Sociálne siete? Vzdelávajú, zoznamujú, nájdu aj prácu

Mladí ľudia dnes žijú na internete. Chatujú, blogujú, zdieľajú svoj život na sociálnych sieťach. A často nepremyslene. Ako hovorí Michal Dragan z firmy Chilli Business Solutions, ich život je dnes pod drobnohľadom aj lovcov nových zamestnancov.

20.12.2012 12:26
Balkón, počítač Foto:
Ilustračné foto
debata

Ako dnes využívajú personalisti sociálne siete na hľadanie nových, schopných zamestnancov? Zaujíma ich aj, ako žijú vo voľnom čase? Ovplyvní to ich názor?

Áno, personalisti si pozerajú profily uchádzačov, a najmä tých, ktorí postúpia do druhého kola. Overujú ich a porovnávajú so zaslaným životopisom. Ľudia si veľmi neuvedomujú, že veľa vecí je na sociálnych sieťach verejných a takto sa vopred môže zamestnávateľ dočítať napríklad o tom, či zamestnanec kritizuje alebo vynáša informácie o bývalom zamestnávateľovi alebo má napríklad extrémistické názory, prípadne je členom rôznych skupín.

Ako personalista odhalí, že niečo nie je v poriadku?

Napríklad uchádzač v životopise napíše, že je komunikatívny. Personalista si potom prezrie sociálne siete a zistí, že tam vôbec nekomunikuje a dospeje k názoru, že to asi tak nebude. Čiže, aspoň takým to spôsobom si minimálne overujú údaje.

Robia to personalisti vopred, skôr, ako si pozvú uchádzača na pohovor, alebo až niekoho vyberú?

Vopred. Treba si však uvedomiť jednu vec, všetko je otázka etiky. Čo je povolené a čo nie. Niekto sa môže opýtať, môžu personalisti takýmto spôsobom overovať údaje? Ale na druhej strane je zasa tá vec, že všetko, čo ľudia publikujú na internete, je verejné, a teda si musia sami zhodnotiť, aké informácie na sociálnej sieti uverejnia.

Sú teda užívatelia internetu sami na vine, ak neuspejú pri pohovoroch?

Oni sú tí, čo si majú dávať pozor. Údaje si môže, ako som už povedal, pozerať ktokoľvek, teda aj personalisti. Vlastne tým, že zdieľajú fotky, názory, svoj život, budujú si svoje promo, ktoré tam aj zostane. Inú váhu má pre personalistov užívateľ, ktorý sa zapája do odborných diskusií, inú ten, kto zdieľa len samé obrázky. Čiže, záleží na samotných uchádzačoch, čo sú ochotní zdieľať a do akého súkromia si pustia ostatných ľudí. Záleží na personalistovi, ako údaje spracuje, ako vyhodnotí, či uchádzača hneď zamietne alebo nie. Získané dáta mu pomôžu rozhodnúť sa, ale vždy by som to nakoniec nechával na ten osobný rozhovor. Dáta na internete totiž môžu byť zle vyhodnotené, predsa len personalista nevie, čo je to konkrétne za človeka, prečo písal také príspevky, aké sú tam dôvody. Rada pre všetkých odo mňa znie, dávať si pozor, čo na internete zdieľajú. Všetky sociálne siete umožňujú chrániť si svoje súkromie, ktoré nemusí vidieť nepovolaná osoba.

Teda ten, kto zdieľa informácie na sociálnej sieti, si svojím spôsobom buduje svoj životopis…

Treba si uvedomiť, že nezamestnanosť sa netýka len Slovenska a človek, ak chce byť kreatívny a zaujať zamestnávateľa, tak urobí pre to všetko. Nie vždy sa však stane, že v konečnom dôsledku sa vyberie najlepší uchádzač, ale ten, ktorý má dobrý „piar“, ktorý sa vie predať.

Aké sociálne siete sa najviac využívajú v personalistike?

Ak sa pýtame na preverovanie, tak HR manažéri väčšinou pozerajú Facebook. Čo sa týka hľadania ľudí, tam je najlepší Linkedin. Táto sieť je profesionálna, je určená na budovanie profesionálnych kontaktov a profil na nej vyzerá následne ako CV. Množstvo firiem už funguje tak, že uchádzačovi stačí poslať odkaz na Linkedin a nemusí posielať klasické CV-čko.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba