1. Kde a ako podať sťažnosť?
Podľa Eriky Kováčikovej má pacient, ktorý má pochybnosti o správnosti zdravotnej starostlivosti, možnosť podať podnet na ÚDZS. Tento podnet musí byť písomný a musí obsahovať nasledovné údaje:
- Identifikačné údaje: meno, priezvisko, dátum narodenia a adresa trvalého pobytu alebo prechodného pobytu podávateľa podnetu a dotknutej osoby, ak nejde o tú istú osobu. Pre cudzincov je potrebné uviesť aj identifikačné číslo cestovného dokladu alebo preukazu totožnosti a kontaktnú adresu na území Slovenskej republiky alebo v cudzine.
- Vzťah podávateľa k dotknutej osobe: ak podávateľ nie je dotknutou osobou.
- Identifikácia poskytovateľa zdravotnej starostlivosti: údaje umožňujúce jednoznačnú identifikáciu poskytovateľa, u ktorého sa má vykonať dohľad.
- Opis skutočností: presný opis udalostí, ktoré viedli k porušeniu práva alebo právom chráneného záujmu, vrátane obdobia, kedy k porušeniu došlo.
- Súhlas dotknutej osoby: ak nie je v odseku 3 ustanovené inak.
- Podpis podávateľa podnetu: podnet môže byť spísaný aj prostredníctvom portálu úradu https://portalpodnetov.udzs-sk.sk/.
2. Čo sa deje po podaní podnetu?
ÚDZS následne vykoná dohľad u dotknutého poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Jeho úlohou je overiť, či bola zdravotná starostlivosť poskytnutá v súlade s ustanoveniami zákona č. 576/2004 Z. z., čiže či boli všetky zdravotné výkony vykonané správne a včas. Výsledok dohľadu je podávateľovi podnetu písomne oznámený.
3. Publikovanie stanoviska
Erika Kováčiková zdôrazňuje, že v prípade rozhodnutia o zverejnení stanoviska úradu je potrebné dodržať zákon č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie, ktorý požaduje pravdivé, včasné a všestranné informovanie verejnosti. Týmto spôsobom môžu pacienti efektívne riešiť svoje obavy a prispieť k zlepšeniu kvality zdravotnej starostlivosti.