Senior linka pomohla v Bratislave stovkám ľudí

Projekt, ktorý nenechal v štichu zraniteľných a osamelých starších obyvateľov nášho hlavného mesta.

16.05.2021 06:00
telefón, slúchadlo Foto:
Linku neskôr posilnili o psychologické poradenstvo.
debata

V Bratislave na začiatku celého „kolotoča“ okolo koronavírusu spustili pred vyše rokom telefonickú Senior linku. Pomoc prichádzala od mesta i dobrovoľníkov vo všetkých smeroch, a to s nákupmi či zabezpečením liekov. Časom pribudlo aj psychologické poradenstvo.

Úspešný bratislavský projekt pre starších

Popri viacerých protiepidemio­logických opatreniach zabezpečil magistrát hlavného mesta aj podporu najzraniteľnejších obyvateľov Bratislavy. Pre starších ľudí zriadili Senior linku. „Táto telefonická linka na udržiavanie kontaktu a pomoc v núdzi sa ukázala ako veľmi potrebný a dôležitý krok, keď seniori zostali izolovaní od svojich blízkych a rodín a túto novovzniknutú situáciu ťažšie prežívali,“ hovorí pre Pravdu hovorkyňa bratislavského magistrátu Mgr. Katarína Rajčanová. Volanie na linku využili stovky ľudí. Len za prvé tri týždne jej fungovania išlo až o štyristo telefonátov. „V priebehu jej fungovania, aj počas druhej vlny korony, telefonátov postupne ubúdalo. A kým spočiatku sme evidovali päťdesiat telefonátov denne, ich počet sa ku koncu fungovania znižoval na desať mesačne. Senior linka bola v prevádzke až do januára 2021 počas pracovných dní, alebo podľa potreby aj cez víkendy či sviatky,“ teší sa z naplnenia účelu linky hovorkyňa mesta.

lekár, vyšetrenie, diagnóza, pacient, duševná choroba Čítajte viac Prečo depresívni seniori nevyhľadávajú liečbu?

Seniori potrebovali aj psychologickú pomoc

Zo začiatku pandémie bola najčastejšou témou volajúcich dostupnosť rúšok a potrebných služieb, lekární, obchodov, lekárov. „Poskytli sme im na nej potrebné informácie, poradili sme im, vypočuli, pomohli so sprostredkovaním dovozu liekov do domácnosti, ale súčasne u nich narastala aj potreba uistenia, že majú niekoho, kto ich vypočuje a povzbudí v ich strachu aj neistote,“ pokračuje Katarína Rajčanová. Aj z tohto dôvodu linku neskôr posilnili o psychologické poradenstvo. Zameralo sa na riešenie zložitejších životných situácií, napríklad pocity osamelosti, ale aj ťažké orientovanie sa v množstve informácií, ktoré médiá denne produkovali.

Sily spojili dobrovoľníci aj mestské časti

Mestu prišli pri zabezpečovaní rôznych potrieb na Senior linke na pomoc aj dobrovoľníci, rôzne dobrovoľnícke organizácie a aj mestské časti, ktorí sa postarali o zabezpečenie donášky rúšok, liekov, potravín, teplej stravy, ako aj zabezpečenie opatrovateľskej starostlivosti. Hlavné mesto počas prvej vlny pandémie spustilo aj informačnú kampaň s názvom Naša jediná vakcína je disciplína. „Na pravidelnej báze sme včas a transparentne informovali a prichádzali s odporúčaniami v súvislosti s opatreniami proti šíreniu vírusu na webovej stránke mesta, ako aj na našich sociálnych sieťach, kde sme tiež vyzývali k pomoci osamelým seniorkám a seniorom,“ dodáva hovorkyňa.

alzheimer, nervy, neurón, mozog Čítajte viac Zlé gény nie sú všetko, seniori majú šancu na záchranu

Odštartovali nový projekt o očkovaní

Hlavné mesto Bratislava v súčasnosti spúšťa nový projekt. Určený je pre tých, ktorí potrebujú pomôcť s elektronickou registráciou na očkovanie, vrátane senioriek a seniorov. Ide o bezplatnú Linku očkovacej podpory, ktorá je súčasťou kampane na podporu očkovania „Je čas sa znova objať“. Linka funguje v pracovných dňoch od 8:00 do 16:00 h. „Sme presvedčení, že bude rovnako užitočná, ako bola Senior linka pre tých, ktorí to najviac potrebujú,“ uzatvára pre Pravdu Katarína Rajčanová.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #koronavírus