Prvá skupina má záujem aj o moderné formy investovania, druhá skupina je vysoko konzervatívna, uprednostňuje termínované vklady a poistenie.
„Keď nás oslovia klienti v dôchodkovom veku nad 60 rokov, tak ide veľmi často o značne konzervatívnych klientov. Zväčša majú k dispozícii väčšiu sumu finančných prostriedkov, ktoré chcú zainvestovať do nízko volatilných aktív. Práve ich konzervatívnosť spolu s kratším investičným horizontom nám možnosti zhodnotenia financií značne osekáva,“ hovorí Michal Ďuriš, partner spoločnosti Umbrella Group, a dodáva: „Ak by sme sa pozreli na skupinu klientov okolo veku 50 rokov, tak je tu situácia úplne odlišná a vnímame ich značný záujem o zhodnocovanie svojich finančných prostriedkov aj pomocou moderných investičných nástrojov, ako sú akcie, dlhopisy.“
Čítajte viac Ako prísť rýchlo o desiatky tisíc eur. Bratislavské seniorky naleteli a rozdali peniaze aj šperkyRozdiel medzi päťdesiatnikmi a šesťdesiatnikmi je výrazný
Väčšina klientov v dôchodkovom veku nad 60 rokov investičným produktom nerozumie. „Najväčší záujem majú o klasické termínované a sporiace účty. Tí odvážnejší si zvolia aj fondy dlhopisov s krátkym horizontom investovania do päť rokov alebo realitné fondy s horizontom investovania do 10 rokov. Majetnejší si kúpia investičnú nehnuteľnosť, ktorú prenajímajú s perspektívou darovania deťom či vnúčatám,“ vysvetľuje Michal Ďuriš.
Vek klienta je v tomto prípade len jednou z informácií, ktorá nám ovplyvňuje tvorbu klientovho investičného portfólia. Dôležitý je aj účel samotnej investície a doba, na ktorú si klient vie predstaviť mať finančné prostriedky umiestnené na kapitálovom trhu.
Prevažná časť dôchodcov na Slovensku disponuje iba jednorazovou väčšou sumou, ktorú chcú zhodnotiť. Pravidelné odkladanie z dôchodku vo väčšine prípadov nie je možné, dôkazom je priemerný starobný dôchodok vo výške iba okolo 520 eur mesačne. Pozitívom však je, že aj klienti seniori si uvedomujú skutočnosť, že na bežnom účte sa im finančné prostriedky nezhodnocujú vôbec.
„Práve na generácii šesťdesiatnikov vidíme, že dôchodok sa nedá výrazne zvýšiť konzervatívnym investovaním jednorazovou vysokou sumou pri krátkom časovom horizonte. Preto je dôležité prípravu na dôchodok začať čo najskôr v skoršom veku a investovať hoci aj menšie sumy, ale pravidelne a dlhodobo,“ dopĺňa Michal Ďuriš.
Výhodou klientov vo veku okolo 50 rokov je stredne dlhý investičný horizont, ktorý je vhodný aj na investovanie na akciových trhoch. „Ak chce ísť táto skupina klientov do dôchodku približne vo veku 65 rokov, stále majú pred sebou solídny investičný horizont 10 – 15 rokov. Na efektívne investovanie na akciových trhoch odporúčame totiž minimálne 10-ročný investičný horizont, aby sa investície oplatili,“ dodáva Michal Ďuriš.
Čítajte viac Pokuta až 60 eur vám hrozí za túto banálnu vec. Mnohí ju podceňujú, zápis vo vodičskom preukaze však nepustíPoistenie seniorov rastie
Aktuálne poistný trh ponúka širokú škálu zaujímavých poistných produktov pre seniorov – od kapitálovo-úrazových životných poistení, cez investično-úrazové životné poistenia, úrazové poistenia až k čisto šetriacim „pohrebným“ produktom.
„Klientom štandardne odporúčame oddeliť poistenie od šetrenia (investície), ale v mnohých prípadoch dôchodcovia trvajú na tom, aby si v rámci úrazového poistenia aj niečo ,šetrili‘. Veľmi radi teda využívajú či už kapitálovú, alebo investičnú verziu poistenia. Pri prvom vieme, že je tam výnos minimálny, a pri druhom, že sú tam zbytočné poplatky – vysoký nákupný či správcovský poplatok, rôzne administratívne poplatky –, čiže klient platí poplatky aj poisťovni a zároveň aj poplatky správcovskej spoločnosti),“ vraví Beata Ihring, riaditeľka pre životné poistenie v Umbrella Group. Klientom v seniorskom veku odporúča využiť aj úrazové a chorobové poistenia priamo na mieru s ohľadom na vyšší vstupný vek a potreby.
