Sugestopédia. Metóda, ktorá využíva prvky umenia

O najrôznejších spôsoboch učenia sme písali už veľa. Niektoré z nich sú efektívne, niektoré zas menej. Pre každého funguje niečo iné. Študenti často hľadajú bezbolestný spôsob, ako sa niečo naučiť rýchlo a čo najjednoduchšie. Čím menej námahy to bude študenta stáť, tým populárnejšia sa daná metóda medzi školákmi stáva.

24.07.2018 22:00
oddych, relax, kreslenie, maľovanie, hudba Foto:
Spojiť príjemné s užitočným - na podobných princípoch funguje niekoľko vzdelávacích metód.
debata

Najväčší stres majú študenti, pochopiteľne, počas skúškového obdobia a v čase prijímacích skúšok. Času je málo a učiva naopak veľa. Postupne potom môže klesať aj motivácia sa učiť, pretože je takmer nemožné všetko dobrať a naštudovať si zameškané v priebehu pár dní.

Ale učenie môže byť tiež príjemné, nemusí to byť vždy len nuda. Napríklad aj také učenie cudzích jazykov. Hovoríte si, ako je to možné? Môžete napríklad skúsiť metódu, pri ktorej sa využíva vonkajšia stimulácia mozgu za prítomností hudby.

Bulharský psychológ a profesor pedagogiky Georgi Lozanov sa desiatky rokov zaoberal vzdelávaním a psychológiou, ďalej sa tiež špecializoval na fyziológiu mozgu, zaoberal sa tým, ako sa mozog naozaj učí. Dlhé roky skúmal mozog a super pamäť.

Hudba má pozitívny vplyv na učenie

A práve Georgi Lozanov je autorom metódy učenia sugestopédie, ktorú mnohí poznajú aj pod pojmom Lozanovova metóda, ktorá mala za úlohu urobiť z učenia príjemnú a prirodzenú aktivitu. V rámci tejto metódy tak boli zapojené do procesu výučby hudba, umenie, hry a role. Veľký dôraz sa však aj napriek tomu kládol na kvalitu vzdelávacieho prostredia.

Sugestopédia je v podstate alternatívnou výučbovou metódou, ktorá využíva zábavné didaktické prvky, vďaka ktorým sa zvyšuje motivácia študentov. Rovnako sa vďaka nej vytvára počas výučby príjemná atmosféra. Táto metóda má svojou formou odhaliť skryté schopnosti ľudského mozgu. Mala by byť dva-trikrát rýchlejšia ako klasické formy vyučovania. Sugestopédia má najčastejšie uplatnenie pri výučbe cudzích jazykov.

Lozanov chcel ukázať učiteľom, ako vytvoriť emocionálne bezpečné a bohaté prostredie, ktoré môže študentov motivovať k tomu, aby rozšírili svoje perspektívy, a tak zvýšili svoju schopnosť učiť sa.

Študenti počas učenia počúvajú hudbu, pričom v pozadí je im vysvetľovaná látka. Postupne sú uvedení do takého stavu, aby sa stupňovala ich vnímavosť. Počas tohto je dôležité aj správne dýchanie, uvoľňovanie tela prostredníctvom pohybu a sugescia. Okrem počúvania hudby si tak žiaci môžu počas učenia kresliť alebo sa prechádzať.

Táto výučba má jednotlivé fázy, pričom pedagóg či lektor postupuje systematickými krokmi a v závere sa ukáže celkový efekt výučby.

Sugestopédiu začali využívať aj významní svetoví profesori a tie najlepšie univerzity, zaoberali sa ňou kognitívni vedci a rôzni pedagógovia po celom svete. Dnes je už bežne používanou metódou aj v rámci rôznych jazykových kurzov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lozanov #Lozanovova metóda #Sugestopédia