Podvodníci radi využívajú slabosť rodičov na svoje deti. Z offline sveta a igelitiek s peniazmi vyhodenými z okna sa presunuli na whatsapp a platbu účtov. Dokázali tak rozšíriť okruh podvedených ľudí aj na oveľa mladšie cieľovky. Odborníci hovoria o medziročnom náraste až o 3000 %.
„Ahoj mami, toto je moje nove cislo. Toto si mozes ulozit. Mozete mi poslat whatsapp.“ Aj vy ste už dostali takúto správu? Ak nie, patríte medzi menšinu. Tento typ podvodov s falošnou rodinou, alebo aj Fake family podvod, je totiž v posledných mesiacoch na radikálnom vzostupe.
Čísla hovoria jasne. V roku 2023 sa pokúsili kyber podvodníci takto obrať klientov Slovenskej sporiteľne iba o 13-tisíc eur. Vlani to bolo už 397 108 eur, čo je 3000-percentný medziročný nárast. A na prekonanie celého roka 2024 postačili prvé dva mesiace 2025. „Len v januári a februári sme identifikovali takéto podvody v hodnote až 436 222 eur,“ vysvetľuje Ján Adamovský, šéf bezpečnosti v Slovenskej sporiteľni. Ak by bol nárast takýto exponenciálny, za celý rok by išlo o pokus pripraviť klientov banky o viac ako 2,5 milióna eur. To by znamenalo ďalší 600-percentný medziročný nárast kyber kriminality pri tomto druhu podvodu.
„Našťastie, v mnohých prípadoch sa nám podarilo klientov ochrániť a podvodné pokusy sme zachytili. Aj napriek tomu ľuďom odporúčame, aby boli obozretní, keďže podvodníci sa stále zdokonaľujú a vylaďujú podvody, “ vysvetľuje Ján Adamovský.
„WhatsAppový čet, na ktorý podvodníci smerujú svoje obete, vyzerá naozaj veľmi seriózne. Dieťa požiada svojho rodiča, aby zaňho zaplatil účet, pretože sa mu pokazil telefón a nevie sa dostať k svojej bankovej aplikácii. Ak sa rodičovi zdá zvláštne, že si dieťa zmenilo telefónne číslo, napíše mu, že sa mu pokazil mobil a nefunguje displej. Takže si musel požičať náhradný, až kým nebude ten jeho opravený. Podvodník následne pošle rodičovi platobné údaje a požiada ho, aby spravil okamžitú platbu,“ vysvetlila sporiteľňa.
Doplnila, že ak rodič okamžitú platbu nevie zrealizovať, požiada ho podvodník o fotku platobnej karty, z ktorej si okamžite stiahne peniaze. Pomedzi to nezáväzne s rodičom konverzuje, pýta sa ho, čo robí, aby vyvolal dojem, že naozaj ide o jeho dieťa, priblížili odborníci.
Problém, na ktorý narazili banky, je podľa sporiteľne aj v tom, že podvodníci začali smerovať platby na slovenské bankové účty, čo vyzerá dôveryhodnejšie ako zahraničné účty, kam smerovali svoje obete ešte minulý rok. Slovenská sporiteľňa ľuďom odporučila si totožnosť dieťaťa v takýchto prípadoch preveriť a neposielať peniaze pre emočný nátlak dokým si rodič nie je istý, že ide skutočne o jeho dieťa.