Zvládli by ste tieto témy? Maturanti písali slohovú prácu zo slovenčiny

Pred čím sa dá ujsť? Od maturít za zábavou, pred strachom či zodpovednosťou. Možno aj takéto myšlienky vírili v utorok v hlavách maturantov, ktorí si na slohu vybrali rozprávanie na tému Čo keby sme ušli?

17.03.2015 08:21 , aktualizované: 18.03.2015 10:00
maturita, maturanti Foto: ,
Maturanti majú pred sebou týždeň písomných maturitných skúšok.
debata (9)

Sloh začali písať po dopoludňajšom teste. Na výber mali štyri žánre. Aj tento rok sa medzi nimi okrem rozprávania objavila úvaha, ktorú študenti najviac obľubujú.

„Tentoraz to vyzerá tak, že prevažuje rozprávanie, až potom úvaha a umelecký opis,“ odpovedala riaditeľka bratislavského Gymnázia Jána Papánka Gabriela Dorňáková na <PF> otázku, čoho sa maturanti najviac chytili. Témy a žánre sú každý rok iné, ich náročnosť sa výrazne nemení. „Ako hovoria slovenčinári, každý rok sa tam objaví niečo akoby únikové, niečo, čo zvládne aj slabší žiak,“ podotkla. Zrejme aj preto je na výber takmer vždy úvaha. „Naozaj si žiaci väčšinou vyberajú úvahu. Stáva sa však, že pri jej písaní občas skĺznu k rôznym frázam a používajú klišé,“ dodala Dorňáková.

Úvahu – tento rok na tému Zármutok znesieš sám, ale o radosť sa musíš podeliť – si vyberali viacerí maturanti na strednej odbornej škole v Hlohovci. „Mnohí si myslia, že je to ľahšie a je to istota. Aj keď na naozaj dobrú úvahu treba široký prehľad a dobrú slovnú zásobu,“ pripomenul slovenčinár z Obchodnej akadémie v Hlohovci Stanislav Kamenčík.

Poznamenal, že už na písme maturantov vidieť, ako s témou popasovali. Stáva sa, že im na sloh nestačia ani stanovené najviac tri strany alebo opak, minimálny rozsah 1,5 strany je pre niektorých študentov veľa. „Niektorí písmo zámerne rozťahujú, aby stranu naplnili, iní zas píšu hustejšie ako inokedy. V oboch prípadoch, keď je textu menej alebo viac, sa zrážajú body,“ upozornil Kamenčík s tým, že také situácie sú skôr výnimočné.

Spomedzi žánrov, ktoré boli vyžrebované, slovenčinára tento rok najviac prekvapil výklad. Je to asi najťažší útvar, kde treba argumentáciu a citáciu. Navyše ani téma výkladu nebola až taká príťažlivá – Znaky tvorby spisovateľov ľubovoľného literárneho obdobia. „Myslím si, že žiaci majú dosť testu, nepredpokladám, že si niekto vyberie ešte túto tému. Ak aj áno, bude to naozaj žiak, ktorý sa rozhodne pre ťažšiu cestu,“ mienil Kamenčík.

Z jeho pohľadu mohla byť pre žiakov atraktívnejšia skôr téma na rozprávanie s otázkou Čo keby sme ušli? Takto postavená otázka má podľa neho potenciál žiakov motivovať. A písať možno aj na tému, či ujsť, alebo nie od maturít. „Žiaci pri písaní slohu často myslia na to, že práve maturujú. Aj pri beletrizovanom životopise niektorí končia vetou typu – A teraz tu sedím a píšem,“ zaspomínal Kamenčík. Pri maturitných slohoch študenti dokážu aj príjemne prekvapiť. „Vždy sa nájdu aj také práce, ktoré naozaj zaujmú myšlienkou či pointou alebo tým, že sa neboja používať odborné výrazy,“ vraví.

Ako dopadli maturanti v testoch zo slovenčiny, nie je zatiaľ známe. Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania zatiaľ nezverejnil testové otázky, len správne odpovede. Rezort školstva to zdôvodnil tým, že by to mohlo viesť k ovplyvneniu výsledkov maturít. Podľa Kamenčíka boli testové úlohy primerané, študentov v nich možno mohli zaskočiť úlohy s číselnými údajmi. „Nebola to však úloha na počítanie, ale na čítanie s porozumením. Ak pri takej úlohe začal žiak počítať, zbytočne stratil čas, pretože odpoveď bola v samotnom texte,“ povedal Kamenčík.

Testy boli podľa niektorých maturantov ťažšie ako vlani. „Oproti minuloročným testom bolo teraz veľa gramatiky. Podľa mňa by sa testy mali viac sústrediť na čítanie s porozumením,“ zhodnotil v utorok poobede Matej, maturant z Gymnázia Ľ. Štúra v Trenčíne. „Boli tam aj chytáky, mnohým dal napríklad zabrať základný tvar slovesa súc,“ pridal sa jeho spolužiak Marek.

Slohové témy boli podľa nich „v pohode“. Matej písal úvahu, Marek rozprávanie, ale nie o tom, že by z maturity chcel ujsť. Opisoval zážitok z detstva. Úvahu si vybral aj Juraj. „Tú štvrtú tému, výklad o tvorbe spisovateľov, som vyradil ako prvú,“ potvrdil predpovede učiteľa Juraj. Viacerí maturanti v Trenčíne nastúpili na maturitné skúšky v ešte väčšom strese ako ich ostatní vrstovníci. V mestskej časti Zámostie totiž skolabovala doprava a niektorí uviazli v dlhočiznej kolóne autobusov a áut. Dopravný kolaps v Trenčíne spôsobilo definitívne uzatvorenie tzv. Čierneho mosteka, maličkého podjazdu popod železničnú trať, ktorá sa modernizuje. Začiatok maturít len-len, že stihla predsedníčka maturitnej komisie na Piaristickom gymnáziu v Trenčíne. „Hodinu mi trvalo, než som prešla necelé dva kilometre. Vládla tam veľká nervozita aj chaos. Dopadlo to ale dobre, začiatok maturít som stihla,“ hovorí Karin Kubicová z Trenčína. Maturity sa začínali o 9.30. Dovtedy už najväčšia dopravná kalamita v Trenčíne odznela.

Väčšina zo 48-tisíc maturantov bude v stredu pokračovať skúškami z cudzích jazykov, aj tento rok si drvivá väčšina vybrala maturitu z angličtiny, zajtra je na rade matematika.

Slovenský jazyk a literatúra

1. „Zármutok znesieš sám, ale o radosť sa musíš podeliť.“
Elbert Hubbart
(úvaha)

2. Pohľad z okna vlaku
(umelecký opis)

3. Čo keby sme ušli?
(rozprávanie)

4. Znaky tvorby spisovateľov ľubovoľného literárneho obdobia
(výklad)

Slovenský jazyk a slovenská literatúra na školách s vyučovacím jazykom maďarským

1. Ja ako čitateľ
(charakteristika)

2. Najcennejšia národná pamiatka v našom regióne
(opis)

3. Bude toto povolanie pre mňa?
(úvaha)

4. Najnovšie výdobytky techniky
(výklad)

Termíny maturitných skúšok

  • 17. marec 2015 – slovenský jazyk a literatúra, slovenský jazyk a slovenská literatúra
  • 18. marec 2015 – anglický, francúzsky, nemecký, ruský, španielsky, taliansky jazyk
  • 19. marec 2015 – matematika
  • 20. marec 2015 – maďarský jazyk a literatúra, ukrajinský jazyk a literatúra

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #maturanti #stredné školy #písomné testy #maturitné skúšky