Chcete podať sťažnosť na lekára alebo nemocnicu? Tu je presný návod, ako sa to robí

Keď pacient zistí, že pri jeho liečbe neboli dodržané správne postupy, má právo sťažovať sa a hľadať spravodlivosť. Erika Kováčiková, odborná referentka z Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS), radí, ako postupovať v takýchto prípadoch.

03.10.2024 06:00
dôchodkyňa, seniorka, nemocnica, lekárka,... Foto:
Ilustračné foto.
debata
Užitočná pravda: Čo robiť, keď ste porušili vychádzky počas PN? Dostanete pokutu a prídete o celú dávku PN?
Video
Zdroj: TV PRAVDA

1. Kde a ako podať sťažnosť?

Podľa Eriky Kováčikovej má pacient, ktorý má pochybnosti o správnosti zdravotnej starostlivosti, možnosť podať podnet na ÚDZS. Tento podnet musí byť písomný a musí obsahovať nasledovné údaje:

  • Identifikačné údaje: meno, priezvisko, dátum narodenia a adresa trvalého pobytu alebo prechodného pobytu podávateľa podnetu a dotknutej osoby, ak nejde o tú istú osobu. Pre cudzincov je potrebné uviesť aj identifikačné číslo cestovného dokladu alebo preukazu totožnosti a kontaktnú adresu na území Slovenskej republiky alebo v cudzine.
  • Vzťah podávateľa k dotknutej osobe: ak podávateľ nie je dotknutou osobou.
  • Identifikácia poskytovateľa zdravotnej starostlivosti: údaje umožňujúce jednoznačnú identifikáciu poskytovateľa, u ktorého sa má vykonať dohľad.
  • Opis skutočností: presný opis udalostí, ktoré viedli k porušeniu práva alebo právom chráneného záujmu, vrátane obdobia, kedy k porušeniu došlo.
  • Súhlas dotknutej osoby: ak nie je v odseku 3 ustanovené inak.
  • Podpis podávateľa podnetu: podnet môže byť spísaný aj prostredníctvom portálu úradu https://portalpodnetov.udzs-sk.sk/.

2. Čo sa deje po podaní podnetu?

ÚDZS následne vykoná dohľad u dotknutého poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Jeho úlohou je overiť, či bola zdravotná starostlivosť poskytnutá v súlade s ustanoveniami zákona č. 576/2004 Z. z., čiže či boli všetky zdravotné výkony vykonané správne a včas. Výsledok dohľadu je podávateľovi podnetu písomne oznámený.

3. Publikovanie stanoviska

Erika Kováčiková zdôrazňuje, že v prípade rozhodnutia o zverejnení stanoviska úradu je potrebné dodržať zákon č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie, ktorý požaduje pravdivé, včasné a všestranné informovanie verejnosti. Týmto spôsobom môžu pacienti efektívne riešiť svoje obavy a prispieť k zlepšeniu kvality zdravotnej starostlivosti.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #zdravotníctvo #sťažnosti #pacienti #práva pacientov