Prečo sú seniori v starobe nižší než za mlada?

21.02.2021 06:00
osteoporóza, chrbtica, kosti,
Pokrivený chrbát často sprevádza nepríjemná bolesť. Autor:

Príčinou nesprávneho držania tela vo vyššom veku môže byť aj osteoporóza. Choroba známa pod názvom „tichý vykrádač kostí“ stojí nielen za slabými a krehkými kosťami, ale aj za tým, že s pribúdajúcimi rokmi máme o niekoľko centimetrov menej.

Osteoporóza je stav, pri ktorom človeka trápia redšie kosti. Spomínané ochorenie vedie často k zvýšenému riziku zlomenín a úrazov. Kostrová sústava stráca dôležitý minerál vápnik a proteíny. V súčasnosti poznáme dva druhy tohto ochorenia. Prvý typ, označovaný tiež ako postmenopauzálna osteoporóza, je bežný u žien po klimaktériu. Druhý typ pod názvom idiopatická osteoporóza sa vyskytuje najmä u ľudí nad 70 rokov. Okrem lámavostí kostí sa toto ochorenie podpisuje aj pod nesprávne držanie tela.

Prečo sa hrbíme?

Pokrivený chrbát často sprevádza nepríjemná bolesť. So „stratou“ výšky sa znižuje aj pohyblivosť, a naopak, zvyšuje sa riziko pádov a úrazov. Ľudia po dosiahnutí štyridsiateho veku života strácajú každé ďalšie desaťročie asi pol centimetra výšky. Podľa výskumov Harvardskej univerzity tento jav súvisí najmä s hrbením, pre ktoré sa používa lekársky význam kyfóza. Na to, aby si starší ľudia udržali vo vyššom veku rovný chrbát a vyhli sa tak bolesti, musia sa zamerať na viacero šikovných preventívnych opatrení.

Pomôžu cviky na svaly

Prvým krokom je zbavenie sa dvoch vážnych zlozvykov, a to fajčenia a popíjania alkoholu. Hustotu kostí zabezpečí aj pravidelné cvičenie. Ideálne sú cviky na držanie tela a posilňovanie chrbtových svalov. Jedným z nich je napríklad ležanie na bruchu za súčasného zdvíhania ramien a hlavy, alebo cviky známe pod názvom „mačací chrbát“, prípadne posilňovanie menšími závažiami. Pomôžu tiež meditačné cvičenia a joga na zmiernenie napätia kostrových svalov.

Kľúčový vitamín pre seniorov

Seniori však nesmú zabúdať, že základom pre pevné a zdravé kosti je dostatočný príjem vitamínu D a minerálnej látky vápnika. Spomínaný vitamín, ktorý sa tvorí aj vďaka pôsobeniu slnečných lúčov, zlepšuje vstrebávanie vápnika do kostí. Podľa výskumu Ústavu lekárskej fyziológie UPJŠ v Košiciach nedostatok vitamínu D je u dospelej populácie veľmi často prítomný najmä u pacientov nad 50 rokov. V tomto veku sa tiež pozoruje prudký vzostup kardiovaskulárnych problémov. Netreba zabúdať, že vitamín D nájdeme vo vyššom množstve v rybom oleji, rybacine, rastlinných olejoch, treščej pečeni, rastlinných olejoch a semenách rastlín. Najviac vápnika je, prekvapivo, v maku. Ďalej sa jeho obsahom chvália najmä mliečne výrobky, mäso, ovsené vločky či orechy.

Tento makový koláčik bez múky sa oplatí vyskúšať. Jeho príprava je naozaj jednoduchá, pre začiatok ho môžete skúsiť upiecť z polovičnej dávky.

Zoznam surovín a textový postup nájdete v recepte Makový biskvit na Varecha.sk

Viac videoreceptov si pozrite v TV Varecha.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

0 debata debata
Viac na túto tému: #osteoporóza