Kolaps z tepla: Ako sa mu vyhnúť? Voda nie je všetko

Na horúčavy si treba dávať pozor v každom veku. Väčšie vyhliadky na prehriatie organizmu však majú najmä ľudia nad 70 rokov. Klesá u nich schopnosť tela regulovať teplo.

10.07.2022 06:00
Senior úpal kolaps teplo Foto:
Vyhnúť sa treba jednoznačne pobytu na priamom slnku. Prácu v záhrade či prechádzky po meste či obci treba ponechať na neskorší čas.
debata

Vedeli ste, že ľudské telo s pribúdajúcimi rokmi nedokáže efektívne regulovať výmenu tepla? K najviac ohrozeným patria sedemdesiatnici, ale vysoké horúčavy by nemali podceňovať ani o niečo mladší ľudia. Vlny teplôt okolo 30 °C sa podpisujú nielen pod časté hospitalizácie ľudí, ale aj úmrtia. Prehriatie organizmu je vlastne úpal, ktorý sa tiež odborne označuje hypertermia.

Točí sa hlava, nastupuje zmätenosť

Úpal vzniká vtedy, keď teplota tela podskočí nad 40 °C. Dochádza k tomu v situáciách, keď organizmus nedokáže vymieňať teplo s vonkajším prostredím. Deje sa to najmä počas prílivu horúčav a pri vysokej vlhkosti vzduchu. Telo sa nestíha ochladzovať potením a ani dýchaním. Úpal sa prejavuje zrýchleným tepom, nepravidelným dýchaním, nevoľnosťou, závratmi, kŕčmi a dokonca zmätenosťou. V najťažších prípadoch môžu ľudia stratiť vedomie.

ovocie, vitamíny, výživa Čítajte viac Ktoré vitamíny potrebujú seniori počas leta?

Ak ste 70+, pozor!

Obeťou úpalu môže byť ktokoľvek, najviac však trpia ľudia nad 70 rokov. Schopnosť tela ochladzovať sa vlastnými silami vekom postupne klesá. Ovplyvňuje ju aj podávanie liekov na krvný tlak, rôzne záchvaty, ale aj psychické poruchy. Okrem vyššieho veku podnecuje prehrievanie organizmu aj obezita, diabetes a kardiovaskulárne ochorenia.

Voda je základ, no nielen to

Prvou pomocou v boji proti úpalu je hydratácia. V teplom počasí nie je pitnej vody nikdy dosť. Vylúčime ju potom, močom, dýchaním. Vyhnúť sa však treba sladeným nápojom a alkoholu, ktoré nepomôžu telu v boji proti úpalu. Počas najteplejších dní je potrebné zároveň obmedziť pohyb na minimum. Ak ste zvyknutí na každodenné prechádzky, presuňte ich do skorých ranných hodín, ideálne tesne pred východom slnka. Odborníci priam zakazujú cvičiť starším ľuďom, keď sa teplota vzduchu pohybuje okolo 30 Celzia. Riskovať by to nemali ani mladé generácie.

Krátke šatstvo je výsadou nielen mladých, ale aj rozumných

Telo si ochladíme v chládku, pod stromami, v klimatizovanej miestnosti. Naopak, najviac sa vystavíme teplu v prehriatej mestskej hromadnej doprave, v rozhorúčených autách a na asfaltových plochách. Odporúča sa nosenie ľahkého a vzdušného odevu. Netreba sa obávať experimentovať ani vo vyššom veku a krátke nohavice či šaty z tenkých materiálov nie sú výsadou mladých ľudí, ale určite záchranou pre starších.

voda, smäd, pitný režim Čítajte viac Toto sú nové trendy pitného režimu v horúčavách

Slnko nie je priateľ v najväčšom teple

Vyhnúť sa treba jednoznačne pobytu na priamom slnku. Prácu v záhrade či prechádzky po meste či obci treba ponechať na neskorší čas. Hlavu si zakrývame pred slnečným žiarením ľahkými klobúkmi a telo si ochladzujeme studenými uterákmi či sprchou vo vlažnej vode. Zaujímavé je, že ventilátory neznižujú teplotu vzduchu, ale pomáhajú ho rozprúdiť. Pohyb vzduchu po pokožke vedie k rýchlejšiemu odparovaniu potu.

Klimatizácia je lepšia pri vyššej vlhkosti, keďže produkuje skôr suchý vzduch. V tomto prípade si však treba dať pozor na teplotné šoky. Rozdiel medzi vonkajšou teplotou a klimatizovanou miestnosťou by mal byť v niekoľkých stupňoch. V prípade, že trpíte nevoľnosťou z tepla a ste zmätení, je potrebné rýchlo vyhľadať zdravotnú pomoc.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #úpal #prehriatie organizmu
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy