Pokuta až 60 eur vám hrozí za túto banálnu vec. Mnohí ju podceňujú, zápis vo vodičskom preukaze však nepustí

Najrýchlejšie a najvážnejšie sa problémy so zrakom prejavia pri šoférovaní. Bezchybný zrak je tu pritom nevyhnutnosťou. Podľa zverejnených štatistík najviac smrteľných dopravných nehôd sa udeje večer a v noci.

16.06.2024 06:00
dôchodca, šofér, vodič, senior, auto, pzp Foto:
Ilustračné foto.
debata (18)

Najrýchlejšie a najvážnejšie sa problémy so zrakom prejavia pri šoférovaní. Bezchybný zrak je tu pritom nevyhnutnosťou. Podľa zverejnených štatistík najviac smrteľných dopravných nehôd sa udeje večer a v noci. Východ, západ slnka, šero, tma či hmla namáhajú nielen sústredenosť vodiča, ale aj jeho zrak. Ak šofér trpí nejakou očnou chybou, nepriaznivé počasie ju ešte zvýrazní. Mnohí pritom ani nevedia, že nejakú očnú chybu majú. Zhoršený zrak, obmedzené periférne videnie či zelený zákal – to je len niekoľko ťažkostí, ktorými môžu šoféri trpieť a nemusia o tom vedieť. Výsledkom je únava či strata koncentrácie, čo sú najčastejšie príčiny dopravných nehôd. Šoférovaním so zlým zrakom skrátka ohrozujete seba, svojich blízkych aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

Predčasné dôchodky
Video
Zdroj: TV Pravda

Ako zistíte, že máte problém

„Mnoho šoférov si neuvedomuje, že má problémy so zrakom. Často sa stretávame s tým, že svoje schopnosti preceňujú. Medzi prvé príznaky patria unavené oči, častejšia bolesť hlavy, ostrenie na vzdialenejšie predmety či neschopnosť šoférovať za tmy,“ konštatuje Lenka Petruchová, optometristka predajcu kontaktných šošoviek, dioptrických a slnečných okuliarov Alensa.

Pozor na binokulárne videnie

Jedným z častých problémov šoférov je binokulárne videnie, čiže schopnosť vidieť predmet oboma očami súčasne a koordinovane. V skutočnom živote sa porucha prejavuje ako zlý odhad vzdialenosti, rozostretie zraku alebo bolesti hlavy. Zlý odhad vzdialenosti je problémom najmä pri parkovaní či predbiehaní. Porucha binokulárneho videnia sa vyskytuje aj u ľudí, ktorí na prvý pohľad vidia bezchybne. Zistenie tejto poruchy je náročnejšie, pretože často nebýva predmetom preventívnych prehliadok.

Pokuta za okuliare

Očné vyšetrenie je podmienkou pre získanie vodičského oprávnenia. Ak váš zrak nie je v poriadku a potrebujete nejakú dioptrickú pomôcku, na vodičskom oprávnení (položka 12) máte túto skutočnosť zaznamenanú. Ak vás zastavia policajti a vy máte zhodou okolností kontaktné šošovky, ale na vodičskom oprávnení máte vyznačené, že nosíte okuliare, môžu vám udeliť pokutu až do výšky 60 eur. Po získaní vodičského oprávnenia zákon vyžaduje ďalšiu očnú prehliadku až po dovŕšení 65. roku života. Po dovŕšení tohto veku sú vodiči povinní každé dva roky chodiť na preventívnu kontrolu zraku. „S pribúdajúcim vekom oči strácajú schopnosť zaostrovať či rozlišovať detaily za šera. Ťažšie znášame v noci svetlá protiidúcich áut. K tomu sa môžu pridať aj ochorenia, ako je zelený či sivý zákal,“ konštatuje odborníčka.

Na okuliaroch nešetrite

Dopravné nehody sa najčastejšie stanú medzi 18. hodinou až 6. hodinou ráno. Prečo? „Stmievanie a šero spôsobuje, že vlnová dĺžka svetla sa skracuje. Svetlo sa viac láme pred sietnicou. Výsledkom je stav, ako keby sa vám dočasne zhoršilo videnie do diaľky. Je vhodné používať polarizované slnečné okuliare. Ak nosíte dioptrie, vhodnou voľbou sú fotochromatické okuliare. Dobrým pomocníkom je aj antireflexná vrstva,“ vysvetľuje optometristka.

Otestuje si zrak sami

Ak si nie ste istý, či je váš zrak v poriadku, môžete si urobiť jednoduchý test.Skúste na autách pred sebou za dobrých svetelných podmienok prečítať ešpézetky najmenej zo vzdialenosti 25 metrov. Ide približne o päťnásobok dĺžky vášho auta. Ak ešpézetky dokážete bez väčších ťažkostí prečítať, váš zrak by mal byť v poriadku. Ak sa na rozoznanie značiek musíte namáhať a zaostrovať, je lepšie vyhľadať lekára.

