Čo sa skrýva za únavou seniorov?

Nenápadná choroba, ktorá dokáže potrápiť najmä ľudí vo vyššom veku. Pokiaľ máte mdloby a cítite sa vyčerpaní, zbystrite pozornosť. Príčinou týchto problémov môže byť nízky krvný tlak.

07.08.2021 06:00
tlakomer, krvný tlak Foto:
Vedci odporúčajú ľuďom s nízkym krvným tlakom, aby polohy tela nemenili príliš prudko.
2

Väčšina seniorov má opačný problém. Trápi ich vysoký krvný tlak, hypertenzia. Prichádza nenápadne, bez varovných signálov a postihuje celý kardiovaskulárny systém. Jej protipól, nízky krvný tlak, známy tiež pod označením hypotenzia, sa však u starších ľudí ozýva o čosi hlasnejšie. Tento stav charakterizuje tlak pri hodnote 90/60 mmHg, pričom normálna hodnota je na úrovni približne 120/80 mmHg. Typickými príznakmi nízkeho tlaku je silná únava, nevoľnosť, dýchavičnosť, búšenie srdca, závraty až mdloby a studená, na dotyk lepkavá pokožka.

Ležanie v jednej polohe nepomáha

K základným príčinám hypotenzie zaraďujeme prehnane dlhé odpočívanie v ležiacej polohe, hormonálne poruchy, dehydratáciu a rôzne srdcové choroby. Netreba zabúdať, že pod nízky tlak sa podpisuje aj nedostatočná výživa, ktorá trápi mnohých seniorov. Práve v tejto vekovej skupine dochádza k postupnému úbytku chuťových buniek a tým aj k zníženiu pocitu hladu.

bolesť brucha, pečeň, cirhóza pečene Čítajte viac Prečo bolesť vyčerpáva a ako sa zbaviť únavy?

Voda vždy po ruke, zaručene pomôže

Skôr než siahnete po domácich receptoch, mali by ste sa zdôveriť s týmito ťažkosťami praktickému lekárovi, ktorý odporučí ďalší postup. V prípade, že vás nízky krvný tlak neobťažuje príliš často, postačí úprava jedálneho lístka a doplnenie tekutín. Ako sme spomínali, chabý príjem tekutín spôsobuje dehydratáciu. Tento stav je potom príčinou nízkeho objemu krvi. Zvlášť nebezpečný je v horúcich letných dňoch, kedy sa voda z tela vyparuje rýchlejšie než v iných ročných obdobiach. Účinným prostriedkom proti takzvanej hustej krvi je pitie vody, ovocných štiav a iných nesladených nápojov.

Prudké pohyby tlaku nerobia dobre

Určite ste to zažili na vlastnej koži. Pri vstávaní z postele sa vám zatočila hlava a občas ste sa ocitli aj na zemi. Pre seniorov môže mať pád fatálny následok v podobe zlomeniny alebo straty vedomia. Vedci odporúčajú ľuďom s nízkym krvným tlakom, aby polohy tela nemenili príliš prudko. Organizmus potrebuje čas na to, aby zaregistroval presun z jedného miesta na druhé a podľa toho upravuje krvný tlak v tele. Hypotenziu zvykne vyprovokovať aj dlhé státie, ale aj sedenie.

srdce, tlak, stetoskop Čítajte viac Rozhoduje pri infarkte vek či pohlavie?

Kofeín v nápojoch zvýši tlak

Zvýšenie krvného tlaku môžete dosiahnuť aj miernou konzumáciou slaných potravín. Naopak, pri hypertenzii sa odporúča sledovať množstvo sodíka v jedle. Účinným prostriedkom na rozprúdenie toku krvi je popíjanie kávy. Hlavnou zložkou čierneho moku je kofeín, ktorý zužuje krvné cievy a tým zvyšuje krvný tlak. Pre ľudí, ktorí nemajú kávu príliš v obľube vhodne poslúži aj čierny, zelený čaj, energetické nápoje alebo kofeínové cukríky.

Zmena stravovania má čosi do seba

Pravdou je, že konzumácia veľkých porcií jedla prispieva k zníženiu krvného tlaku. Pri jedení veľkého množstva jedla sa odvádza krv z tela najmä do žalúdka, ktoré potrebuje spracovať masu prijatej potravy. Tento problém môžete šikovne vyriešiť konzumáciou malých porcií jedla tri až päťkrát denne. Hoci lekári neveriacky krútia hlavou nad takzvanými babskými radami, niektoré stoja za povšimnutie. Výborným tipom na úpravu krvného tlaku je napríklad pitie čaju alebo žutie lístkov bazalky posvätnej. Spomínaný nápoj sa odporúča piť ráno pred jedlom. Táto rastlina pochádza z Indie a považuje sa za kráľovnú bylín. Patrí medzi silné antioxidanty, podporuje životnú energiu, znižuje cholesterol, upravuje krvný cukor a v neposlednom rade si dokáže poradiť aj s hypotenziou.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
2 debata chyba
Viac na túto tému: #únava #pitný režim #nízky krvný tlak #kofeín