Skupina poslancov Národnej rady za KDH chce však presadiť zmenu, vďaka ktorej by povinnú lekársku prehliadku každých päť rokov museli vodiči absolvovať až od 70 rokov, a nie od 65 rokov, ako je to v súčasnosti.
Zmenu navrhuje aj Európska komisia, chce priniesť zásadné zmeny pre starších vodičov vo všetkých členských štátoch EÚ. Podľa tohto návrhu by vodiči vo veku nad 70 alebo 75 rokov museli pravidelne prechádzať hodnotením svojich vodičských schopností, aby bolo zabezpečené, že stále zvládajú výzvy cestnej premávky.
Tento plán získava na popularite najmä v Nemecku, kde ho podporila renomovaná bezpečnostná organizácia TÜV, ktorá sa zaoberá testovaním a certifikáciou bezpečnosti. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť pre všetkých účastníkov cestnej premávky a zabezpečiť, aby cesty EÚ boli čo najbezpečnejšie, upozorňuje na to portál Techbyte.
Prečo sú potrebné zmeny?
Rastúca populácia starších vodičov na cestách zvyšuje obavy ohľadom bezpečnosti. U starších vodičov dochádza k prirodzeným fyzickým a kognitívnym zmenám – napríklad zhoršuje sa zrak, reflexy sa spomaľujú a sústredenie môže byť narušené. Tieto faktory môžu negatívne ovplyvniť ich schopnosť rýchlo a správne reagovať v kritických situáciách, čo zvyšuje riziko nehôd. Navyše, moderné vozidlá vybavené novými technológiami, ako sú asistenčné jazdné systémy, kladú na vodičov vyššie nároky na porozumenie technológii a pravidlám bezpečného používania, vysvetľuje Európska komisia.

Ako by prebiehali kontroly a testy?
Navrhovaný systém by zaviedol pravidelné hodnotenie vodičských schopností pre vodičov starších ako 70 rokov. Toto hodnotenie by podľa portálu Techbyte mohlo zahŕňať napríklad praktické skúšky s inštruktorom alebo hodnotiteľom priamo na ceste, kde by sa overovala schopnosť vodiča reagovať na reálne situácie. Tento typ testovania sa už osvedčil v niektorých krajinách EÚ, ktoré zaviedli podobné postupy pre seniorov. Alebo teoretické testy pravidiel cestnej premávky, aby sa overilo, či vodič pozná aktuálne predpisy a dokáže sa orientovať v neustále sa meniacom prostredí či zdravotné prehliadky zamerané na kľúčové faktory ako zrak, sluch a celkový fyzický stav. Tie by mali odhaliť prípadné obmedzenia, ktoré by mohli znižovať bezpečnosť šoférovania.
Nový digitálny vodičský preukaz
Európska komisia tiež navrhuje zavedenie digitálneho vodičského preukazu, ktorý by bol platný v celej EÚ a umožnil by ľahšiu kontrolu a aktualizáciu údajov o vodičoch. Digitálny preukaz by výrazne zjednodušil uznávanie vodičských oprávnení medzi členskými štátmi, a občania by si mohli vodičský preukaz ľahko obnoviť alebo vymeniť on-line, čo je inovatívne riešenie podporujúce digitalizáciu verejnej správy.
Zvýšenie bezpečnosti a vízia „nula obetí na cestách“
Návrhy sú súčasťou širšej stratégie EÚ s názvom „Vízia Nula“, ktorá si kladie za cieľ eliminovať smrteľné nehody na cestách do roku 2050. V roku 2022 zahynulo na európskych cestách viac ako 20 000 ľudí, pričom väčšinu obetí tvorili chodci, cyklisti a používatelia motoriek a skútrov. Táto smutná štatistika zdôrazňuje, že modernizácia pravidiel pre vodičské preukazy a kontrola zdravotného stavu vodičov nad 70 rokov by mohli významne prispieť k zníženiu počtu nehôd a zlepšeniu bezpečnosti na cestách.
