Pandémia zmenila klasické vzdelávanie. Absolventi promujú online

Promócie sú bežnou súčasťou štúdia a sú zároveň slávnostnou bodkou po úspešnom ukončení školy. Niektoré školy sa tento rok rozhodli pre ich netradičnú formu – online promócie.

13.06.2020 10:00
Online vyučovanie Foto:
Absolventi LEAF Academy promujú online.
debata

Online promócie po prvýkrát zažívajú aj absolventi internátnej strednej školy v Bratislave. „Medzinárodná internátna stredná škola LEAF Academy, ktorá svojich prvých študentov privítala v roku 2016, zažíva historický míľnik. V sobotu 13. júna absolvuje 29 študentov online promócie, ktorými svoje štvorročné štúdium slávnostne ukončia,“ informovala Lucia Rusnáková z LEAF.

Medzi absolventmi sú aj študenti zo zahraničia, celkovo ich je 13. V rámci štúdia na spomínanej škole si prešli niekoľkými zaujímavými programami. „Absolvovali programy podnikavého líderstva, prírodných vied, stredoeurópskych štúdií a rozvoja charakteru. Okrem štvorročného programu si študenti môžu vybrať aj dvojročný, ten viacerých absolventov už na konte má,“ hovorí ďalej Rusnáková.

Konečná oslava štúdia je odmenou za tvrdú prácu počas štyroch rokov. „Som veľmi hrdý na to, čo naši absolventi a učitelia za posledné štyri roky dokázali vybudovať. Ako každá nová inštitúcia aj my sme mali svoje ťažšie chvíle. Najmä vďaka tvrdej práci a spolupatričnosti našich študentov sme ich však zvládli. Dnes sa tak môžeme spolu s našimi absolventmi tešiť z ich úspechov a z toho, čo ich čaká v budúcnosti,” uviedol riaditeľ LEAF Academy Matej Sapák.

Podľa Rusnákovej spájajú v sebe učebné osnovy školy také akademické kurzy, ktoré pripravujú študentov na získanie medzinárodne uznávaného diplomu AP® International Diploma alebo AP® Capstone Diploma, s vlastnými LEAF Academy kurzami zameriavajúcimi sa na rozvoj líderstva, hodnôt a charakteru študentov. Študenti dosahujú výborné výsledky na rôznych medzinárodných a globálnych súťažiach.

Podnikateľské myslenie

Študenti sa učia predmety, ktoré vedia okamžite pretaviť do praxe po skončení školy. Dokážu tak vnímať nielen potreby trhu, ale aj dopad na spoločnosť. Medzi predmetmi tak nemôže chýbať podnikavé líderstvo. „Študentov učí podnikateľsky myslieť prostredníctvom vytvárania vlastných projektov. Podnikavosť je však okrem biznisu použiteľná pre všetky smery zamerania, aj pri práci v neziskovke, v štátnej správe či pri vzdelávaní,“ vysvetľuje Rusnáková.

Vlastné projekty sú tak alfou a omegou štúdia na spomínanej škole. „Podporujeme tým víziu školy, a to mať kvalitnejší život v strednej Európe. Snažíme sa, aby naši študenti a učitelia mali dopad na spoločnosť už počas štúdia, naučili sa spolupracovať, vnímať a adresovať potreby spoločnosti či trhu. V podnikavosti si sami môžu vybrať to, na čo sa zamerajú,” vysvetľuje Ľubica Lutz, ktorá predmet vyučuje. Menuje napríklad festival o udržateľnej móde, projekty na popularizáciu vedy či pomoc sociálne znevýhodneným. Učitelia teóriu neustále inovujú v spolupráci s partnermi či v konfrontácii s realitou. „Vždy som mal záľubu v umení hovoreného slova. Intuitívne som sa tak dostal k vytvoreniu prvých eventov English Slam Poetry na Slovensku pod názvom Fountain Poetry. Bol to obrovský projekt a nevedel by som ho zrealizovať bez podpory komunity,” hovorí Florian Niderseer z Rakúska, ktorý na škole absolvoval dvojročné štúdium a teraz študuje na University of Glasgow.

Objaviť svoj potenciál

Predmet rozvoj charakteru sa zameriava na vybudovanie sebauvedomenia u študentov. Jeho cieľom je vychovať z nich spoločensky zodpovedných ľudí, ktorí zastávajú etické hodnoty, oceňujú diverzitu a rešpektujú ostatných. „Myslíme si, že ľudský charakter sa nemôže budovať klasickým spôsobom učenia, ale cez vedený proces získania skúseností a následnej reflexie. Aj preto sa my, ktorí program vedieme, nenazývame učiteľmi, ale skôr sprievodcami,” objasňuje Gergely Lovasz, vedúci oddelenia. Ďalej hovorí, že oddelenie sa tak skladá z ľudí, ktorí majú poznatky zo psychológie, zážitkového učenia či terapie. A čo je hlavným nástrojom rozvíjania charakteru? Je to samotný vzťah so študentmi.

Študenti sa o projekty celkovo zaujímajú. Mnohí z nich tak pracujú na niekoľkých projektoch súčasne. „LEAF Academy mi poskytla možnosti objaviť svoj skrytý potenciál a využiť ho na pomoc druhým. Zážitkové učenie formou mimoškolských výletov či semester, kde sme sa učili z konkrétnej činnosti, patrili k mojim najobľúbenejším aktivitám,” spomína Rafiullah Faqiri z Afganistanu, ktorý aktuálne úspešne ukončil štúdium. Počas svojho štúdia pracoval na štyroch projektoch a popri nich sa venoval ešte ďalším mimo školy. Svoju budúcnosť i naďalej vidí v podnikaní, teraz pracuje na platforme na marketingovú pomoc raperom.

Ako to teda funguje? Škola má internátny charakter. To znamená, že študenti sa učia v priestoroch v centre mesta. Po vyučovaní sa však počas týždňa nerozchádzajú za svojimi rodinami, ale sú ubytovaní v rezidenčnej budove. „Neustály kontakt s komunitou pomáha k väčšej samostatnosti, tímovej práci, hodnotovému vzdelávaniu aj sebareflexii. Prostredie internátnej školy poskytuje rovnováhu medzi priestorom na oddych, osobným rastom a zábavou. Samozrejme, počas pandémie aj LEAF Academy prešla na online vzdelávanie, s ktorým už predtým mala skúsenosti,“ upozorňuje fungovanie školy Lucia Rusnáková.

Študenti majú ambície odchádzať po skončení školy do zahraničia. Aj podľa Rusnákovej väčšina absolventov sa po skončení štúdia rozhodne pre vysokoškolské štúdium v zahraničí, najviac z nich študuje v USA, UK a Holandsku. „Pre nás je dôležité pomôcť každému študentovi nájsť takú ďalšiu kariérnu cestu, ktorá mu bude dávať najväčší zmysel,” zdôvodňuje riaditeľ Matej Sapák. Pre niekoho to môže byť Ivy League univerzita v USA, pre iného zas štúdium bližšie k rodičom či priateľom, niekto si radšej po náročnom medzinárodnom štúdiu zoberie rok pauzu na stáže alebo cestovanie. „Z nášho pohľadu sú všetky tieto voľby rovnako hodnotné a dôležité pre úspech našich absolventov,“ hovorí na záver Sapák.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #štúdium #LEAF #Leaf Academy #promócie