na Slovensku?

V našich podmienkach platí, že vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu a ktorí dovŕšili vek 65 rokov sú povinní podrobiť sa pravidelným lekárskym prehliadkam každých päť rokov. Vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičských preukazov vydaných pred 19. januárom 2013, sú povinní podrobiť sa pravidelnej lekárskej prehliadke najskôr dva mesiace pred dosiahnutím veku 65 rokov a najneskôr do dvoch mesiacov po dosiahnutí veku 65 rokov a následne každých päť rokov. Ako uvádza portál slovensko.sk, títo vodiči sú povinní mať pri vedení motorového vozidla pri sebe doklad o zdravotnej spôsobilosti nie starší ako päť rokov. Každý vodič by mal mať aj psychickú spôsobilosť. Rozumie sa ňou schopnosť viesť motorové vozidlo bez zníženia, narušenia alebo obmedzenia minimálnej úrovne psychických schopností.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #šoférovanie #depresia