Školáci sa zlepšili v úlohách o počítačovej bezpečnosti

Firmy si dnes vyberajú absolventov, ktorí sú digitálne zruční. Na trhu práce je po nich vysoký dopyt. Aká je však skutočnosť? Máme na Slovensku študentov a mladých, ktorí preukazujú dostatočné digitálne zručnosti, ktoré sú potrebné pre uplatnenie sa po skončení školy?

09.09.2019 15:00
práca, počítač, živnosť, živnostník, Foto:
Ako obstáli v IT Fitness Test 2019 slovenskí žiaci? Počítačovú bezpečnosť zvládli, s kancelárskymi nástrojmi sa potrápili.
debata

IT Fitness Test je najrozsiahlejšie testovanie IT zručností na Slovensku, pravidelne sa do neho zapájajú aj žiaci a študenti. Výnimkou nebol ani tento rok, do testovania sa zapojilo 25-tisíc žiakov, študentov a učiteľov zo základných, stredných a vysokých škôl. Okrem nich si svoje digitálne zručnosti preverili aj ďalší respondenti.

„Do najväčšieho testovania IT zručností na Slovensku sa počas ôsmich ročníkov zapojilo už viac ako 200-tisíc ľudí. Najväčšie nedostatky sa tento rok ukázali v kategórii Kancelárske nástroje,“ informuje vo svojej tlačovej správe komunikačné oddelenie Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu. Svoje znalosti z IT si preverili nielen tí najmladší, ale testovaním nepohrdla aj staršia generácia. „Najmladšími účastníkmi sa stali tri dievčatá a sedem chlapcov vo veku sedem rokov, najstarším účastníkom je 70-ročný muž,“ píše sa ďalej v tlačovej správe.

Pre účastníkov testovania boli pripravené dva testy. Prvá verzia bola určená pre vekovú kategóriu žiakov do 15 rokov a zapojili sa doň žiaci na 496 školách. Druhú, náročnejšiu verziu testu, určenú pre vekovú kategóriu 15+ vypĺňali žiaci a študenti na 305 školách z celého Slovenska.

Teóriu ovládajú, prax zaostáva

Kým minulý rok bola bezpečnosť a počítačové systémy najväčšou „slabinou“ testovaných, tento rok dosiahla táto kategória najlepšie výsledky. Bezpečnosť však ovládajú skôr v teoretickej rovine, prax už hovorí niečo iné.

„V kategórii Bezpečnosť a počítačové systémy, ktorá bola v minulom ročníku najslabšou, dosiahli respondenti vo vekovej kategórii 15+ druhú najvyššiu úspešnosť – 58,47 %. Ukázalo sa však, že v oblasti bezpečnosti sa orientujú skôr v základných znalostiach, rezervy majú v aplikácii poznatkov do reálnych situácií, v ktorých sa s daným bezpečnostným problémom môžu stretnúť,“ informuje ďalej Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.

Príkladom je úloha o elektronickom podpise, pretože mnohí respondenti o elektronickom podpise vedia veľmi málo, aj keď sa im v tejto kategórii darilo tento rok lepšie. „Vyše 70 percent študentov stredných škôl v teste označilo, že elektronický podpis je zaznamenanie vlastnoručného podpisu elektronickým perom na snímacie zariadenie pripojené k počítaču, tretina študentov dokonca považovala za pravdivé tvrdenie, že elektronický podpis je naskenovaný podpis z papiera do počítača.“

Určitý podiel na lepšom výsledku v rámci tejto kategória má podľa autorov tradícia testovania a posilnená osveta o kybernetickej bezpečnosti. Podľa nich je potrebné „i naďalej sa tejto téme venovať a pri výučbe o bezpečnostných rizikách je dôležité zamerať sa na ich presnejšiu charakteristiku a hlbšie súvislosti.“

Základné nástroje, ktoré človek pri práci s počítačom využíva, študenti až tak dobre nepoznajú, resp. ich nevedia používať. „Najnižšiu priemernú úspešnosť autori tohtoročného testu zaznamenali v kategórii Kancelárske nástroje – len 36,51 %. Respondenti majú najväčšie rezervy práve v tejto oblasti. Žiaci a študenti mali napríklad problémy s formátovaním textu, prácou s tabuľkami či inými základnými činnosťami, s ktorými sa budú bežne stretávať v pracovnom živote,“ ukázal výsledok testu.

