Počuli ste o „francúzskom paradoxe“? Pomáha kostiam a srdcu

Podomácky vyrobená pochúťka, ktorá dokáže posilniť kosti, ale aj srdcia najviac ohrozenej skupiny ľudí, seniorov.

17.04.2022 06:00
syr Foto:
Ilustračné foto.
debata

Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že takzvané dresingy škodia zdraviu, v niektorých prípadoch to neplatí. Najmä vtedy, ak si doma pripravíme chutnú omáčku z modrého plesňového syra.

Nie je dôvod na strach

Vysoký obsah cholesterolu, cukru a ďalších prísad, ktoré nesvedčia zdraviu ciev a srdca. Aj takúto povesť má väčšina dresingov. Pripravujú sa z majonézového, jogurtového alebo smotanového základu a ochucujú sa octom, cukrom a korením. Nie každá táto potravina však škodí ľudskému organizmu a pokiaľ si ju pripravíme sami, môžeme z nej ťažiť veľké množstvo benefitov.

Skvelú a najmä zdravú maškrtu si môžeme pripraviť z modrého plesňového syra, ktorý sa používa najmä do šalátov, ale aj na ochutenie niektorých druhov mäsa. Tohto druhu syra sa nemusíme obávať, pretože prináša pre ľudské telo celú plejádu dôležitých vitamínov. Patria k nim najmä v tukoch rozpustné vitamíny, označené písmenami A, D, E a K. Spomínaná tekutá pochúťka má nízky obsah sacharidov a menšie množstvo bielkovín.

mandľové mlieko Čítajte viac Ako si doplniť vápnik bez mlieka?

Preč s majonézou

Trik, ktorý pomôže znížiť kalorickú hodnotu dresingu spočíva vo výmene majonézy, alebo smotany za olivový olej. Polievková lyžica podomácky vyrobeného dresingu z modrého syra, čo je približne 15 gramov, obsahuje iba približne 70 kilokalórií. Nízky obsah sacharidov je dôležitý najmä pre ľudí, ktorí si potrebujú udržať hladinu cukru v krvi pod kontrolou. Ku kľúčovým minerálom, ktoré sa nachádzajú v tejto dobrote patria sodík, vápnik a fosfor.

Sodík potrebujú seniori, podobne napríklad ako športovci. U obidvoch skupín ľudí totiž dochádza k rýchlejšej dehydratácii organizmu. Športoví nadšenci strácajú vodu z tela a s ňou aj soľ pri náročnom cvičení. Starší ľudia majú prirodzene nižšiu potrebu pitia vody, čo sa prejavuje na rýchlej strate sodíka v tele. Ak je ho v organizme málo, dochádza napríklad k problémom so srdcom. Vápnik a fosfor podporujú zdravie kostí a zubov. Rovnako pomáhajú v rámci prevencie vzniku osteoporózy, čo je známa choroba riedkych kostí.

Tuky sú aj zdravé

Hoci polievková lyžica dresingu má 7 gramov tuku, nie všetky z nich patria do kategórie škodlivých. Z celkového obsahu lipidov tvoria asi 1 gram nasýtené tuky, 4 g polynenasýtené a 2 g mononenasýtené mastné kyseliny. Posledné dve kategórie zdravých tukov sú dôležité pre správne fungovanie ciev, srdca, ale aj mozgu. Zdravé tuky zabraňujú pri pravidelnej konzumácii srdcovému infarktu, ale aj mozgovej mŕtvici. Zvlášť dôležité sú u ľudí s horším životným štýlom, nedostatkom pohybu a u fajčiarov. Obsah cholesterolu v spomínanom množstve dresingu je na úrovni iba niekoľkých miligramov, pričom tak ide o zanedbateľné množstvo.

kurací vývar, kuracina Čítajte viac Prečo sa oplatí variť vývar? Posilňuje kosti, zuby, odstraňuje bolesti...

Látka večného zdravia

Zaujímavým faktom o modrom syre je to, že obsahuje látku zvanú spermidín. Ide o takzvaný prírodný polyamín, ktorý spomaľuje starnutie kardiovaskulárneho systému a najmä srdca. Prirovnáva sa k „lieku večného zdravia“. Skvelou správou je aj to, že má výrazné antioxidačné a protizápalové účinky.

Antioxidačné účinky tejto potraviny sú dôležité v rámci prevencie rakoviny. Zápaly spôsobujú napríklad rýchle starnutie, ale aj celú sériu zdravotných ťažkostí, najmä bolesti kĺbov a šliach. Možno ste počuli o takzvanom „francúzskom paradoxe.“ Francúzi síce konzumujú veľa syrov, najmä plesňového, ale aj napriek tomu sa u nich vyskytuje menej srdcových ochorení vrátane nižšieho krvného tlaku. Francúzsky paradox je teda dielom spomínaného spermidínu.

Ako si pripraviť dresing podľa seba

Pri fermentovaní plesňových syrov získava táto pochúťka charakteristickú pikantnú chuť, ale aj poriadnu dávku prospešných baktérií, ktoré sa nachádzajú v črevách a podporujú imunitný systém. Na prípravu dresingu z modrého syra môžeme použiť olivový olej, alebo kyslú smotanu s nižším obsahom tuku. Do dresingu sa samozrejme podľa chuti pridá plesňový syr, čierne alebo biele korenie, petržlenová vňať, trochu pretlačeného cesnaku, rasce a soli.

Cvikla, ktorá môže byť netradičnou prílohou k mäsu alebo ľahkou večerou.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vitamíny #majonéza #syr #dresing
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy