Hejného metóda učí matematiku zábavnou formou

Ak by ste sa v triede spýtali žiakov, ktorý predmet majú najradšej, tak by pravdepodobne len malá časť odpovedala, že je to matematika. Veľa detí matematiku chápe skôr ako bifľovanie vzorcov a počítanie príkladov im robí problémy. Dobrý učiteľ matematiky dokáže urobiť zázraky – o to viac, ak vie urobiť svoju hodinu pútavo, netradične, zaujímavo.

04.01.2018 19:00
škola, žiak, učiteľ, tabuľa, matematika,... Foto:
Poznáte netradičné formy vyučovania? Hejného metóda prináša radosť a zábavu. Deti sa nememorujú a neučia sa naspamäť žiadne vzorce.
debata (1)

Jednou z netradičných foriem vyučovania matematiky je aj Hejného metóda, ktoré je viac populárna v Českej republike ako u nás. Využívajú ju stovky českých škôl, na Slovensku je táto metóda stále veľkou neznámou. Názory na jej využívanie sú však rôzne. Niektorí odborníci si ju nevedia vynachváliť, iní ju zas zatracujú. Poďme sa bližšie pozrieť na to, v čom spočíva a aké sú jej hlavné princípy.

Poznáte Hejného metódu?

Hejného metóda predstavuje netradičný spôsob, ako naučiť deti matematiku. Tento spôsob výučby nie je založený na tom, aby sa žiaci učili naspamäť nejaké vzorce či pravidlá. Hejného metóda spočíva najmä v tom, aby žiakov výučba bavila a mali z nej radosť – deti by mali objavovať bez toho, aby im učiteľ ukázal a vysvetľoval postup, hotové riešenie alebo ich „naviedol" na riešenie. Školák by mal sám hľadať a objavovať riešenie matematických úloh a dopracovať sa až k samotnému výsledku.

Pri tomto spôsobe vyučovania sa používajú špeciálne učebnice, metodické príručky a pomôcky k výučbe. Žiaci nemusia sedieť len v lavici, počas vyučovania sa hýbu a zapájajú všetky zmysly.

Alternatívne spôsoby vyučovania si získavajú svojich priaznivcov. Práve alternatívne školy využívajú aj Hejnovú metódu, ďalej sú s ňou spokojní aj niektorí slovenskí učitelia a rovnako ma svojich fanúšikov i medzi rodičmi pri domácej výučbe svojich detí.

Každá metóda vychádza z dodržiavania určitých pravidiel, výnimkou nie je ani Hejného metóda. Aké sú teda jej základné princípy?

Základné princípy Hejného metódy:

  1. Budovanie schém – dieťa vie aj to, čo sme ho nenaučili
  2. Práca v prostrediach – učíme sa opakovanou návštevou
  3. Prelínanie tém – matematické zákonitosti neizolujeme
  4. Rozvoj osobnosti – podporujeme samostatné uvažovanie detí
  5. Skutočná motivácia – keď neviem a chcem vedieť
  6. Reálne skúsenosti – staviame na vlastných zážitkoch dieťaťa
  7. Radosť z matematiky – výrazne pomáha pri výučbe
  8. Vlastný poznatok – má väčšiu váhu ako ten prevzatý
  9. Rola učiteľa – sprievodca a moderátor diskusií
  10. Práca s chybou – predchádzame zbytočnému strachu detí
  11. Primerané výzvy – pre každé dieťa zvlášť podľa jeho úrovne
  12. Podpora spolupráce – poznatky sa rodia vďaka diskusii

Z histórie

Autorom Hejného metódy bol pedagóg Vít Hejný, ktorý pochádzal z Českej republiky. So zavádzaním tejto metódy do praxe pokračoval aj jeho syn Milan Hejný. S metódou začínali ešte v 70. rokoch, pričom autori vychádzali zo 40 rokov rôznych experimentov.

Hejného metóda sa rozbehla najmä v susednom Česku, ale zaujímajú sa o ňu aj ostatné krajiny v Európe ako Fínsko, Švédsko, Poľsko, Grécko. Dokonca má svojich priaznivcov už aj v Kanade. Na Slovensku je ešte v začiatkoch, uplatňuje ju zatiaľ len zopár škôl.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #matematika #Hejného metóda