V matematike sa darí slovenským žiakom viac, čitateľskú gramotnosť si nezlepšili

Začiatkom decembra sa zverejnili výsledky meraní, ktoré sledovali úroveň vedomostí a zručností 15-ročných žiakov z matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti. Hlavnou testovanou oblasťou v tomto cykle bola podľa rezortu školstva práve čitateľská gramotnosť.

11.12.2019 18:00
študentka, škola, stredoškoláčka Foto:
Ilustračné foto.
debata

Výsledky medzinárodnej štúdie OECD PISA 2018 zverejnili 3. decembra 2019 ministerstvo školstva a Národný ústav certifikovaných meraní a vzdelávania (NÚCEM). Horšie výsledky v čitateľskej gramotnosti sa opäť potvrdili aj tento rok, pretože sme sa umiestnili pod priemerom krajín OECD.

„V oblasti čitateľskej a prírodovednej gramotnosti zostal výkon slovenských žiakov, podobne ako v predchádzajúcom cykle PISA 2015, pod priemerom krajín OECD,“ zverejnilo ministerstvo na svojej stránke. Lepšie sa nám darilo v matematike. „V matematickej gramotnosti bolo zaznamenané štatisticky významné zlepšenie výsledkov slovenských žiakov v porovnaní s predchádzajúcim cyklom (2015). Výkon slovenských 15-ročných žiakov sa teda v matematickej gramotnosti v PISA 2018 dostal na úroveň priemeru krajín OECD.“

Podľa ministerstva ďalej rovnako ako v predchádzajúcich cykloch, aj v PISA 2018 bol zaznamenaný výrazný percentuálny podiel slovenských 15-ročných žiakov v tzv. rizikovej skupine a teda žiakov s najnižšou úrovňou vedomostí. „Vo všetkých troch sledovaných oblastiach je podiel žiakov v rizikovej skupine porovnateľný s predchádzajúcim cyklom štúdie PISA 2015. Percentuálny podiel žiakov, ktorí sa svojím výkonom zaradili do top skupiny, zostal v oblasti čitateľskej a prírodovednej gramotnosti na úrovni porovnateľnej s rokom 2015. V matema­tickej gramotnosti sa percentuálne zastúpenie žiakov s najlepším výkonom v porovnaní s rokom 2015 významne zvýšilo.“

Čitateľská gramotnosť nestúpla

Ako je teda na tom Slovensko s čitateľskou gramotnosťou? „Slovenská republika dosiahla v čitateľskej gramotnosti výkon na úrovni 458 bodov, priemer krajín OECD bol 487 bodov. Tak ako vo všetkých predchádzajúcich cykloch, aj v PISA 2018 sa výkony slovenských žiakov v čitateľskej gramotnosti nachádzajú pod priemerom zúčastnených krajín OECD,“ vysvetľuje ďalej ministerstvo.

Podobné výkony majú napríklad v Čile, Grécku alebo Ukrajine. Ako slovenskí žiaci sú na tom výrazne horšie z krajín OECD školáci z Mexika a Kolumbie.

Oproti roku 2009 zaostávame

V porovnaní s rokom 2015 sa priemerný výkon slovenských žiakov v uvedenej oblasti zvýšil o 5 bodov, štatisticky to však nie je významný rozdiel. Ak porovnávame priemerný výkon našich žiakov s rokom 2009, keď bola čitateľská gramotnosť poslednýkrát hlavnou sledovanou oblasťou, skóre našich 15-ročných žiakov zaznamenané v roku 2018 je významne nižšie o 19 bodov.
„Oproti roku 2009 percentuálne zastúpenie žiakov v rizikovej skupine v PISA 2018 narástlo (rozdiel predstavuje 9,1 percentuálneho bodu a je štatisticky významný). Títo žiaci nedisponujú ani najzákladnejšími čitateľskými zručnosťami, ktorých nadobudnutie je nevyhnutné pre ďalšie vzdelávanie,“ hovorí rezort školstva.

A o akých žiakov teda ide? Najviac žiakov, ktorí boli na základe svojho výsledku zaradení do rizikovej skupiny, navštevuje nematuritné (učebné) odbory stredných odborných škôl (65,4 %) a základné školy (44,4 %).

Lepší v matematike

V matematike sú naši žiaci v priemere krajín OECD. „Slovenská republika dosiahla v matematickej gramotnosti výkon na úrovni 486 bodov. Priemerný výkon krajín OECD bol 489 bodov. Výsledok SR v tejto oblasti je na úrovni priemeru krajín OECD.“

S ktorými krajinami sa môžeme provnávať? Podobné výsledky mali aj žiaci z Portugalska, Austrálie, Ruska, Talianska, Luxemburska, Španielska, Litvy, Maďarska, Spojených štátov amerických. Výrazne nižšie výkony z krajín OECD malo šesť krajín a to Izrael, Turecko, Grécko, Čile, Mexiko a Kolumbia.

Podľa ministerstva v porovnaní s predchádzajúcim cyklom štúdie realizovanom v roku 2015 bolo v tejto oblasti v PISA 2018 zaznamenané významne vyššie priemerné skóre slovenských žiakov, a to až o 11 bodov. Priemerné skóre, ktoré dosiahli slovenskí žiaci v tejto oblasti v roku 2018, je porovnateľné s priemerným skóre dosiahnutým v roku 2012, keď bola matematická gramotnosť naposledy hlavnou sledovanou oblasťou.

„V roku 2018 sa do rizikovej skupiny v matematickej gramotnosti zaradilo 25,1 % slovenských žiakov, čo je porovnateľné s priemerom krajín OECD. Podiel žiakov v rizikovej skupine zostal pre všetky typy škôl porovnateľný s cyklom PISA 2015. Najvyšší percentuálny podiel žiakov v rizikovej skupine bol zaznamenaný u žiakov navštevujúcich nematuritné odbory stredných odborných škôl (63,4 %) a u žiakov základných škôl (34,6 %),“ opisuje ministerstvo.

Ministerstvo tiež tvrdí, že „percentuálny podiel slovenských žiakov, ktorí sa dosiahnutým skóre v PISA 2018 zaradili do top skupiny, v porovnaní s rokom 2015 významne vzrástol, pričom je porovnateľný s cyklom PISA 2012.“

Z hľadiska jednotlivých typov škôl je štatisticky významný nárast v top skupine pozorovateľný iba v 8-ročných gymnáziách, percentuálny podiel žiakov ostatných typov škôl v top skupine zostáva na úrovni porovnateľnej s rokom 2015.

Podpriemer v prírodovednej gramotnosti

V prírodovednej gramotnosti dosiahla Slovenská republika výkon na úrovni 464 bodov, pričom priemerný výkon krajín OECD bol 489 bodov. „Výkon žiakov SR v prírodovednej gramotnosti sa nachádza pod priemerom zúčastnených krajín OECD.“

Podobne ako slovenskí žiaci sú na tom ich rovesníci z Ukrajiny, Talianska, Turecka a Izraela. Z krajín OECD majú výrazne horšie výsledky žiaci z Grécka, Čile, Mexika a Kolumbie.

Podľa zverejnenej správy tak v prírodovednej gramotnosti dosiahli slovenskí žiaci oproti roku 2015 výsledok v priemere o tri body vyšší, čo nepredstavuje významný rozdiel. Historicky sa však slovenským žiakom v prírodovedných predmetoch oproti matematike a čitateľskej gramotnosti vedie slabšie. „ V štúdiách PISA sú od roku 2006 výkony žiakov SR v prírodovednej gramotnosti pod priemerom krajín OECD.“

Štúdia OECD PISA 2018

Štúdia PISA poskytuje údaje o vedomostiach a zručnostiach 15-ročných žiakov, škôl a krajín v oblasti čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti. Štúdia PISA sa uskutočňuje od roku 2000 v trojročných cykloch. Slovenská republika sa prvýkrát zúčastnila štúdie PISA v roku 2003, už ako členská krajina OECD.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #čitateľská gramostnosť #výsledky PISA