„V ľuďoch od určitého veku rastie pocit potreby zabezpečiť svoj pohreb a odbremeniť najbližších od týchto výdavkov viac, než postarať sa o svoje dôstojné dožitie. Podľa môjho názoru je rovnako dôležité, ak nie dôležitejšie, mať kvalitné poistenie aj v starobe – v prípade choroby či úrazu. S vyšším vekom sa spájajú aj početnejšie úrazy, pády, natiahnutia, popáleniny. Podľa prieskumu poisťovne Generali až za 70 % úrazov vo vyššom veku zodpovedajú práve ,obyčajné‘ pády.
Tie potom znižujú kvalitu života a vyžadujú opatrovanie a dlhšiu rekonvalenscenciu. Podľa viacerých prieskumov žijú mnohí seniori sami, často veľmi vzdialení od svojich najbližších, ktorí by im mohli byť v prípade potreby k dispozícii. Podľa Európskeho štatistického úradu Eurostat žila v roku 2018 dokonca až tretina ľudí starších ako 65 rokov osamote, čo je alarmujúce. Myslím, že práve plnenie v prípade poistnej udalosti z dobre nastaveného poistenia by pomohlo seniorom toto ťažké obdobie dôstojnejšie a ľahšie preklenúť,“ dodáva Beata Ihring.
Poisťovne aktuálne ponúkajú aj zaujímavé benefity a asistenčné služby ako nákup liekov, donášku potravín až domov, starostlivosť o domáceho miláčika v čase hospitalizácie či návštevu praktického lekára v domácnosti. „Hoci mnohé pripoistenia v štandardnom životnom poistení sa končia v 65–75-ke, seniorské produkty majú poistné doby dlhšie, do 85 až 100 rokov,“ radí Beáta Ihring. Záujem dôchodcov o poistenie potvrdzujú aj komerčné poisťovne. Medziročné nárasty sú v desiatkach percent. Poisťovne ponúkajú viaceré typy poistenia aj pre klientov od veku 55+.
Čítajte viac Ako sa na Slovensku učí finančná gramotnosť? Že najlepšia investícia je do...Najčastejšie obete podvodov
Prax ukazuje, že práve ľudia po päťdesiatke sú najčastejšími obeťami podvodníkov, ktorí ich lákajú na investovanie alebo „výhodné pohrebné poistenia“, či dokonca od nich podvodníci mámia hotovosť na pomoc v núdzi.
„Dôchodcovia sú silne náchylní najviac z celej spoločnosti veriť podvodom. Tie sú často koncipované ako jedinečné a skvelé investície do nových technológií, ako je AI s prísľubom zisku 25 % ročne. Samozrejme, seniori nerozumejú zväčša týmto pojmom, nevedia posúdiť riziko. Odporúčame, aby sa vždy poradili so svojím finančným sprostredkovateľom alebo odborníkom na financie vo svojom okolí či v banke, ktorému dôverujú,“ uzatvára Michal Ďuriš.
Beata Ihring upozorňuje na rozlíšenie neserióznych spoločnosti, ktoré ponúkajú poistné produkty pod názvom „pohrebné“ (s netransparentnými a neproklientskymi podmienkami so silným cielením na emócie) od serióznych poisťovní. Tie totiž rovnako predávajú svoje produkty pod týmto názvom. Ideálne je využiť radu skúseného finančného sprostredkovateľa pri rozhodovaní o akomkoľvek poistení.
„Nastavenie poistenia by malo byť v každom veku efektívne, cielené a cenovo prijateľné, to znamená, že klienti by nemali na poistení zbytočne preplácať. Určite by sa mali vyvarovať nezmyselným vysoko nastaveným investičným životným poisteniam, duplicitným poisteniam toho istého charakteru (to isté riziko na viacerých zmluvách) a pripoisteniam, pri ktorých môžu byť už nepoistiteľní v prípade zhoršeného zdravotného stavu pri vstupe do poistenia,“ hodnotí Beata Ihring a dodáva: „Zdravotný stav sa síce u seniorov skúma benevolentnejšie, ale stále platí, že treba odpovedať pravdivo, aby v prípade poistnej udalosti poisťovňa mohla plniť v zmysle poistných podmienok. Jednoducho, aby zbytočne neplatili za to, na čo už poistení byť nemôžu.“