Práce sú stále v počiatočných fázach, vedci však tvrdia, že v budúcnosti by bolo možné zistiť prvé príznaky demencie buď pomocou aplikácie pre smartfón alebo pomocou zariadení zabudovaných do softvérových systémov automobilov.
Vplyv demencie na správanie pri šoférovaní je relatívne dobre prebádaná téma, pripomína server newatlas.com. Nie je určite prekvapujúce sledovať zmenu správania pri šoférovaní, keďže neurodegenerácia vedie ku kognitívnemu úpadku. Tento nový výskum sa však zameral na preskúmanie toho, či je možné techniky strojového učenia použiť na identifikáciu vzorcov v údajoch o šoférovaní, ktoré potom dokážu zistiť buď mierne kognitívne poruchy (MCI) alebo demenciu.
Čítajte aj Orechový dúšok ochráni srdcePri výskume sa využili údaje z novej dlhodobej štúdie s názvom LongROAD (Dlhodobý výskum starnúcich vodičov), ktorá sledovala takmer 3000 starších vodičov po dobu až štyroch rokov a ponúkla rozsiahly súbor údajov.
V priebehu štúdie LongROAD diagnostikovali MCI u 33 osôb a u 31 ľudí demencia. Sériu modelov strojového učenia vyskúšali na dátach z LongROAD a snažili sa zisťovať MCI a demenciu zo správania sa za volantom.
„Na základe premenných odvodených z údajov o šoférovaní a základných demografických charakteristík, ako sú vek, pohlavie, rasa/etnická príslušnosť a vzdelanie, sme mohli predpovedať mierne kognitívne poruchy a demenciu s 88-percentnou presnosťou,“ hovorí Sharon Diová, hlavná autorka novej štúdie zverejnenej v časopise Pediatrics.
Čítajte aj Čo dokáže mletá paprika urobiť so zdravím seniorov?Aj keď vek bol faktorom číslo jeden na detekciu MCI alebo demencie, tesne za ním boli premenné týkajúce sa šoférovania. Medzi nimi bolo „percento ciest prejdených do 24 km od domova… dĺžka ciest začínajúcich a končiacich doma, trvanie ciest v minútach a počet prípadov prudkého brzdenia“. Len vďaka použitiu samotných premenných týkajúcich sa šoférovania mohli modely stále predpovedať MCI alebo demenciu u vodičov so 66-percentnou presnosťou.
Podľa vedcov je potrebné ďalšie skúmanie, aby sme presne pochopili rozdiely v spôsobe jazdy vodičov s MCI a demenciou. Tento výskum navyše poukazuje na malý počet prípadov MCI a demencie v údajoch zo štúdie LongROAD, čo znamená, že bude potrebné vykonať rozsiahlejšie výskumy, aby sa zistilo, ako široko zovšeobecniteľné sú predikčné modely v podmienkach reálneho sveta.