Digitálne zručnosti študentov sa zlepšili. Výsledky testov však ovplyvnila pandémia

Digitálne zručnosti žiakov a študentov sú na tom v porovnaní s minulým rokom lepšie. Žiaci sa v IT zlepšili, „pomohla“ im k tomu pandémia a s tým súvisiace dištančné vyučovanie.

31.12.2020 10:00
dieťa, tablet, študent, štúdium z domu, online... Foto:
Koronakríza zlepšila digitálne zručnosti žiakov
debata

Zatvorené školy urobili v rámci IT zručnosti doslova prevrat – zo dňa na deň zostali žiaci s pedagógmi odkázaní na rôzne vzdelávacie platformy a online nástroje. A práve deviaty ročník IT Fitness Testu, ktorý sa tento rok konal za mimoriadnych podmienok, potvrdil, že žiaci si viedli lepšie. Jeho výsledky zverejnili tvorcovia testu z Technickej univerzity v Košiciach tento mesiac.

„Kríza ukázala, že bez digitálnych zručností sa vlastne nikam nedostaneme,“ hovorí v záverečnej správe Mário Lelovský, prvý viceprezident IT Asociácie Slovenska a predseda predsedníctva Národnej koalície pre digitálne zručnosti a povolania SR. Podľa neho to, čo sa dialo na jar – a do istej miery aj dnes – nemá v histórii našej krajiny obdobu: brány škôl ostali zatvorené, žiačky a žiaci boli vytrhnutí zo svojho prirodzeného školského prostredia, na ktoré sú zvyknutí.

„Státisíce detí museli ostať doma, aby prakticky zo dňa na deň naskočili na úplne iný spôsob výučby. Odborníci apelovali na to, že niektoré veci by sa dali pripraviť najmä pre druhú vlnu pandémie lepšie, s väčším dôrazom na potreby detí a rodičov a vidíme, že potenciál digitálnych technológií určite nebol využitý v maximálne možnej miere,“ hovorí ďalej Lelovský.

A čo hovoria autori na lepšie výsledky? Tento posun si vysvetľujú tým, že „zapojenie škôl do digitálneho vzdelávania na diaľku má nepochybne pozitívny vplyv na digitálne zručnosti žiačok a žiakov. Keďže boli spolu s rodičmi nútení používať digitálne technológie, rapídne sa zvýšili aj ich digitálne zručnosti,“ hovorí sa ďalej v záverečnej správe.

Iniciátori testu ale tiež hovoria o tom, že k výraznejšiemu zvýšeniu úspešnosti mohla prispieť zároveň zmena podmienok testovania. Kým inokedy sa konalo testovanie priamo v školách, tento rok pandémia ovplyvnila aj samotné testovanie, a tak sa žiaci a nielen oni podrobili testom v domácom prostredí. Autori preto hovoria, že respondent mohol pracovať bez rušivých vplyvov, nemusel byť v časovom strese (vzhľadom na dĺžku vyučovacej hodiny) a zrejme mal vytvorené aj priaznivejšie podmienky, napríklad mohol pri vypĺňaní testu spolupracovať s niekým, kto IT rozumie lepšie.

Kto tvoril cieľovú skupinu testovania? Boli to študenti stredných a vysokých škôl, žiačky a žiaci základných škôl (najmä so zameraním na druhý stupeň a absolventov ZŠ) a v neposlednom rade učiteľky a učitelia.

A čo hovoria čísla? Podľa zverejnených informácii test určený pre študentov stredných a vysokých škôl tento rok vyplnilo 13 649 respondentov (v porovnaní s 2019 nárast o 2 685), priemerná úspešnosť dosiahla hodnotu 61,65 % (v porovnaní s 2019 nárast o 11,78%). Do ľahšej verzie testovania určenej pre základné školy sa zapojilo 7 246 žiakov (v porovnaní s 2019 pokles o 6 102), priemerná úspešnosť bola 64,98 % (v porovnaní s 2019 nárast o 13,36%).

Testovanie bolo rozdelené do piatich okruhov, resp. kategórií: internet, bezpečnosť a počítačové systémy, komplexné úlohy, kancelárske nástroje, kolaboratívne nástroje a sociálne siete. Každá kategória testu pre stredné a vysoké školy obsahovala päť úloh. Test pre základné školy mal rovnaký počet kategórií s tým rozdielom, že každá z nich obsahovala štyri úlohy.

Na teste pre respondentov zo stredných a vysokých škôl sa zúčastnili študenti z 376 škôl, kým na porovnanie v roku 2019 to bolo 311 škôl. Na testovaní pre základné školy v kategórii od 7 do 16 rokov sa zúčastnili žiaci zo 445 škôl, pričom v roku 2019 to bolo 496 škôl.

Základ úspechu na trhu práce

„Každoročné výsledky IT FITNESS Testu sú pre nás zrkadlom toho, ako na tom vlastne s digitálnymi zručnosťami sme. Žiaľ, stále platí, že veľká časť ľudí má problémy najmä s klasickými kancelárskymi zručnosťami, ktoré sú pritom jednou zo základných podmienok pre úspech na pracovnom trhu. Preto sú digitálne zručnosti jedným z pilierov digitálneho reformného plánu pre Slovensko, ktorý naše ministerstvo predstavilo začiatkom decembra,“ reaguje na výsledky aj podpredsedníčka vlády a ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Veronika Remišová.

Lelovský hovorí o prepojení krízy so vzdelávaním a vidí v tom pozitíva. „Kríza spojená s pandémiou je s nami už príliš dlho a všetci túžobne očakávame jej koniec. No dovolím si tvrdiť, že v nej nájdeme aj pozitíva. Ukázala nám totiž, že bez technológií a digitalizácie sa v novom normále nedá uplatniť. Verím, že už to chápu aj tí, ktorí zodpovedajú za vzdelanie a budúcnosť našich detí,“ povedal Mário Lelovský.

Školstvo nevyužilo všetky možnosti, ktoré mu online prezenčné vzdelávanie umožňuje.

Podľa neho pandémia a výsledky testu naplno ukázali, že digitálne zručnosti učiteľského zboru na tom nie sú dobré. „Myslím, že školstvo nevyužilo všetky možnosti, ktoré mu online prezenčné vzdelávanie umožňuje. Moderné vzdelávanie na diaľku totiž neznamená zadávanie úloh cez EduPage bez živého kontaktu s učiteľom. Som presvedčený, že vďaka digitálnym nástrojom dnes vieme žiačky a žiakov intenzívnejšie vtiahnuť aj do dištančnej výučby,,“ myslí si Lelovský.

„Podrobne sme spolu s odborníkmi z praxe a univerzít dáta zanalyzovali a vyhodnotili v Záverečnej správe IT Fitness test 2020. Verím, že tieto informácie a odporúčania odborníkov budú inšpiráciou pre našich učiteľov a aj pre zapojenie sa žiakov a študentov do podobného testovania na budúci rok,“ hovorí riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská.

Celú záverečnú správu s podrobnými informáciami nájdete TU.

Zdroj: Záverečná správa IT Fitness Test

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vysokoškoláci #digitálne zručnosti #koronavírus #dištančné vyučovanie #T Fitness Test #IT zručnosti