Prečo netreba podceňovať zápaly v staršom veku?

03.04.2021 06:00
zdravá strava, orechy, ryba, avokádo
Pokiaľ vám losos „nevonia“, dôležité množstvo zdravých tukov dokážete získať aj z treskovitých rýb. Autor:

Zápal. Slovo, ktoré sa spája s virózou, infekciou či bolesťou hrdla. Pokiaľ trvá krátko, telo si s ním dokáže poradiť. S pribúdajúcim vekom sa však snaží prehupnúť do chronickej fázy. Skôr než siahneme po „zaručených“ tabletkách, bojovať proti nemu môžeme aj pomocou domácej lekárničky. Ani v tomto prípade však nejde o umelé výživové doplnky, ale o bežne dostupné a navyše chutné potraviny.

Zápalový proces v organizme vzniká na základe rôznych okolností. Často ho spôsobuje nepriaznivé životné prostredie, nesprávne stravovanie, vírusy, ale aj fajčenie či konzumácia alkoholu. Odborníci varujú, že zápalové reakcie netreba podceňovať, pretože napríklad starším ľuďom môžu výrazne zhoršiť kvalitu života. V niektorých prípadoch sú dokonca smrteľné. Ľudské telo reaguje na tento proces naštartovaním imunitného systému a snaží sa vrátiť stratenú rovnováhu organizmu. V prípade, že sa mu to dlhodobo nedarí, nastáva problém. Chronický zápal ohrozuje srdce, cievy či kĺby. Prejavuje sa bolesťou a nepohodou. Okrem toho má vplyv na vznik cukrovky, ale aj nádorových ochorení. Našťastie, v boji proti zápalu úspešne víťazia niektoré chutné a najmä zdravé druhy potravín.

Malý ovocný zázrak

Podľa doktora Andrewa Weila z univerzity v Arizone patrí drobné bobuľovité ovocie k najlepším prostriedkom v boji proti zápalom. Maliny, černice, čučoriedky či ríbezle dokážu silno potláčať spomínaný proces, pričom lekári jedným dychom dodávajú, že napríklad černice znižujú výskyt rakoviny až o 50 %. Zázračnou zložkou bobuľovitého ovocia sú rastlinné polyfenoly.

Ide o zlúčeniny, ktoré pomáhajú neutralizovať oxidačný stres a s ním spojený zápal. Chutné ovocie by sme si mali dopriať každý deň ako súčasť raňajok, s ovsenými vločkami, jogurtom alebo v podobe zdravého smootie. V prípade, že je mimo sezónu ovocie predávané v obchodoch príliš trpké, dochutiť si ho môžeme niekoľkými lyžičkami medu. Med obsahuje viac ako dvadsať látok, ktoré má aj naša krv a preto je vhodným liekom na mnohé zdravotné ťažkosti.

Dobre padne aj ryba

Hoci morské ryby nepatria k lacným potravinám, niekedy si ich môžeme zaobstarať aj za výhodnú cenu. Našťastie, postačí približne 200 gramov kvalitnej rybaciny, ktorá dokáže pre náš organizmus zabezpečiť kľúčové protizápalové látky. Do tejto skupiny jedál patria predovšetkým losos, makrela, slede, ale aj sardinky. Obsahujú omega-3 mastné kyseliny, ktoré poznáme skôr pod príznačným názvom zdravé tuky. Protizápalové účinky mastných rýb ocenia seniori najmä pri kardiovaskulárnych ochoreniach či bolestiach kĺbov. Na jar, keď sa vyskytujú sezónne formy depresií pomáhajú zdravé tuky zápasiť s miernymi formami porúch nálady.

Ako si pripraviť chutného lososa?

Lososa si môžeme pripraviť jednoducho na panvici. Pridáme zopár lyžíc rastlinného oleja, kúsok masla. Osolenú a čiernym korením ochutenú rybu opečieme z obidvoch strán po dobu niekoľkých minút. Na záver pridáme ešte kúsok masla, trochu citrónovej šťavy a losos je hotový. Losos obsahuje až 13 gramov tukov, ktoré prospievajú zdraviu. Okrem toho sa pýši aj vysokými dávkami bielkovín. Aj z tohto dôvodu postačí na zasýtenie skonzumovať malý kúsok ryby, čo sa v konečnom dôsledku premietne aj do nižších nákladov na nákup potravín. Ak obľubujete netradičné recepty, lososa si môžete pripraviť aj marinovaného v mede a ako prílohu si dopriať zdravú obilninu quinou. Pokiaľ vám losos „nevonia“, dôležité množstvo zdravých tukov dokážete získať aj z treskovitých rýb.

Dvojica silných bojovníkov

Z rastlinných zdrojov sa blysne v zápase proti zápalom aj zázvor a avokádo. Prvá spomínaná rastlina okrem toho znižuje nevoľnosť a potláča plynatosť. Pripraviť si z neho môžeme chutný čaj, ktorý ochutíme medom. Zázvor však treba predtým najemno nastrúhať a nechať lúhovať zopár minút. Seniori by si mali dávať pozor, aby nekonzumovali príliš veľa ďumbiera lekárskeho ako sa odborne hovorí zázvoru. Vo vyšších dávkach môže spôsobovať dehydratáciu organizmu. Avokádo patrí k tropickým druhom ovocia a bežne ho predávajú vo väčšine obchodov. Ideálne je kúpiť si zrelý plod, ktorý môžeme priamo spotrebovať. Podľa výživového poradcu z New Yorku Keriho Gansa je avokádo bohaté najmä na mononenasýtené tuky, ktoré spolu s ďalšími zložkami, vitamínom C, A a E potláčajú zápaly a bojujú proti rakovine i chorobám srdca.

Dobrá imunita je v čase pandémie veľmi dôležitá. Posilniť si ju môžete aj týmto skvelým receptom. Ryby obsahujú dôležité vitamíny a stopové prvky ako selén, zinok, vápnik, železo, jód či vitamíny A, B a D, ale aj omega-3 mastné kyseliny. Tým, že Losos od Ryby Košice prechádza hĺbkovým mrazením krátko po výlove, zachováva si svoje nutričné hodnoty. Vďaka vákuovému baleniu si udržuje farbu, arómu a chuť. Navyše, filety sú balené samostatne, preto nemusíte rozmrazovať celé balenie, ale len potrebné množstvo.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

debata
Viac na túto tému: #zápal