Keď škola pomáha pri výchove celého človeka

Spolupráca mladších a starších študentov – to je téma dnešného článku. Spýtali sme sa riaditeľky jednej bratislavskej strednej školy na to, ako vníma svojich študentov škola, ako s nimi pracuje a aký je prechod žiaka zo základnej školy na strednú.

16.01.2020 10:00
žiak, študent, škola, vzdelanie Foto:
Ilustračné foto.
debata

„Na Strednej priemyselnej škole dopravnej (SPŠD) na Kvačalovej ulici v Bratislave už 48. rok vo svojej histórii práve v tomto období učitelia na klasifikačnej porade bilancujú dosahovaný prospech svojich žiakov,“ hovorí riaditeľka SPŠD Lýdia Haliaková. Prečo si študenti volia spomínanú školu? Pýtali sme sa priamo riaditeľky: „Žiaci k nám prichádzajú študovať kvôli odborným predmetom z oblasti cestnej dopravy a logistiky, cestných vozidiel a autoelektroniky. Po skončení školy získavajú odbornú spôsobilosť podnikať v cestnej doprave a zakladajú si aj vlastné dopravné firmy. Ostatní sa zamestnajú ako autodopravcovia, zasielatelia, logisti, dispečeri, pracujú na dopravnej polícii, v poisťovníctve alebo ako prijímací technici v autoservise.“

Prechod zo ZŠ

Cesta malého prváka, ktorý prichádza zo základnej školy, nie je jednoduchá. „Na škole máme skúsenosti, že prichádza s veľmi ideálnou predstavou o štúdiu na priemyslovke. Predpokladá, často aj spolu s rodičmi, že bez všeobecného vzdelania, bez matematiky a bez trénovania technických vzorcov a kreslenia schém a výkresov pôjde ihneď programovať k počítaču, montovať do dielne, autoservisu alebo riadiť prácu v dopravnej firme,“ vysvetľuje Haliaková.

Podľa nej niektorých veľmi prekvapí fakt, že najskôr sa treba naučiť základné zákony fyziky, precvičiť matematické vzorce a naučiť sa gramatiku cudzieho jazyka, že to vzdajú a ukončia štúdium predčasne.

„Prechod žiakov zo základnej školy na strednú je komplikovaný a náročný, a preto je jedným z najdôležitejších cieľov našej školy po úspešnom procese získania nových žiakov, motivovať ich tak, aby zostali, študovali, našli si to, čo ich zaujíma a štúdium ukončili úspešnou maturitnou skúškou,“ pokračuje ďalej riaditeľka.

Puberta a štúdium

Ako pracovať so žiakmi v puberte? Niekedy to môže byť naozaj náročne, potvrdzuje to aj Lýdia Haliaková. „Motivovať pubertálnych chlapcov a dievčatá k štúdiu technických predmetov je ťažká úloha, to si treba priznať. Škola je vďačná za každý nápad, ktorý „posunie“ ich žiakov vpred a zvýši svoj počet absolventov. U nás sa o to v posledných rokoch pokúšajú zavedením metódy žiaci žiakom,“ hovorí Haliaková.

Všetko sa to začalo nápadom zmeniť organizáciu prezentačných akcií, ktoré poznáme ako Dni otvorených dverí. Starostlivosť o návštevníkov podujatia, ich sprevádzanie, predvádzanie odborných učební a rozprávanie o prednostiach a možnostiach štúdia na škole – to všetko v jeden rok nechali na žiakov. Učitelia sa stali iba aktívnymi spolupracovníkmi. Podľa Haliakovej boli spočiatku žiaci ostýchaví, ale neskôr, zorganizovaní žiackou radou sa odvážne pustili do rozmiestnenia stanovísk, umiestnenia propagačných materiálov tak, ako sa to páčilo im a tak, ako boli presvedčení, že sa to bude páčiť aj mladším žiakom prichádzajúcim zo základných škôl. „Sami si navrhli spôsob sprevádzania návštevníkov po škole. Upozorňovali ich na podujatia zo života školy, ktoré oni sami ako žiaci zažili. Páčili sa im a radi sa s nimi podelili s mladšími. Učitelia boli prekvapení, koľko toho ich žiaci o škole vedia a ako pekne o nej vedia rozprávať. Videli svojich žiakov v úplne inom svetle ako bežne pri tabuli, pri písomkách. Nemá práve škola pomôcť pri výchove „celého“ človeka?.“

Na škole sa zapájajú všetci. „Počas jedného Dňa otvorených dverí sa zrodila myšlienka vedenia krúžkov v mimovyučovacom čase staršími žiakmi. Šikovní žiaci, budúci prví absolventi v študijnom odbore zameranom na elektrotechniku v doprave a telekomunikáciách, zaujímajúci sa vo voľnom čase o robotiku, sa jedného dňa celkom vážne spýtali, či by nemohli viesť krúžok robotiky pre mladších žiakov. Vedenie školy súhlasilo – a funguje to. Samozrejme, učiteľ robí pedagogický dozor žiakom počas krúžku, ale starší kamarát vie lepšie poradiť mladšiemu – ako naprogramovať robot, vyladiť program, veď doma sa tomu venuje celé hodiny a chodí na súťaže,“ poukazuje na výhody spolupráce žiakov medzi sebou Haliaková.

Výsledky sú viditeľné aj v budúcnosti, pretože mnohí z absolventov školy majú dnes úspešne fungujúce firmy. „Je sympatické, že sami prichádzajú do školy s návrhom spolupracovať s ňou a prijať mladších žiakov na vykonávanie praxe na ich pracoviskách počas celého roka,“ tvrdí Haliaková.

Práca s mládežou je síce náročná, ale spoločne so staršími študentmi môže byť ľahšie zvládnuteľná. „Teória hovorí, že deti napodobňujú to, čo vidia okolo seba a vďaka tomuto príkladu rozvíjajú svoj repertoár empatických a asertívnych reakcií. Lepšie sa im napodobňuje kamarátov, ktorí sú iba o trochu starší, nehanbia sa pred nimi ukázať, aké v skutočnosti sú. A o to presne našej škole ide, aby si každý jej žiak našiel niečo, čo ho baví, čo bude rád robiť, v čom sa bude realizovať aj s pomocou starších spolužiakov a bol úspešný,“ uzatvára riaditeľka Lýdia Haliaková.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #stredná škola #SPŠ dopravná Kvačalová #Lýdia Haliaková