Rady na lepší spánok. Po čom určite nezaspíte?

Aký je význam nočného odpočinku u starších ľudí? Odborníci varujú, že chabý spánok môže spôsobiť prejedanie, priberanie na váhe, mrzutosť a podráždenosť počas dňa. Naopak, podporiť ho môže výber kvalitnej stravy.

11.02.2021 06:00
bylinky, bazalka Foto:
Výborným bojovníkom proti nespavosti sú viaceré byliny, napríklad aj bazalka.
10

Podľa štúdie, ktorú uverejnil časopis Cureus, konzumácia vyššieho množstva sladkostí a mastných jedál skracuje celkovú dobu spánku, narúša jeho regeneračné účinky a prispieva k častému prebúdzaniu počas noci. Zvlášť citlivé na poruchy spánku sú staršie generácie ľudí. Ich problémy sa dajú rozdeliť do viacerých skupín. Do prvej patria ťažkosti so zaspávaním, do ďalšej prerušovaný spánok, skoré zobúdzanie alebo neschopnosť vstať z postele.

Jedlo pred spaním?

Sýta večera pred uložením sa na lôžko môže narobiť seniorom problémy. I keď sa to nezdá, väčšia porcia jedla si vyžaduje niekoľko hodín na trávenie a spaľuje sa pri nej vyššie množstvo energie. V praxi to znamená, že o niečo málo stúpa aj telesná teplota. Zdravému dospelému človeku trvá trávenie normálneho jedla približne do troch hodín a u seniorov o čosi dlhšie. Odborný asistent Alcibiades Rodriguez z newyorského spánkového centra tvrdí, že posledné jedlo dňa by si starší ľudia mali načasovať najneskôr na 3 – 4 hodiny pred spaním.

Po „ostrom“ nezaspíte

Okrem sladkých a mastných pokrmov zhoršujú kvalitu nočného odpočinku aj korenisté jedlá. Čili papričky, čierne korenie, zázvor a ďalšie ostrejšie byliny a koreniny ovplyvňujú najmä hĺbku spánku. „Korenisté jedlá môžu spôsobiť prebúdzanie počas noci, čo sa prejavuje prechodom z hlbokého do plytkého spánku,“ tvrdí odborník Meir Kryger z Yale School of Medicine. Výsledkom prerušovaného spánku je nervozita, podráždenosť a únava počas celého dňa.

Kofeín? Radšej ráno

Stimulačne pôsobí na organizmus aj popíjanie nápojov s obsahom kofeínu. Ide o prírodný alkaloid, ktorý sa nachádza napríklad v káve a pôsobí povzbudzujúco na centrálny nervový systém. Prejaví sa to lepším myslením a sústredením. Pokiaľ si však silnú čiernu kávu doprajeme krátko pred spaním, nastávajú viaceré ťažkosti. Dr. Mike Kryger vysvetľuje, že kofeín je ideálne piť najmä v ranných hodinách. Pomáha totiž podľa neho znižovať hladinu látky zvanej adenozín, ktorá navodzuje zaspávanie.

„Nepite kávu v noci, pretože to môže blokovať účinok adenozínu a sťaží to vaše zaspávanie,“ vysvetľuje. Aj čokoláda môže mať vplyv na kvalitu spánku, hoci sa o nej hovorí, že má skôr upokojujúce účinky. Okrem kofeínu však obsahuje najmä látku zvanú teobromín, ktorá povzbudzuje organizmus. Problémy však môže narobiť aj pálenie záhy. Dôvodom nemusí byť iba ochorenie zažívacieho traktu, ale aj výber nesprávnej večere. Tieto problémy spôsobujú kyslé jedlá, údeniny, sladkosti či kvasené potraviny.

Ako na to?

Výborným bojovníkom proti nespavosti sú viaceré byliny. Harmanček má upokojujúce účinky a navyše pôsobí proti úzkosti. Podobne účinkuje medovka lekárska či bazalka. Vo všeobecnosti platí, že lepší spánok sa nám podarí dosiahnuť, keď si vyvetráme spálňu tesne pred spaním. Nočný odpočinok zhoršuje teplo alebo naopak príliš veľký chlad v spálni. Tesne pred uložením sa na lôžko je vhodné vyhnúť sa pozeraniu televízie, popíjaniu alkoholu, ale aj fajčeniu.

Pozrite si, akú dobrotu môžete vyčarovať zo záhoráckej špargle.

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
10 debata chyba
Viac na túto tému: #spánok #odpočinok