Školáci z chudobnejších rodín nemajú prístup ku kvalitnému online vzdelávaniu

Počas posledných týždňov sme písali o rôznych možnostiach, ako vzdelávať deti doma. K tomu však deti často potrebujú moderné technológie, počítač a prístup k internetu. Nie všetky deti majú túto možnosť. Ako to vidia tí, ktorí majú skúsenosti práve so vzdelávaním chudobnejších detí?

14.04.2020 14:40
škola, žiak, učiteľka, trieda Foto:
Klasické vyučovanie v triedach nahradila online výučba, ku ktorej však nemajú prístup všetky deti.
debata

Online vzdelávanie je vynikajúcim pomocníkom v súčasnej situácii. Žiaľ, nie je dostupné pre každé dieťa. Ako teda zasiahol koronavírus vzdelávanie našich detí? Práve program Teach for Slovakia sa uplynulých dňoch venoval tejto problematike. Účastníci tohto programu aktuálne pôsobia ako učitelia v základných a stredných školách v desiatich okresoch štyroch krajov najmä západnéhoa východného Slovenska. „Opatrenia prijaté v súvislosti s vírusom COVID-19 majú najväčší negatívny dopad na chudobných žiakov,“ hovorí Teach for Slovakia vo svojich zisteniach.

Jednoducho povedané, deti, ktoré nemajú k dispozícii moderné vybavenie, čelia veľkej nevýhode oproti ostatným žiakom. „Naše skúsenosti v týchto školách ukázali, že žiaci z rodín žijúcich v chudobe majú oveľa väčší handikep v snahe vzdelávať sa dištančne, pri zatvorených školách. Naši učitelia odhadujú, že žiaci z rodín žijúcich v chudobe sa v súčasnej situácií naučia o 90 percent menej, ako by dokázali v škole – naproti tomu žiaci z bežných rodín sa naučia menej odhadom o 30 percent,“ opisuje súčasný stav zakladateľ programu Stanislav Boledovič.

Učitelia Teach for Slovakia, ktorí sa zapojili do spomínanej sondáže, uviedli, že v 80-tich percentách ich tried je aspoň jeden žiak, ktorý žije v extrémnej chudobe, kde nemá prístup k tečúcej vode či elektrine, alebo má obmedzený priestor na žitie.

Učitelia zo spomínaného programu poukazujú na hlavné príčiny negatívnych dopadov opatrení prijatých v školstve kvôli vírusu COVID-19.

„Žiaci z rodín žijúcich v chudobe nemajú k dispozícii prakticky žiadny elektronický nástroj na kontakt so školou. Zistili sme, že v školách v lokalitách koncentrovanej chudoby sa učitelia iba sporadicky môžu spoľahnúť na to, že ich žiaci majú doma k dispozícii mobil, počítač prakticky vôbec, naproti tomu učitelia v školách, ktoré navštevujú žiaci z lepšieho socio-ekonomického prostredia, až v 83 percentách prípadoch avizujú, že ich žiaci majú obvykle doma k dispozícii počítač alebo smartfón,“ hovorí Veronika Pavlíková Klindová z Teach for Slovakia.

„Žiaci z rodín žijúcich v chudobe často potrebujú väčšiu a osobnú podporu počas hodín, ktorú im je zložitejšie poskytnúť v súčasnej situácii, pričom rodičia im doma potrebnú podporu tiež nevedia poskytnúť. Obmedzená kvalita vzdelania bez možnosti spätnej väzby a kontaktu s učiteľom chudobné deti ešte viac znevýhodní oproti ich rovesníkom. Tí si vedia napríklad pozrieť vzdelávacie videá na internete, stiahnuť úlohy alebo byť denne v kontakte s učiteľom, ktorý im vysvetlí učivo a usmerní ich v práci,“ opisuje ďalej Veronika Pavlíková Klindová.

A čo teda hovoria čísla? Na celom Slovensku je aktuálne podľa dát ministerstva školstva 40-tisíc detí na základných školách, ktoré sú zo sociálne znevýhodneného prostredia. Ide celkovo o 10 percent z celkovej populácie školákov zo základných škôl. Je teda vysoká pravdepodobnosť, že sú medzi nimi tisícky takých, ktorí nemajú v domácnosti počítať, smartfón a pripojenie na internet.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #chudobné deti #Veronika Klindová #teach for slovakia #TfS #vzdelávanie chudobných