Upchaté cievy zabíjajú nenápadne. Ak ale urobíte denne túto vec, predídete kôrnateniu ciev, infarktu aj mŕtvici

Nový výskum z Tulane University odhalil, že stačí zdolať niekoľko schodov denne a vyhneme sa tak srdcovo-cievnym chorobám vrátane infarktu.

26.10.2023 06:00
srdce, cieva, bomba, infarkt, mŕtvica,... Foto: ,
Ilustračné foto.
debata

Zníženie rizika kardiovaskulárnych ochorení aj o viac ako 20 % sľubuje pravidelné chodenie po schodoch. Nová štúdia, ktorú prezentuje Tulane University, zistila, že tento druh pohybu je najlepšou prevenciou srdcových chorôb vo vyššom veku. Na to, aby sme dosiahli potrebný ozdravný účinok pri chôdzi, je podľa odborníkov potrebné denne prekonať minimálne 50 schodov.

Pomáha s chorými cievami

Výskum publikoval časopis Ateroskleróza, to je magazín, ktorý si osvojil názov zhodný s označením choroby kôrnatenia ciev. Ateroskleróza postihuje najmä ľudí vo vyššom veku a jej výsledkom je zhoršený krvný obeh, ťažkosti s cievami, so srdcovým svalom a s výkonnosťou. Každému z nás sa odporúča denne urobiť aspoň desaťtisíc krokov počas chôdze, pomôcť však môžu aj obyčajné schody. Ide v podstate o to, aby sme sa každý deň odhodlali na zvládnutie minimálne piatich poschodí po desať schodov.

Prechádzka po rovine je fajn, ale…

Netreba zabúdať, že ateroskleróza spolu s ochorením koronárnych artérií a s mozgovou príhodou patria k najčastejším príčinám chorobnosti, ale aj úmrtnosti po celom svete. Profesor Lu Qi z Tulane University odporúča svižnejší pohyb po schodoch a zároveň predpovedá pozitívny vplyv na ľudské zdravie. „Krátke, ale intenzívne chodenie po schodoch je časovo efektívny spôsob, ako zlepšiť kondíciu srdca a pľúc, a zároveň upraviť lipidový profil,“ hovorí pre portál sciencedaily.com.

Na porovnanie, desaťtisíc krokov denne môže zabrať hodinu času a ide o časovo náročnejšiu fyzickú aktivitu. Chodenie po schodoch je síce náročnejšie na telesný výkon, ale zato šetrí veľa času. Predpokladá sa, že chôdza po schodoch udržuje našu hmotnosť pod kontrolou, pretože je dvaapolkrát náročnejšia ako prechádzka po rovine.

Veľký výskum, presnejšie výsledky

Spomínaný výskum má podľa vedcov vysokú výpovednú hodnotu. Vďaka nemu zozbierali údaje od vyše 450-tisíc dospelých ľudí, ktorí boli náchylní na srdcovo-cievne ochorenia a mali aj rôzne nepriaznivé vrodené a genetické faktory. Obdobie sledovania zahŕňalo takmer trinásť rokov a prinieslo pozoruhodné výsledky. Navyše sa ukázalo, že prekonávanie čo najväčšieho počtu schodov pomáhalo najmä ľuďom, ktorí boli menej náchylní na kardiovaskulárne choroby. Podľa profesora Lu Qi však táto telesná aktivita výrazne uľavuje aj tým, ktorí trpia vážnejšími zdravotnými komplikáciami, ktoré súvisia so zdravím srdca.

Pomôže aj vhodná životospráva a zdravé tuky

K rizikovým faktorom rozvoja aterosklerózy patrí cukrovka, obezita, vysoký krvný tlak, stres, ale aj fajčenie a spomínaný nedostatok pohybovej aktivity. Počas choroby dochádza k upchávaniu ciev tukovými zásobami, čím dochádza k zníženému prúdeniu krvi nielen v tejto časti cievy, ale aj do celého organizmu.

Okrem pohybu a aj chodenia po schodoch, je skvelou prevenciou kôrnatenia ciev aj správna životospráva. Najväčšie problémy nám v tomto prípade spôsobuje konzumácia tučných jedál. Mastné živočíšne pokrmy obsahujú takzvané nasýtené mastné kyseliny a cholesterol, ktoré upchávajú cievy. Naopak, kardiovaskulárny systém prečisťujú takzvané dobré tuky. Do tejto skupiny patria najmä omega-3 mastné kyseliny. K rastlinným zdrojom dobrých tukov zaraďujeme orechy, semená rastlín a rastlinné oleje. K živočíšnym zdrojom mastné morské ryby (losos, makrela a sleď).

debata chyba
Viac na túto tému: #srdce #cievy