Robiť si poznámky na hodine má zmysel, netreba však písať všetko

Študentov občas potrápia poznámky, ktoré by si mali počas vyučovania robiť. Niektorí totiž nevedia, čo by mali a nemali obsahovať, a tak aj pri písaní poznámok robia chyby. Poznámky sú efektívnym spôsobom učenia sa už na hodine alebo prednáške.

08.05.2018 23:40
študenti, trieda Foto:
Vedia si študenti robiť poznámky na hodinách? Nie každý žiak si dokáže automatiky napísať dobré poznámky.
debata

Veľa študentov sa snaží napísať všetko, čo učiteľ na hodine hovorí a čo stíha zachytiť do zošita. V skutočnosti však nedokážu počúvať a vnímať hovorené slovo. Preto by poznámky nemali byť dlhé, ale skôr kratšie a heslovité – každá veta by nemala byť viac ako päť slov.

Nájdu sa aj takí, ktorí si poznámky píšu síce heslovite, ale bez nejakého špecifického kľúča a potom doma z nich nedokážu vyčítať to, čo si vlastne chceli poznačiť ako dôležité. Študenti zvyknú mať problém s tým, že si píšu nepodstatné veci a tie kľúčové im počas toho stihnú uniknúť.

Moderné technológie sú veľkým pomocníkom pri vyučovaní, mnohí učitelia žiakom posielajú poznámky, respektíve obsah učiva v PDF formátoch alebo rôznych prezentáciách prostredníctvom e-mailov. Dnešná mládež tak má viac výhod v porovnaní s tými žiakmi, ktorí boli nútení si robiť poznámky vlastnoručne priamo na hodine. Teraz stačí napríklad vziať do ruky mobil a učivo si z tabule jednoducho odfotiť.

Prečo si robiť poznámky?

Napriek tomu, že existuje technika, ktorá dokáže štúdium výrazne zjednodušiť, písanie si svojich vlastných poznámok má stále zmysel. Prečo? Písať si poznámky priamo na hodine núti žiaka premýšľať o tom, čo učiteľ vysvetľuje a sústreďuje sa tak hneď na danú látku. Už počas toho dokáže študent vyhodnotiť, čo je dôležité a na čo sa treba najviac zamerať. Mnohí žiaci si dokážu zapamätať text, ktorý si napíšu alebo oveľa lepšie ho vnímajú, keď je učivo v písanej forme.

Poznámky si však napriek tomu môžete robiť v počítači, nezatracujeme túto formu – koľko ľudí, toľko chutí a rovnako to platí pri efektivite učenia. Ak sa niekomu učí lepšie z poznámok v počítači, netreba ho nútiť do písaného textu.

Podľa rôznych výskumov napríklad odborníci radia písať si poznámky skôr rukou. Tí študenti, ktorí si robia takéto poznámky, totiž dosahujú lepšie študijné výsledky. Dôvodom môže byť to, že počas písania dieťa dokáže spracovať a pochopiť obsah rýchlejšie.

Výhodou poznámok je rozširovanie slovnej zásoby, kreativity, zlepšenie kritického myslenia a počas písania sa môžu objaviť nové myšlienky a nápady.

Študenti by mali byť vedení priamo pedagógom k tomu, aby si dokázali písať kvalitné poznámky. Ešte v nižších ročníkoch by mali dbať a kontrolovať žiakov, či si ich dokážu robiť z toho, čo počujú na vyučovacích hodinách. Rovnako môže pedagóg usmerniť žiakov na svojej hodine, čo je z toho, čo bude rozprávať, najdôležitejšie a mohol by im dať oporné body, ktorých by sa mali určite držať.

Obsah a forma

Ako sme už spomínali, tak poznámky by mali byť najmä vecné a mali by obsahovať hlavné body. Rovnako okrem výstižného obsahu môže študentom pomôcť pri učení samotná forma poznámok.

Poznámky vôbec nemusia vyzerať ako súvislý text písaný v riadkoch za sebou. Rozdeliť si ich môžu podľa seba tak, ako im to najviac vyhovuje – či už je to text písaný na ľavú a pravú stranu poznámkového bloku alebo v rámci určitých stĺpcov atď. Rozdeliť si hárok papiera podľa toho, ako to najviac študentovi vyhovuje.

Študenti môžu pri písaní poznámok využívať tzv. myšlienkové mapy, ktoré spočívajú vždy v hlavnej myšlienke, okolo ktorej si žiak robí ostatné myšlienky, poznámky. Tieto mapy by mali byť farebné pestré a mali by využívať len heslovité slová a výrazy. Aké sú výhody myšlienkových máp? Vidíte veci v súvislostiach, zlepšujete si svoju pamäť, dokážete si organizovať svoje myšlienky a nápady efektívnejšie, povzbudzujú vás k ďalším nápadom.

Pripraviť si dobré poznámky je dôležitá zručnosť, ktorú študenti môžu využiť aj v mnohých situáciach neskôr, napríklad v práci. Každý si musí nájsť svoju metódu, ktorá bude pre neho najvhodnejšia, aby dokázal vyhodnotiť, čo je dôležité a čo si treba zapamätať, s čím bude ďalej pracovať a bude potrebovať do budúcna.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #poznámky