Ako sa reštartovať pri únave vo vyššom veku?

Nekonečné zívanie, nechuť do života a umorujúci nedostatok energie. Aj takéto podoby má únava u ľudí nad šesťdesiat rokov. Prichádza nenápadne a bez varovania. Dôsledky sú zničujúce – celé prespaté dni a ešte menej chuti do života predtým. Čo s tým môžeme robiť?

03.07.2021 06:00
karfiol Foto:
Výborným zdrojom komplexných sacharidov je napríklad aj karfiol.
3

Objavujú sa tiež ťažkosti s myslením a spomaľujú sa reakcie na akékoľvek podnety. Jednoducho povedané, sme spomalení. Typickými príznakmi sú nedostatok energie už pri rannom vstávaní a potreba neustále pospávať, najčastejšie v popoludňajších hodinách. Tieto problémy sa zvyknú nabaľovať a vrcholia tým, že všetku svoju silu míňame najmä na to, aby sme mali chuť robiť hoci len bežné veci. Nútenie sa do bežných činností vyčerpáva, frustruje a prispieva k celkovej nespokojnosti s vlastným životom.

Chce to zmenu stravovacieho plánu

Prvým krokom v rámci prevencie vzniku únavy je úprava jedálneho lístka. Zvlášť seniori majú problémy s pravidelnou konzumáciou výživných jedál. Prispieva k tomu skutočnosť, že si nevaria každý deň teplé jedlo a chýba im tiež pravidelnosť v konzumácii raňajok či večere. Viaceré štúdie potvrdzujú, že hlavným zdrojom „paliva“ pre naše telo sú sacharidy. Dodajú energiu svalom, naštartujú mozog a zlepšia fyzický výkon.

batáty Čítajte viac Sladké zemiaky: Zlepšia zrak i trávenie seniorov

Pozor na „rýchle“ cukry

Nízka konzumácia týchto makroživín prispieva k tomu, že máme čoraz väčšiu chuť na ničnerobenie a spánok aj počas dňa. Naopak, nápomocné nie sú ani jednoduché sacharidy, ktoré sa vyskytujú v sladkostiach, bielom pečive, sladených nápojoch či bielej ryži. Ako zdôrazňujú vedci z amerického Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb, ľudské telo dokáže jednoduché cukry stráviť veľmi rýchlo. To znamená, že veľké množstvo cukru glukózy sa vyplaví do krvi naraz.

Takto vzniká falošný pocit energie

Na prvý pohľad sa môže zdať, že takáto dávka energie povzbudí aj ľudský organizmus. Pocit energie a uspokojenia sa totiž objaví len na chvíľu. Mozog potom vyšle signál pankreasu, aby uvoľnil veľké množstvo hormónu inzulínu na spracovanie cukru, pričom výsledkom tohto procesu je náhle zníženie hladiny cukru v krvi. Typickým príkladom je maškrtenie na presladenom zákusku či koláči. Dobrý pocit máme z neho len pri jedení. Neskôr nastupuje zívanie a únava.

Pri sacharidoch je dôležitý výber

Odborníci radia, aby sme sa vyhýbali konzumácii sladkostí a jedál s takzvanými rýchlymi cukrami. Na prvom mieste v našom jedálničku by mali byť komplexné, takzvané zložené sacharidy. „Komplexné sacharidy trávime dlhšiu dobu, cukor sa tak uvoľňuje do krvi pomaly a poskytuje tak pravidelný prísun energie bez výkyvov smerom nadol a nahor,“ vysvetľuje fungovanie tohto druhu paliva docentka športovej výživy z New Yorku Karen Reznik Dolins. Ako dodáva, na udržanie si energie počas celého dňa potrebujeme stabilný prísun cukru do krvi, ktorý dodá silu nielen svalom, ale aj mozgu.

ruky, senior, opatrovanie, láska, pomoc Čítajte viac Vynašli vedci kalkulačku dĺžky života?

Kde nájdeme kvalitné cukry?

Výborným zdrojom komplexných sacharidov sú predovšetkým rôzne druhy celozrnného pečiva, nelúpaná ryža, strukoviny a zelenina. Skvelým tipom je napríklad náhrada klasickej ryže za jej celozrnnú formu. Vhodnou alternatívou je karfiolové pyré. Namiesto cestovín z bielej múky si môžeme pripraviť cuketové „cestoviny“ a nesolený popcorn padne vhod namiesto zemiakových lupienkov.

Únavu vyvoláva aj nedostatok tekutín

Prvým signálom tohto stavu je smäd a ďalším napríklad tmavo zafarbený moč. Podľa štúdie uverejnenej v časopise British Journal of Nutrition ľudské telo je pri dehydratácii malátne, vznikajú ťažkosti s dýchaním a bolesťami hlavy. Hoci sa môže na prvý pohľad zdať, že rozpoznanie príznakov smädu v podobe suchých pier či jazyka je jednoduché, opak je pravdou. Problém majú predovšetkým seniori, ktorí s pribúdajúcimi rokmi strácajú prirodzenú schopnosť pociťovať smäd.

Spomínané ťažkosti spoznáme aj na základe toho, že nemočíme niekoľko hodín, alebo aj vtedy, ak je náš moč zafarbený do hneda. "Pri dehydratácii organizmu klesá objem krvi, čo sťažuje zásobovanie tela kyslíkom a živinami. Platí, že čím väčšie množstvo vody chýba v našom tele, tým rýchlejšie dochádza k narúšaniu všetkých systémov a vzniká únava,“ pokračuje špecialistka na športovú výživu.

Čo je náplasťou na tento problém?

Odpoveď je jednoznačná – pitná voda. Pomôže však aj konzumácia vodného melónu, zeleru, paradajok, polievok či bylinných čajov. Denná potreba tekutín sa líši podľa veku a ročného obdobia. Minimum dva litre nestačí a potreba vody rastie so zvyšujúcimi sa vonkajšími teplotami a fyzickou námahou. Výborným trikom je v tomto prípade takzvané kontrolované pitie vody. Spočíva v tom, že si do džbánu alebo väčšej fľaše naberieme pitnú vodu, postavíme ich na viditeľné miesto a nútime sa ich obsah piť počas nejakého časového obdobia.

Cvičenie neunavuje, bojuje proti strate energie

Hoci sa môže zdať, že cvičenie nás pripraví aj o posledné zvyšky energie, nie je to pravda. Podľa výskumu univerzity v Georgii dokáže pravidelná fyzická aktivita znížiť únavu až o neuveriteľných 65 %. "Cvičenie zvyšuje srdcovú frekvenciu, rozširuje krvné cievy a zvyšuje tak prietok krvi a kyslíka do svalov a mozgu,“ uzatvára odborníčka.

Trošku netradičná kombinácia, aby sme stále nejedli iba mäso

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
3 debata chyba
Viac na túto tému: #únava #sacharidy #karfiol #cvičenie