Na čo slúžia špeciálne úpravy šošoviek

Polarizované šošovky: pri šoférovaní sú neoceniteľný pomocník. Špeciálny filter zabraňuje nepríjemnému odrazu slnečného svetla priamo do očí a následnému oslepeniu. Táto situácia vás núti prižmúriť oči. Slnečné lúče znižujú viditeľnosť, videnie môže byť nejasné až bolestivé. Polarizované okuliare zabraňujú tomu, aby horizontálne žiarenie prenikalo do očí, a tým chránia váš zrak. Vďaka tejto užitočnej funkcii vidíte jasnejšie farby, máte lepší kontrast a eliminujete odlesky. Polarizované šošovky môžete mať na slnečných aj na dioptrických okuliaroch.

Fotochromatické (samozafarbovacie) šošovky: Mnohí volia samozafarbovacie dioptrické sklá. Dôvod je jednoduchý. Jedny okuliare môžete používať pri rôznych svetelných podmienkach. Či už svieti silné slnko, šoférujete v tme alebo práve vychádzate z tunela. Dioptrické okuliare s takýmito vlastnosťami dokážu stmavnúť až na úroveň slnečných okuliarov. Keď sa ocitnete v prítmí, okuliare vyblednú do pôvodnej podoby.

Antireflexná vrstva: šoférovanie v noci je namáhavé, dobrým pomocníkom je antireflexná vrstva. Efektívne eliminuje odrazy a záblesky svetiel, zvyšuje kontrast videnia a znižuje únavu očí. Táto úprava zároveň odpudzuje mastnoty na šošovkách, takže okuliare sú čisté po dlhší čas. Antireflexná vrstva môže byť pridaná na všetky dioptrické okuliare.

Ako si vybrať okuliare na letnú dovolenku

Na bicykel : Tu je potrebné premýšľať aj o tom, či ich budete nosiť v lese alebo najmä na ceste. Vodná hladina, rovný asfalt či sklenené výklady – tam nás oslepujú odlesky. Polarizácia je teda základom. Pre lepšiu stabilitu na tvári si vyberajte slnečné okuliare, ktoré majú straničky pogumované, alebo také, ktoré majú koniec zahnutý. Sivé šošovky verne reprodukujú farby. Žlté sú vhodné do šera, prítmia, pretože zvyšujú kontrast. Modré zjemňujú slnečný svit nízkej intenzity. Zelené šošovky jemne menia spôsob vnímania farieb a obmedzujú únavu očí. Je dôležité myslieť aj na to, aby okuliare na bicykel poskytovali dobré periférne videnie. Zvyšujete tým nielen svoju bezpečnosť, ale aj bezpečnosť iných.

Do hôr:Zjednodušene môžeme povedať, že čím tmavšie je sfarbenie šošoviek, tým sú okuliare lepšie. Veľmi svetlé šošovky totiž prepúšťajú 80 až 100 percent viditeľného svetla. Ide skôr o tónované šošovky, ktoré veľmi oko nechránia, skôr len mechanicky zabraňujú prenikaniu prachu do oka. Stredne tmavé filtre sú vhodné na bežné nosenie. Tam sa priepustnosť viditeľného svetla pohybuje na úrovni 18 až 43 percent. Veľmi tmavé šošovky odporúčame profesionálom. Sú vhodné do extrémnych podmienok so silnou slnečnou intenzitou, ocenia ich napríklad horolezci.

Do auta: Okuliare na šoférovanie pomáhajú znižovať intenzitu svetla spôsobeného protiidúcimi vozidlami, obmedzujú oslňujúce odlesky a minimalizujú nepríjemné odrazy. Poskytujú zrakový komfort a stopercentnú ochranu proti UV žiareniu. Sklá majú jemné, žltkasté zafarbenie. Keď zvolíte samozafarbovacie dioptrické sklá, môžete jedny okuliare používať pri rôznych svetelných podmienkach.

K moru:Kvalitné slnečné okuliare k moru by mali mať povrchové úpravy skiel. Dôležité je napríklad tvrdenie. Na pláži alebo pri športových aktivitách sa potom nemusíte báť škrabancov. Medzi dôležité povrchové úpravy patrí antireflexná, samočistiaca a hydrofóbna vrstva. Slnečné okuliare k moru by mali mať UVA a UVB ochranu. Nemala by chýbať ani polarizácia, vďaka ktorej okuliare prepúšťajú len vertikálne svetlo a pohlcujú svetlo horizontálne.

18 debata chyba
Viac na túto tému: #okuliare #pokuta #zrak