Učitelia sú na tom lepšie. „V porovnaní so študentmi a ostatnými zamestnanými najlepší výsledok v tejto kategórii dosiahli učitelia (úspešnosť 59,02 %).“

Oproti minulému testovaniu si študenti polepšili v základných IT zručnostiach, ale napriek tomu upozorňujú na potrebu komplexného prepájania poznatkov z viacerých oblastí. Taktiež upozorňujú na prepájanie teoretických vedomostí s praktickými zručnosťami. „Pedagógovia by mali zadávať študentom úlohy a projekty spôsobom, ktorý ich bude motivovať k samostatnosti, dôkladnej analýze problému a kreativite,“ zdôrazňujú ďalej vo svojom stanovisku.

Digitálna transformácia

Digitálne zručnosti sú nevyhnutné naprieč všetkými oblasťami, firmy si dnes vyberajú ľudí, ktorí sa môžu pochváliť nielen teoretickými vedomosťami, ale dokážu sa v digitálnom prostredí aj orientovať. „Stojíme na prahu digitálnej transformácie, kedy v dôsledku automatizácie a robotizácie priemyslu zaniknú niektoré tradičné povolania. Ak nechceme zostať montážnou dielňou Európy, musíme mať a vychovávať digitálne zručných ľudí, pre ktorých sú informačno-komunikačné technológie bežnou súčasťou života,“ hovorí Richard Raši, podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu.

Prvý viceprezident ITAS Mário Lelovský poukázal na nie príliš potešujúce výsledky v oblasti kancelárskych nástrojov. „Na jednej strane ma teší, že test ukázal zlepšenie v oblasti kybernetickej bezpečnosti, no zároveň musím skonštatovať, že výstrahou pre nás všetkých by mali byť slabé znalosti žiakov s používaním bežných kancelárskych programov,“ uviedol.

A čo je podľa neho najväčšia konkurenčná výhoda na trhu práce? „Počítačovú gramotnosť považujem za jednu z najdôležitejších konkurenčných výhod na trhu práce. Hlavnými pracovnými nástrojmi v ére digitalizácie prestávajú byť lopata, motyka či tlačidlo na sústruhu, stávajú sa nimi počítače a roboty. Keďže sa do testovania okrem žiakov a študentov zapojilo aj niekoľko stovák pracujúcich profesionálov, mali sme možnosť vidieť, že ich úspešnosť nebola veľmi vysoká,“ uzavrel Lelovský.

Fakt, že digitálne zručnosti sa stali základnou požiadavkou pre ľudí, ktorí sa chcú presadiť v spoločnosti, ako aj v modernom svete práce, potvrdil aj vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Ladislav Miko. „Výsledky testovania IT fitness testu – vyhľadávanie na internete, kybernetická bezpečnosť, používanie digitálnych nástrojov či sociálnych sietí, môžu všetkým slúžiť nielen ako informácia, ako na tom sú, ale aj ako veľká motivácia pre ďalší rozvoj. Navyše, schopnosť posúdiť dôveryhodnosť zdroja je kľúčová pri odolávaní negatívnym vplyvom falošných správ a dezinformácií. Chcem Slovákov povzbudiť, aby sa naďalej zlepšovali, keďže práve vďaka digitálnym zručnostiam si môže polepšiť nielen každý jednotlivec, ale aj celá naša spoločnosť v dnešnej rýchlo meniacej sa dobe,” povedal pri príležitosti vyhodnotenia 8. ročníka IT Fitness Testu Ladislav Miko.

Dôraz na skutočné situácie

Na príprave IT Fitness Testu sa po prvýkrát podieľal aj Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania. Jeho riaditeľka Romana Kanovská uviedla, že IT Fitness Test – podobne ako aj testovania z iných predmetov – ukázal, že žiaci dosahujú lepšie výsledky skôr v jednoduchších úlohách, alebo takých, ktoré sa podobajú na typické školské úlohy. „Je však potrebné, aby sa už v škole mladí ľudia dostávali do situácií, keď majú riešiť problémové úlohy, analyzovať, uvažovať nad súvislosťami a podobne,“ dodala.

Hodiny informatiky podľa Kanovskej poskytujú výborný priestor na to, aby učitelia zadávali žiakom projekty na buď samostatné, alebo tímové riešenie. „Žiaci by mali dostávali komplexnejšie úlohy, v ktorých spracovávajú a vyhodnocujú informácie dostupné na internete. Učitelia by zas mali častejšie zadávať žiakom úlohy, ktoré podporujú ich zvedavosť a rozvíjajú kreativitu. Verím, že školy, ktoré sa dobrovoľne zapájajú do IT Fitness Testu, majú aj vďaka nemu skvelú príležitosť sa v mnohých oblastiach ďalej zlepšovať a napredovať,“ dodala na záver Kanovská.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #digitálne zručnosti #IT Fitness Test