Nový projekt s názvom Seniori, zbystrite pozornosť! totiž prichádza s premysleným systémom, na základe ktorého sú seniori vo väčšom bezpečí.
O čo ide?
Seniori sa často stávajú obeťami trestných činov, krádeží či podvodov. Cieľom rôznych „šmejdov“ je dostať od starších ľudí úskokom, klamstvom či v strese peniaze. Starší ľudia môžu mať problém zorientovať sa v tom, či ide o lož alebo pravdu, a tak často naletia podvodníkom a prídu o značnú časť úspor.
Policajný zbor v snahe ochrániť túto najzraniteľnejšiu skupinu ľudí prišiel s nápadom nového preventívneho projektu, ktorý chráni seniorov pred podvodmi. Cieľovou skupinou spomínaného projektu sú starší ľudia, ktorí trávia čas v domácom prostredí s minimálnym sociálnym kontaktom.
Čítajte aj Dostanú penzisti na dovolenku príspevok sto eur namiesto súčasných 50?Osobný kontakt je kľúčový
Policajný zbor si na pomoc prizval aj Slovenskú poštu. Doručovatelia pošty prichádzajú takmer každý deň do kontaktu s osamelými seniormi. Ich výhodou je aj to, že ich starší ľudia dobre poznajú, porozprávajú sa s nimi a dajú si poradiť. „V praxi členovia policajného zboru – preventisti – sprevádzajú poštových doručovateľov na obchôdzke ich doručovacieho rajónu.
Poštoví doručovatelia klientom predstavia „svojho spoločníka“ a vysvetlia, čo bude témou rozhovoru. Preventívnu činnosť potom plne vedie príslušník policajného zboru,“ vysvetľuje v rozhovore pre Pravdu participáciu na projekte vedúca odboru komunikácie a marketingu Slovenskej pošty Jana Lukáčová.
Na pošte robia aj 40 rokov
Projekt testovali vlani na jeseň a pre veľký úspech sa v tomto roku realizuje po celom Slovensku. Výhodou spojenia policajtov a poštárov je najmä to, že starší ľudia minimálne jednu osobu z tejto dvojice dobre poznajú. Ako vysvetľuje hovorkyňa pošty, zamestnanci pošty dôkladne poznajú doručovací región, lokalitu a ľudí, ktorí v nej žijú.
Čítajte aj Pomôže obmedzenie jedla spomaliť starnutie?„Za roky pôsobenia si vybudovali s klientmi, aj so seniormi, osobný vzťah založený na vzájomnej dôvere. Pracovníci pošty si ako občania uvedomujú svoju povinnosť voči seniorom a zodpovedne prispievajú k ich ochrane. Participáciou na tomto projekte chce Slovenská pošta prispieť k ochrane seniorov, ktorí sú zvyčajne dlhoročnými klientmi pošty, a splatiť im tak dlh za dlhoročnú lojalitu a spoluprácu,“ pokračuje Lukáčová. V súčasnosti podľa nej na pošte pracuje 4 113 poštových doručovateľov a v priemere majú odpracovaných 11 rokov. Jeden z doručovateľov pracuje na tomto poste dokonca až 43 rokov.
Čítajte aj Čo piť namiesto mlieka. Aká je voľba číslo jedna?Aké sú najväčšie nástrahy?
Poštoví doručovatelia pri bežných obchôdzkach vopred klienta nekontaktujú, samozrejme, okrem balíkových kuriérov. Polícia preto vyzýva seniorov, aby neverili ľuďom, ktorí sa vydávajú za zamestnancov Slovenskej pošty a nesú im nejaký preplatok. Rovnako si treba dávať pozor na falošných policajtov. Podvodníci v uniforme či v civilnom oblečení môžu vylákať od ľudí hotovosť či cennosti. Seniori by mali zbystriť pozornosť aj pri falošných lekároch, ktorí môžu tvrdiť, že ich príbuzný mal dopravnú nehodu a súrne potrebuje peniaze. Pokiaľ sa seniori stretnú s takýmito prípadmi, majú kontaktovať nielen políciu, ale so svojou skúsenosťou sa podeliť aj ostatnými rovesníkmi.