„Pritom zisťujú informácie o výške vašich úspor a či tieto uchovávate v hotovosti alebo si ich sporíte na účte,“ ozrejmuje JUDr. Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie.
Moment prekvapenia
„Podvodníci pôsobia naliehavo a miestami až nátlakovo. Využívajú nielen moment prekvapenia, ale predovšetkým zraniteľnosť seniora. Pri žiadostiach o poskytnutie peňažných prostriedkov, nie je výnimkou ponuka pomoci podvodníkov s odvozom seniora do banky či k najbližšiemu bankomatu. Rozpoznať podvodné konanie možno aj tak, že podvodník vám pri takejto žiadosti nadiktuje číslo účtu, kam je potrebné peňažné prostriedky poslať, usmerňuje vás, aby sa tak stalo bezodkladne alebo vás núti vybrať úspory a odovzdať mu ich, aby boli tieto v „bezpečí“,“ uvádza S. Ďatelinková.
Na žiadosť nereagujte
S. Ďatelinková ďalej dopĺňa, „Na žiadosť vám neznámych osôb o zaslanie či poskytnutie peňažných prostriedkov nereflektujte. Neposkytujte telefonicky ani iným spôsobom citlivé údaje o platobnej karte alebo prístupové kódy do elektronického bankovníctva tretím osobám.“
„Pri akejkoľvek komunikácii s neznámou osobou buďte ostražití a poskytnuté informácie si vždy vopred overte. V prípade podozrivého správania zo strany tretích osôb voči vám, bezodkladne kontaktuje vašich blízkych a tieto skutočnosti tiež oznámte na polícii,“ apeluje na ostražitosť seniorov S. Ďatelinková.
Upozorňujeme seniorov na podvodné telefonáty, s ktorými sa môžu toho času stretnúť. Ide zväčša o prípady, kedy sú seniori kontaktovaní neznámou osobou so žiadosťou o poskytnutie peňažných prostriedkov pod rôznymi vymyslenými legendami. Napríklad pre potreby úhrady zdravotníckych výdavkov pre ich rodinných príslušníkov, či za účelom overenia si zostatku peňažných prostriedkov na účte seniora alebo poskytnutia informácie o tom informácie o tom, akú hotovosť senior uchováva doma. Ďalej sú to prípady potreby poskytnutia pôžičky pre rodinného príslušníka seniora. V týchto prípadoch podvodníci neváhajú simulovať hlas rodinného príslušníka seniora, aby pôsobili dôveryhodne. Taktiež sú to prípady, kedy sú seniori konfrontovaní s podvodnou ponukou podomových predajov tovarov, či ponukou rôznych služieb. V uvedených prípadoch majú podvodníci už vopred pripravené zmluvy a naliehajú na seniora, aby ich pre tzv. výhodnosť a neopakovateľnosť ponuky, podpísal. Typické sú aj ponuky podvodných pôžičiek prostredníctvom sociálnych sietí a veľmi časté sú tiež prípady akýchsi výhodných investičných ponúk do kryptomien, či prípady podvodných zoznámení prostredníctvom sociálnych sietí,“ upozorňuje S. Ďatelinková
S. Ďatelinková ďalej uvádza, ako môžete podvodné konanie rozpoznať: „Pri všetkých formách podvodov sa môžete stretnúť s tým, že podvodník pôsobí mimoriadne naliehavo a miestami až nátlakovo. Využíva moment prekvapenia, ale predovšetkým zraniteľnosť seniora. Napríklad, pri žiadostiach o poskytnutie peňažných prostriedkov, nie je výnimkou ponuka pomoci podvodníkov s odvozom seniora do banky či k najbližšiemu bankomatu. Rozpoznať podvodné konanie možno aj tak, že podvodník pri takejto žiadosti nadiktuje číslo účtu, kam je potrebné peňažné prostriedky poslať.“
„V žiadnom prípade nereagujte na výzvy o zaslanie peňažných prostriedkov a poskytnuté informácie si vždy overte. Napríklad, ak ide o žiadosť o poskytnutie peňažných prostriedkov pre rodinného príslušníka, kontaktujte priamo dotknutého rodinného príslušníka, rovnako si overte aj telefonický kontakt, z ktorého vás kontaktovali a porovnajte ho s číslom príslušného rodinného príslušníka. Buďte dôslední a obozretní. Je potrebné si uvedomiť, že ak raz poukážete peňažné prostriedky v prospech neznámeho
účtu, dostať sa k nim môže byť veľmi problematické. Zväčša ide o zahraničné účty, kde sú peniaze po ich pripísaní okamžite vyberané,“ vystríha S. Ďatelinková.
Ako podvodom predchádzať
S. Ďatelinková radí, ako môžete podvodom predchádzať, „Neotvárajte príbytky neznámym osobám a nereflektujte na oko výhodné podomové predaje tovarov či služieb. Každú ponuku si dobre premyslite a poskytnuté údaje si vždy overte. Neposkytujte, a to či už telefonicky alebo iným spôsobom, citlivé údaje o platobnej karte alebo prístupové kódy do elektronického bankovníctva.
Neprihlasujte sa na neznáme internetové stránky a nereagujte na správy od neznámych osôb a podvodné linky v nich uvedené. Ignorujte doručené správy či poštu o akejsi výhre v lotérii či dedičstve po neznámej osobe. V týchto prípadoch sú obete vyzývané na zaplatenie rôznych poplatkov. Akonáhle takýto poplatok zaplatíte, ste v nekonečnej špirále ďalších a ďalších žiadostí o zaplatenie rôznych vymyslených poplatkov, poštovného, či poistného. Listy sú zvyčajne písané viacjazyčne, obsahujú komplikované názvy spoločností, niekoľko podpisov či pečiatok pre vzbudenie dôveryhodnosti a mávajú výraznú farebnú vizualizáciu. V prípade investičných služieb je dôležité overiť si dôveryhodnosť investičného subjektu, jeho históriu, prečítať si obchodné podmienky a oboznámiť sa s reklamačným poriadkom ešte predtým, než do zmluvného vzťahu vstúpite. Dôveryhodnosť subjektov poskytujúcich finančné služby si môžete prostredníctvom webovej stránky Národnej banky Slovenska.