Chartu práv a povinností pacientov ministerstvo zdravotníctva zaviedlo v roku 2001. Aj po viac ako dvoch dekádach ostáva jej obsah mimoriadne dôležitý a záväzný pre všetkých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Nielenže definuje práva pacientov, ale jasne stanovuje aj ich povinnosti, čo pomáha vytvárať rovnováhu medzi potrebami pacienta a záväzkami zdravotníckeho personálu.
Právo na informácie
Charta zdôrazňuje, že každý pacient má právo na kvalitnú zdravotnú starostlivosť bez ohľadu na jeho spoločenské postavenie, vek, pohlavie či finančné možnosti. V nej sa tiež uvádza, že každý má právo byť informovaný o svojom zdravotnom stave a navrhovaných liečebných postupoch.
Predstavte si pacienta, ktorý bol prijatý na operáciu kolena. Lekár je povinný pred operáciou poskytnúť pacientovi všetky relevantné informácie o priebehu operácie, jej rizikách a potenciálnych komplikáciách. Pacient má právo sa pýtať na všetko, čo ho zaujíma, a na základe týchto informácií môže rozhodnúť, či s operáciou súhlasí, alebo nie. Zaujímavým a dôležitým bodom je právo pacienta slobodne rozhodovať o svojom zdraví, čo zahŕňa právo odmietnuť navrhovanú liečbu, a to aj napriek odporúčaniu lekárov.
Lekárske tajomstvo
Charta tiež hovorí o povinnosti zdravotníkov rešpektovať dôstojnosť pacientov a zachovávať lekárske tajomstvo. Akékoľvek neoprávnené zverejnenie informácií o zdravotnom stave pacienta môže byť považované za porušenie jeho práv.
V digitálnom svete je ochrana osobných údajov pacientov dôležitou súčasťou zdravotnej starostlivosti. Zákonné predpisy zabezpečujú, že osobné a zdravotné údaje sú chránené a prístupné len oprávneným osobám. V súlade s právom na ochranu osobných údajov, ktoré je zakotvené v Charte práv a povinností pacientov, musí každé zdravotnícke zariadenie zabezpečiť ochranu osobných a zdravotných informácií pacientov. Napríklad ak pacient navštívi kliniku na rôzne vyšetrenia, všetky jeho osobné a zdravotné údaje musia byť uchovávané v zabezpečených systémoch a prístupné len tým zamestnancom, ktorí majú na to oprávnenie.
Kliniky a nemocnice sú povinné implementovať prísne bezpečnostné opatrenia, aby zabránili neoprávnenému prístupu a únikom údajov. Ak pacient chce zdieľať svoje zdravotné informácie s rodinnými príslušníkmi alebo inými odborníkmi, musí poskytnúť písomný súhlas. Tento prístup zaručuje, že pacienti majú kontrolu nad svojimi osobnými údajmi a zabezpečuje dôvernosť ich zdravotných informácií, čo posilňuje dôveru v systém zdravotnej starostlivosti.
Čítajte viac Výber lekára na Slovensku. Zákon hovorí jedno, prax je odlišná. Kedy máte právo rozhodnúť sa a v akých prípadoch ste odkázaní na systém?Ďalším zaujímavým prvkom je, že pacienti majú právo na sprievod počas hospitalizácie, najmä v citlivých situáciách, ako sú pôrody alebo ťažké ochorenia. Toto právo má zásadný význam pre psychickú pohodu pacientov, pretože prítomnosť blízkej osoby môže byť kľúčová pre ich rýchlejšie zotavenie.
Povinnosti pacientov
Okrem práv sa však v Charte upravujú aj povinnosti pacientov. Tí majú povinnosť poskytovať zdravotníkom úplné a pravdivé informácie o svojom zdravotnom stave, dodržiavať pokyny lekárov a rešpektovať pravidlá zdravotníckeho zariadenia. Dodržiavanie odporúčaní lekárov je podstatné pre úspešnú liečbu a prevenciu zhoršenia zdravotného stavu pacientov. Rovnako ako práva pacientov sú dôležité aj ich povinnosti, hrajú zásadnú úlohu v efektívnosti liečby.
Podľa Charty práv a povinností pacientov má každý pacient zodpovednosť dodržiavať odporúčania lekárov a pravidelne navštevovať kontrolné vyšetrenia. Pre pacienta s chronickým ochorením, ako je diabetes, to znamená pravidelné užívanie liekov a dodržiavanie diétneho plánu. Neprítomnosť na kontrolách alebo nedodržiavanie liečebného režimu môže viesť k zhoršeniu zdravotného stavu a zvýšiť riziko komplikácií. Tento aspekt zdôrazňuje význam vzájomnej spolupráce medzi pacientom a zdravotníckym personálom, aby sa zabezpečil optimálny priebeh liečby a prevencia potenciálnych zdravotných problémov.
Aj keď bol dokument prijatý už v roku 2001, mnohé z jeho ustanovení sú rovnako dôležité aj dnes. V čase rastúcej digitalizácie a zvyšujúcich sa možností zdravotnej starostlivosti je Charta práv pacientov stále základným kameňom, ktorý zabezpečuje, aby boli zachované etické princípy a dôstojné zaobchádzanie s každým pacientom. Charta je tak pripomienkou toho, že zdravie nie je len otázkou medicíny, ale aj vzájomného rešpektu a dôvery medzi pacientmi a zdravotníkmi.