Prečo si podvodníci vyberajú práve seniorov?
Bohužiaľ, podvody sa nevyhýbajú ani seniorom. Práve naopak, podvodníci cielia čoraz častejšie na zraniteľnú skupinu seniorov. Jedným z dôvodov je aj skutočnosť, že hoci sa viacerí dnešní seniori už aktívne pohybujú v digitálnom priestore, nemusia byť natoľko technologicky zdatní, aby vedeli rozpoznať podvodné konanie, a tak nie je výnimkou, že sa podvodníci zacieľujú práve na nich. Pri podvodoch, ktoré sa dejú mimo digitálneho priestoru, je jedným z faktorov, prečo podvodníci zacieľujú na seniorov, skutočnosť, že mnohí seniori majú tendenciu uchovávať väčšiu sumu peňazí doma, a nie bezpečne na účte v banke.
Akým spôsobom starších ľudí kontaktujú?
Podvodníci kontaktujú seniorov zväčša telefonicky. Závisí to aj od typu podvodu. Napríklad v prípade „lákavých“ ponúk investícií či fiktívnych výhrach v lotériách môže podvodník seniora osloviť aj prostredníctvom sociálnych sietí. Pri podvodných oznámeniach o fiktívnom dedičstve využívajú podvodníci e-mailovú formu kontaktu.
Čítajte viac Vykradli vás? Môžete hýbať s vecami v byte alebo nie? + 5 rád od polície, ako chrániť seba aj majetokS akými podvodmi sa môžeme stretnúť?
V súčasnosti sa možno stretnúť s typom podvodu, keď podvodníci kontaktujú seniora telefonicky a vydávajú sa za falošných policajtov. Pod vymyslenou legendou o páchateľoch trestnej činnosti, ktorí seniora sledujú, potom od seniora zisťujú informácie o výške jeho úspor, či tieto uchováva v hotovosti, alebo si ich sporí na účte v banke.
Známe sú aj prípady tzv. rodinného príslušníka v núdzi. Seniora kontaktuje neznáma osoba so žiadosťou o poskytnutie peňažných prostriedkov pre potreby rodinného príslušníka, ktoré majú slúžiť ako pôžička alebo ako úhrada zdravotníckych výdavkov.
Výnimkou nie sú ani rôzne podvodné ponuky podomových predajov, výhry v lotériách, dedičstvo po neznámej osobe zo zahraničia či výhodné ponuky investícií do kryptomien.
Ako možno rozpoznať podvodné konanie?
V prvom rade si treba uvedomiť, že údaje o stave vašich financií či to, aké máte cennosti, sú vaše dôverné informácie, ktoré nemáte dávať tretím osobám.
Seniorom môže napomôcť pri identifikovaní podvodného konania to, že ich kontaktuje neznáma osoba a dopytuje sa na informácie, ktoré sú dôverného charakteru. Od seniora žiada poskytnutie peňažných prostriedkov, nalieha na neho, výnimkou nie je ani ponuka pomoci zo strany podvodníka s odvozom seniora do banky či k najbližšiemu bankomatu.
Rozpoznať podvodné konanie možno aj tak, že podvodník seniorovi pri takejto žiadosti nadiktuje číslo účtu, kam je potrebné peňažné prostriedky poslať, usmerňuje ho, aby sa tak stalo bezodkladne, alebo ho núti vybrať úspory a odovzdať mu ich, aby boli tieto v „bezpečí“.
Čo je dobré si zapamätať a čo môže seniorovi pomôcť v prípade, ak ho kontaktuje osoba, ktorá sa vydáva za bankového pracovníka, je, že banka nikdy od svojich klientov nežiada poskytnutie citlivých údajov o platobnej karte ani prístupových údajov do elektronického bankovníctva.
Pri výhre v lotérii či oznámení o dedičstve po neznámej osobe je podmienkou na ich získanie zaplatenie rôznych poplatkov, napríklad poštovného či poistného. Len čo takýto poplatok senior zaplatí, ocitá sa v nekonečnej špirále ďalších a ďalších žiadostí o zaplatenie rôznych vymyslených poplatkov. Listy sú zvyčajne písané viacjazyčne, obsahujú komplikované názvy spoločností, niekoľko podpisov či pečiatok na vzbudenie dôveryhodnosti a mávajú výraznú farebnú vizualizáciu.
Podvodníka môže veľmi ľahko prezradiť štýl jeho komunikácie, ktorá je naliehavá, miestami až nátlaková. Ide o to, vyvolať u seniora mimoriadne stresovú situáciu, využiť moment prekvapenia a jeho zraniteľnosť. Mnohí seniori potom pod silnou stresovou situáciou nekonajú uvážlivo – a to je práve to, čo podvodníci vyžívajú.
Ako majú postupovať v takýchto prípadoch?
Seniorom odporúčam, aby na žiadosť neznámych osôb o zaslanie či poskytnutie peňažných prostriedkov nereflektovali. Neposkytovali telefonicky ani iným spôsobom citlivé údaje o platobnej karte alebo prístupové kódy do elektronického bankovníctva tretím osobám. Aby boli pri akejkoľvek komunikácii s neznámou osobou ostražití a poskytnuté informácie si vždy vopred overili. Ak senior zaznamená akékoľvek podozrivé správanie voči jeho osobe zo strany tretích osôb (napríklad žiadosť o poskytnutie informácií o tom, či uchováva doma peňažnú hotovosť, žiadosť o vydanie platobnej karty s PIN kódom, žiadosť o zaslanie peňazí na neznáme číslo účtu, žiadosť o odovzdanie peňazí neznámej osobe a pod.), je potrebné, aby bezodkladne kontaktoval svojich blízkych a tieto skutočnosti oznámil na polícii.
Čítajte viac Seniori prichádzajú každý deň o stovky až tisícky eur. Čo robí štát preto, aby to tak nebolo?Kde treba takúto skúsenosť nahlásiť?
Pokiaľ sa senior stal obeťou podvodníkov, je potrebné, aby bezodkladne podal trestné oznámenie na polícii. V prípadoch, ak došlo ku krádeži platobnej karty alebo k jej zneužitiu, je potrebné bezodkladne o tom upovedomiť banku, ktorá seniorovi platobnú kartu vydala, a požiadať o jej blokáciu. Možno tak učiniť najvhodnejšie telefonicky, alebo ak to nie je možné, na obchodnom mieste banky. Treba si uvedomiť, že včasná reakcia môže pomôcť zabrániť vzniku škody alebo eliminovať vznik ďalšej škody.
A ak sa už stane senior obeťou podvodu, má nejakú šancu získať svoje peniaze späť?
Ak senior odovzdá neznámej osobe svoje úspory v hotovosti, dostať sa k nim môže byť problematické. Obdobne je to tak aj v prípade, ak senior poukáže peňažné prostriedky v prospech neznámeho účtu. Zväčša ide o zahraničné účty, kde sú peniaze po ich pripísaní okamžite vyberané.