Veronika Pavlíková Klindová: Transparentná komunikácia so žiakmi je dôležitá

Veronika Pavlíková Klindová sa venuje vzdelávaniu už nejaký ten rok. Skúsila si to za katedrou a rovnako intenzívne sa vzdelávaniu venuje aj mimo nej. Zúčastnila sa dvojročného programu Teach for Slovakia, kde prvý rok učila nevidiace deti v Levoči a druhý pôsobila v bratislavskej Vrakuni na jednej základnej škole. Viac o skúsenostiach z Teach for Slovakia prezrádza absolventka žurnalistiky v nasledujúcich riadkoch.

29.11.2017 14:00
veronikaklindovapavlikova2
Na snímke v strede Veronika Pavlíková Klindová, zdroj: TFS
debata

Obetovali ste dva roky života v programe Teach for Slovakia (TfS)? Ako by ste opísali tieto dva roky?

Po rokoch vnímam toto rozhodnutie skôr ako investíciu než obetu. Bol to najintenzívnejší čas v mojom živote, na úrovni osobného aj profesionálneho rozvoja. To, čo som predtým o školstve čítala a počula, som mala možnosť prežiť na vlastnej koži. Uvedomila som si do hĺbky, aký ma kvalita vzdelávania dopad na spoločnosť a po dvoch rokoch ešte silnejšie cítim potrebu na zlepšovanie súčasného stavu. Nemôžeme zmeny v tomto sektore nechať len na učiteľov, školstvo sa týka nás všetkých – ľudí v biznise, rodičov, úradníkov.

Aké predmety ste školákov učili?

Bola to hlavne matematika. Je to jeden z predmetov, na ktoré sa v rámci TfS sústredíme, keďže ide aj o profilový predmet v rámci rôznych meraní. A tiež som učila cudzie jazyky.

Ako by podľa vás mala vyzerať ideálna vyučovacia hodina? Čo by ste prípadne zmenili na systéme vyučovania?

Ťažká otázka, pretože to, čo je ideálne pre jednu skupinu detí, nemusí vyhovovať tej druhej a tretej a štvrtej. Vo všeobecnosti sa v programe snažíme o hodiny, kde majú hlavnú úlohu žiaci, ich aktivita a samostatná práca. Azda najkľúčovejšie je deti inšpirovať a motivovať k tomu, aby boli zvedavé, chceli sa učiť a videli vo vzdelaní zmysel pre svoju budúcnosť. Vo vedení čo najlepších hodín pomáhajú účastníkom mentori, ktorí sú s ním pravidelne v kontakte, navštevujú jeho hodiny a dávajú veľmi konštruktívnu spätnú väzbu.

Vráťme sa ešte k Teach for Slovakia. Pre koho je vhodný? Môže si podať prihlášku každý?

Je vhodný pre čerstvých absolventov slovenských aj zahraničných univerzít a mladých profesionálov, ktorí už majú pár rokov pracovných skúseností za sebou. Naberú tu zručnosti, ktoré netrénuje žiadna vysoká škola – od asertívnej komunikácie, riešenia problémov, improvizácie, cez prezentačné schopnosti, až po to ako viesť tím a motivovať ďalších naozaj všetko. Zároveň je to príležitosť, ako dať hneď na začiatku zmysel svojej kariére a mať reálny dopad na spoločnosť. Pre niektorých to môže byť aj o tom, že opustia svoju komfortnú zónu a okúsia realitu mimo svojej sociálnej bubliny.

Čo môže tento program poskytnúť mladým? V čom spočíva jeho výhoda a naopak? Sú aj nejaké negatívne momenty v rámci účasti?

Sú to práve tie autentické skúsenosti, ktoré osobnosť človeka prehĺbia. Teach for Slovakia je jeden z mála leadership programov, v ktorom sa darí kombinovať teoretickú časť s každodennou praxou, či už je to v interakcii s deťmi v triede, kolegami v zborovni či rodičmi a miestnou komunitou. Celkovo dostáva účastník v priebehu dvoch rokov takmer 240 hodín školení a 90 hodín osobného mentoringu a má možnosť získať aj osobného kouča.

Aký je teda cieľ programu?

Slovenské školstvo je nespravodlivé. Jednak voči učiteľom, ktorých v systéme necháva bez podpory. No hlavne voči deťom. Z prieskumov vidíme, že sa nám vôbec nedarí. Chudobné deti zaostávajú v základných zručnostiach za svojimi šťastnejšími rovesníkmi o míľové kroky, celkom tretina našich pätnásťročných mladých odchádza zo školy bez základných zručností. Našou víziou je, aby raz každé naše dieťa malo šancu na úspech v živote. Na jej dosiahnutie je podľa nás dôležité budovať komunitu lídrov, ktorí majú odvahu a chcú meniť Slovensko a náš vzdelávací systém z rôznych pozícií či už vo verejnej správe, priamo v školách alebo v biznise a médiách.

Ako je to s financovaním počas týchto dvoch rokov?

Účastník sa nástupom do školy stáva jej zamestnancom na trvalý pracovný úväzok a jeho plat závisí od tabuliek ministerstva školstva. Je na úrovni mladých učiteľov. Program vďaka sponzorom a podporovateľom poskytuje svojim účastníkom ďalšie kompenzácie do výšky priemerného platu vysokoškolského absolventa. Je to najmä príspevok na ubytovanie a cestovné. Plus hodnota školení a podpory sa pohybuje v tisícoch eur ročne.

Ak by ste mali opísať slovenských žiakov na základných školách, ako by ste ich opísali?

Je to ťažká otázka, lebo niečo ako priemer neexistuje. Na školách máme veľmi pestrú škálu detí. No jeden alarmujúci fakt, ktorý ukázal prieskum PISA 2012, mnoho z nich spája. Takmer polovica detí sa v škole necíti šťastne. Podľa odborníkov aj tento pocit ovplyvňuje ich akademické výsledky.

Keby ste mali možnosť povedať rodičom otvorene, s čím majú ich deti problémy v škole, čo by to bolo? Ako napríklad vy vnímate vzťah učiteľ-žiak-rodič?

Ja som mala vždy veľmi úprimný vzťah s rodičmi mojich detí, aj v keď sme riešili problémy v triede. Boli sme často v kontakte. Vždy som sa snažila vychádzať z toho, v čom je ich dieťa jedinečné a v čom vidím jeho talenty. Pre mňa bolo podstatné mať transparentnú komunikáciu. Myslím si, že žiak by mal vedieť, kedy učiteľ komunikuje s jeho rodičom a o čom, niekedy je dokonca dobré, keď je prítomný. Je to cesta, ako si budovať vzájomnú dôveru. Samozrejme, že sú aj situácie, keď to nie je možné.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #rozhovor #Veronika Klindová #teach for slovakia