Reakcie a výhody navrhovaných zmien
Tento návrh je zatiaľ v počiatočných štádiách, ale jeho cieľom je zlepšiť bezpečnostné štandardy a prispôsobiť európske pravidlá tak, aby reflektovali reálnu situáciu na cestách. Kritici upozorňujú, že zavedenie týchto opatrení môže priniesť určité ťažkosti pre starších vodičov, ktorí sú menej zvyknutí na technologické zmeny. No podpora, ktorú návrh dostal od organizácií ako TÜV, ukazuje, že zodpovedná bezpečnosť na cestách je stále prioritou pre EÚ.
Komisia tvrdí, že zavedenie pravidelných kontrol a školení by mohlo pozitívne ovplyvniť nielen bezpečnosť cestnej premávky, ale aj kvalitu života samotných seniorov, ktorí tak získajú väčšiu istotu pri vedení vozidla. Cieľom je vytvoriť podmienky, aby mohli seniori čo najdlhšie zostať aktívni a mobilní, ale zároveň neohrozovali seba ani ostatných na cestách.

Kedy môžete prísť o vodičský preukaz podľa platných predpisov?
Obmedzenie a odobratie vodičského oprávnenia
- Ak sa lekárskou prehliadkou, psychologickým vyšetrením alebo preskúšaním odbornej spôsobilosti zistilo, že držiteľ vodičského oprávnenia je spôsobilý viesť motorové vozidlo len za dodržania určitých podmienok, polícia obmedzí vodičské oprávnenie tak, aby zodpovedalo jeho zdravotnej spôsobilosti, psychickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti. Obmedzenie vodičského oprávnenia sa vyznačí vo vodičskom preukaze vo forme kódu. Vyznačením obmedzenia vodičského oprávnenia sa jeho držiteľovi zakazuje viesť motorové vozidlo, ak nie sú splnené podmienky, pre ktoré mu bolo vodičské oprávnenie obmedzené.
- nie je spôsobilý viesť motorové vozidlo pre stratu odbornej spôsobilosti
- nie je spôsobilý viesť motorové vozidlo pre stratu zdravotnej spôsobilosti alebo psychickej spôsobilosti,
- sa nepodrobil nariadenému preskúšaniu odbornej spôsobilosti alebo preskúmaniu zdravotnej spôsobilosti a psychickej spôsobilosti,
- osvedčením vydaným autoškolou nepreukázal, že sa v určenom rozsahu a v určenej lehote podrobil doškoľovaciemu kurzu,
- sa nepodrobil nariadenému preskúmaniu zdravotnej spôsobilosti osobitne vo vzťahu k závislosti od alkoholu, inej návykovej látky alebo liečiva alebo odbornému poradenstvu,
- v čase jeho udelenia nespĺňal niektorú z podmienok na jeho udelenie.
- Vodičské oprávnenie sa odoberie aj tomu, kto ako vodič motorového vozidla
- v priebehu posledných piatich rokov trikrát poruší pravidlá cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda s následkom na živote alebo zdraví alebo
- v priebehu posledných piatich rokov dvakrát poruší pravidlá cestnej premávky požitím alkoholu alebo inej návykovej látky alebo sa odmietne podrobiť vyšetreniu na ich zistenie
- v lehote podľa bodu a po spáchaní dvoch skutkov podľa bodu a dopustí sa ďalšieho porušenia pravidla cestnej premávky závažným spôsobom alebo prekročenia rýchlosti jazdy vozidiel ustanovenej týmto zákonom alebo vyplývajúcej z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia.
- Vrátiť odobraté vodičské oprávnenie alebo zrušiť jeho obmedzenie možno len po preskúmaní zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti, po preskúšaní odbornej spôsobilosti a po splnení ostatných podmienok uvedených v rozhodnutí o odobratí vodičského oprávnenia alebo jeho obmedzení. Rozhodnutím o odobratí vodičského oprávnenia sa jeho držiteľovi počas odobratia vodičského oprávnenia zakazuje viesť motorové vozidlo až do času jeho vrátenia.
- Odobrať alebo obmedziť možno len vodičské oprávnenie zaznamenané vo vodičskom preukaze Slovenskej republiky.