Aby váš prváčik ostal zdravý...

Ako zariadiť, aby sa vaše dieťa vyvíjalo zdravo? Nie je to len o strave. Potrebné je dbať aj na hygienu a dokonca aj na správnu obuv.

, 26.08.2021 10:00
dievčatko, topánky, šnúrky, viazanie Foto:
Detská obuv má mať vo všeobecnosti pevnú pätu, a zároveň dostatočne mäkkú a ohybnú podrážku pod prstami a strednou časťou chodidla.

Po raňajkách zdravá desiata

Pre zdravý rast a vývoj i dobrú imunitu potrebujú deti pravidelný príjem živín a energie. Zdravá desiata by mala tvoriť 15 percent z denného príjmu energie. Deti by desiatu mali zjesť približne po troch hodinách od raňajok, zvyčajne cez veľkú prestávku v škole, keď majú dosť času nerušene doplniť vydané kilojouly. Vhodné je uprednostniť sladké pečivo, prípadne sušienky, sušené ovocie a cereálne sladké tyčinky pred tučnými múčnikmi a cukrovinkami.

V kvalitnej desiatej by nemalo chýbať celozrnné pečivo, nátierka alebo syr, porcia ovocia a zeleniny a nesladený nápoj. Tieto zložky potravy dodajú organizmu optimálne množstvo výživných látok – bielkovín, tukov a cukrov, ale aj vitamíny a minerálne látky. Z minerálnych látok je pre vyvíjajúci sa organizmus najvýznamnejší vápnik, zdrojom je najmä mlieko, mliečne výrobky, syry a jogurty.

Preto by rodičia mali dieťaťu dávať na desiatu aj mlieko a mliečne výrobky. Z mliečnych výrobkov sú veľmi hodnotné probiotické a acidofilné výrobky. V súčasnosti pribúda detí s rôznymi intoleranciami, najčastejšie na laktózu, prípadne mliečnu bielkovinu. V takom prípade určí najvhodnejšie potraviny pre dieťa v závislosti od zisteného stupňa intolerancie detský lekár – špecialista.

desiata Čítajte viac Tipy na zdravú desiatu pre školákov

So sladkým opatrne

Pre deti je charakteristické, že potrebujú tzv. rýchle kalórie, sladkosti im preto nemusíte úplne odopierať. Denná porcia by však nemala byť väčšia ako 50 gramov. Na rozdiel od potrebného príjmu cukru v jedle sú pre ne absolútne nevhodné sladené nápoje. Obsahujú priveľa jednoduchých cukrov a zbytočne zvyšujú príjem energie, čo vedie k vzniku obezity. Naučte dieťa dodržiavať pitný režim, inak môže byť dehydrované, unavené a nebude sa vedieť sústrediť na školské povinnosti.

Čisté ruky sú zdravé

Dieťa je náchylnejšie na ochorenia, imunita sa u neho ešte len vyvíja. Preto mu neustále pripomínajte, aké dôležité je umývanie rúk, s tým, že nestačí iba opláchnutie pod teplou vodou, ale potrebná je aj poriadna dávka mydla. Umývanie rúk je najjednoduchší spôsob, ako možno predísť šíreniu veľkej časti infekčných chorôb – respiračných, hnačkových ochorení, žltačke typu B.

Naučte deti umývať si ruky dôkladne, nevynechať žiadnu časť dlane, chrbát rúk, priestor medzi prstami ani pod nechtami. Po dôkladnom opláchnutí má dieťa použiť jednorazovú utierku alebo čistý uterák. Dieťaťu zdôraznite, že ruky si má umývať po príchode do školy i po návrate domov, pred a po jedle, po každom použití toalety, po kašľaní, kýchaní a pri akomkoľvek pocite nečistých rúk.

shutterstock 211292326 Čítajte viac Školáci majú veľký problém so správnym držaním tela, upozorňuje pediatrička

Obujte dieťa zdravo

Detská noha je veľmi citlivá na škodlivé vonkajšie vplyvy, dajte si záležať na výbere prezuviek do školy. Mali by byť z prírodných materiálov.

Detská obuv má mať vo všeobecnosti pevnú pätu, a zároveň dostatočne mäkkú a ohybnú podrážku pod prstami a strednou časťou chodidla. „Nesprávna obuv môže z dlhodobého hľadiska spôsobiť deformity, trvalo poškodiť kostru chodidla alebo aj prispieť k vývoju skoliózy,“ upozorňuje vedúca sekcie ochrany a podpory zdravia a špecializovaných činností Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky (ÚVZ) SR Jana Hamade.

Pripomína, že pre správny rast kostí je veľmi dôležité, aby malo dieťa v obuvi dosť miesta pre prsty, a pri výbere prezuviek je dobré dať prednosť tým, ktoré sú vyrobené z prírodných materiálov, napríklad z usní a textilu. Sú mäkké, priedušné, absorbujú vlhkosť, nedráždia kožu a prispôsobia sa tvaru chodidla," zdôrazňuje odborníčka. Nevhodnými materiálmi pre detskú obuv sú koženka, plast či poroméry. Obuv z nich sa ťažko prispôsobuje tvaru chodidla, je tvrdá, nepriedušná, neodvádza vlhkosť z povrchu kože a môže spôsobiť napríklad plesňové ochorenia.“

Pre najmenšie deti je najvhodnejšia nízka členková obuv. Majte na pamäti, že prezuvky nie sú to isté čo obuv do telocvične, a deti si ich nemajú zamieňať. Pre športové aktivity je určená obuv s mohutnejšou a trvanlivejšou konštrukciou a pevnou protišmykovou podošvou.

rodičia, deti, školské pomôcky, nákup Čítajte aj Odborník Ján Šuda: Výbava prváka niečo stojí

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #zdravý životný štýl #zdravý vývin #Škola volá #deti