Pokles záujmu žiakov o prírodné odbory je hrozbou

Náš spôsob života je bytostne previazaný s vedeckým a technickým pokrokom. Veľmi dobre si to uvedomujú aj ľudia v Česku a na Slovensku, ktorí sa tento rok zapojili do prieskumu spoločnosti Bayer.

15.08.2014 00:00
debata (2)

Prieskum ukázal, že prínos vedy a vedeckých štúdií pre praktický život ľudia vidia najmä v oblasti zdravotníctva, poľnohospodárstva a v priemysle. Je preto prekvapujúce a zároveň alarmujúce, že počet študentov na prírodovedných odboroch stredných a vysokých škôl sa u nás z roka na rok znižuje.

„Ustavičný pokles záujmu žiakov o prírodovedné odbory predstavuje vážnu hrozbu pre Slovensko. Tento trend, a preto aj nedostatok technicky a prírodovedne vzdelaných absolventov, dlhodobo nepriaznivo ovplyvňuje ekonomický rozvoj Slovenska a jeho konkurencieschop­nosť,“ upozorňuje Frank Held, generálny riaditeľ firmy Bayer pre Českú a Slovenskú republiku.

S týmto nepriaznivým trendom už tretí rok bojuje projekt Veda má budúcnosť, ktorý vznikol v rámci celosvetovej iniciatívy spoločnosti Bayer a na Slovensku prebieha pod záštitou Ministerstvo hospodárstva SR a Slovenskej akadémie vied. Projekt koordinuje organizácia AISIS a je v nej zapojených niekoľko renomovaných fi riem, ktorým leží na srdci budúcnosť prírodovedných a technických odborov v Česku i na Slovensku. V rámci tejto iniciatívy sa deti na základných a stredných školách môžu oboznamovať s využitím prírodovedných odborov v praxi.

Aktívna spolupráca so školami prebieha formou exkurzií priamo vo firmách alebo formou stretnutí s odborníkmi a vedcami zo SAV a z Českej akadémie vied. V rámci projektu sa pravidelne organizujú aj súťaže o najlepšie školské projekty. Študenti, ktorí boli doteraz do projektu zapojení, najviac oceňujú možnosť stretnúť sa so zamestnancami fi riem z praxe, poznávať prostredie fi rmy, kde by mohli raz pracovať a využívať získané poznatky pri rozhodovaní o budúcom profesijnom smerovaní.

„Žiaci sa často rozhodujú o svojom zamestnaní podľa toho, aké boli predmety v škole. Program projektu Veda má budúcnosť bol koncipovaný tak, aby videli, že tieto odbory sú pre život veľmi zásadné a majú obrovský potenciál. Dôležité je taktiež ukázať učiteľom rôzne inovácie a trendy v aplikácii týchto odborov tak, aby boli schopní ďalej svojich žiakov zaujať a motivovať pre záujem o prírodovedné, respektíve technické odbory a aby im pomohli uplatniť sa na trhu práce,“ vysvetľuje hlavný cieľ vzdelávacieho programu Radim Zabadal, hlavný koordinátor projektu.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #veda a výskum