Tento plán získava na popularite najmä v Nemecku, kde ho podporila renomovaná bezpečnostná organizácia TÜV, ktorá sa zaoberá testovaním a certifikáciou bezpečnosti. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť pre všetkých účastníkov cestnej premávky a zabezpečiť, aby cesty EÚ boli čo najbezpečnejšie, upozorňuje na to portál Techbyte.
Prečo sú potrebné zmeny?
Rastúca populácia starších vodičov na cestách zvyšuje obavy ohľadom bezpečnosti. U starších vodičov dochádza k prirodzeným fyzickým a kognitívnym zmenám – napríklad zhoršuje sa zrak, reflexy sa spomaľujú a sústredenie môže byť narušené. Tieto faktory môžu negatívne ovplyvniť ich schopnosť rýchlo a správne reagovať v kritických situáciách, čo zvyšuje riziko nehôd. Navyše, moderné vozidlá vybavené novými technológiami, ako sú asistenčné jazdné systémy, kladú na vodičov vyššie nároky na porozumenie technológii a pravidlám bezpečného používania, vysvetľuje Európska komisia.
Ako by prebiehali kontroly a testy?
Navrhovaný systém by zaviedol pravidelné hodnotenie vodičských schopností pre vodičov starších ako 70 rokov. Toto hodnotenie by podľa portálu Techbyte mohlo zahŕňať:
- Praktické skúšky s inštruktorom alebo hodnotiteľom priamo na ceste, kde by sa overovala schopnosť vodiča reagovať na reálne situácie. Tento typ testovania sa už osvedčil v niektorých krajinách EÚ, ktoré zaviedli podobné postupy pre seniorov.
- Teoretické testy pravidiel cestnej premávky, aby sa overilo, či vodič pozná aktuálne predpisy a dokáže sa orientovať v neustále sa meniacom prostredí.
- Zdravotné prehliadky zamerané na kľúčové faktory ako zrak, sluch a celkový fyzický stav. Tie by mali odhaliť prípadné obmedzenia, ktoré by mohli znižovať bezpečnosť šoférovania.
Nový digitálny vodičský preukaz
Európska komisia tiež navrhuje zavedenie digitálneho vodičského preukazu, ktorý by bol platný v celej EÚ a umožnil by ľahšiu kontrolu a aktualizáciu údajov o vodičoch. Digitálny preukaz by výrazne zjednodušil uznávanie vodičských oprávnení medzi členskými štátmi, a občania by si mohli vodičský preukaz ľahko obnoviť alebo vymeniť online, čo je inovatívne riešenie podporujúce digitalizáciu verejnej správy
Zvýšenie bezpečnosti a vízia „nula obetí na cestách“
Návrhy sú súčasťou širšej stratégie EÚ s názvom „Vízia Nula“, ktorá si kladie za cieľ eliminovať smrteľné nehody na cestách do roku 2050. V roku 2022 zahynulo na európskych cestách viac ako 20 000 ľudí, pričom väčšinu obetí tvorili chodci, cyklisti a používatelia motoriek a skútrov. Táto smutná štatistika zdôrazňuje, že modernizácia pravidiel pre vodičské preukazy a kontrola zdravotného stavu vodičov nad 70 rokov by mohli významne prispieť k zníženiu počtu nehôd a zlepšeniu bezpečnosti na cestách
Reakcie a výhody navrhovaných zmien
Tento návrh je zatiaľ v počiatočných štádiách, ale jeho cieľom je zlepšiť bezpečnostné štandardy a prispôsobiť európske pravidlá tak, aby reflektovali reálnu situáciu na cestách. Kritici upozorňujú, že zavedenie týchto opatrení môže priniesť určité ťažkosti pre starších vodičov, ktorí sú menej zvyknutí na technologické zmeny. No podpora, ktorú návrh dostal od organizácií ako TÜV, ukazuje, že zodpovedná bezpečnosť na cestách je stále prioritou pre EÚ.
Komisia tvrdí, že zavedenie pravidelných kontrol a školení by mohlo pozitívne ovplyvniť nielen bezpečnosť cestnej premávky, ale aj kvalitu života samotných seniorov, ktorí tak získajú väčšiu istotu pri vedení vozidla. Cieľom je vytvoriť podmienky, aby mohli seniori čo najdlhšie zostať aktívni a mobilní, ale zároveň neohrozovali seba ani ostatných na cestách.
Pravidelné lekárske prehliadky
U nás sú zatiaľ vodičí povinní podrobiť sa lekárskym prehliadkam. Pravidelne lekárske prehliadky každých päť rokov a po dosiahnutí veku 65 rokov každé dva roky musia absolvovať:
- vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu Slovenskej republiky a ktorí vedú motorové vozidlo skupiny C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE,
- vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu Slovenskej republiky a ktorí vedú vozidlo s právom prednostnej jazdy, motorové vozidlo využívané na zasielateľstvo a taxislužbu a na poskytovanie poštových služieb.
Ostatní vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu Slovenskej republiky a ktorí dovŕšili vek 65 rokov, sú povinní podrobiť sa pravidelným lekárskym prehliadkam každých päť rokov.
Vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičských preukazov vydaných pred 19. januárom 2013, sú povinní podrobiť sa pravidelnej lekárskej prehliadke najskôr dva mesiace pred dosiahnutím veku 65 rokov a najneskôr do dvoch mesiacov po dosiahnutí veku 65 rokov a následne každých päť rokov. Títo vodiči sú povinní mať pri vedení motorového vozidla pri sebe doklad o zdravotnej spôsobilosti podľa § 89 ods. 1 nie starší ako päť rokov; na výzvu policajta sú povinní takým dokladom sa preukázať. Zdroj: Slovensko.sk