Niektoré predajne majú Vianoce už v septembri

Spotrebitelia si môžu v niektorých predajniach na Slovensku už v týchto dňoch zaobstarať aj tradičné vianočné výrobky.

27.09.2009 17:19
Vianoce 5 Foto:
Ilustračné foto
debata

Časť obchodov totiž s výrazným predstihom odštartovala sviatočnú ponuku a na pulty vyložila prvé vianočné potravinárske výrobky. V ďalších týždňoch k nim postupne pribudnú dekorácie, balíčky, hračky či vianočné stromčeky. Vyplýva to z vyjadrení zástupcov obchodníkov.

„Vianočný tovar sme začali predávať už tento týždeň – jedná sa o pravidelnú akciu na čiastkový sortiment vianočných a sezónnych cukroviniek,“ poznamenal vedúci úseku marketingu obchodného reťazca Kaufland Martin Gärtner. Významná časť spotrebiteľov sa rada vyhne predvianočnému zhonu v obchodoch a preferuje predzásobenie na sviatky v dostatočnom predstihu, dodal.

Reťazec Ahold, ktorý na Slovensku prevádzkuje predajne Hypernova a Albert, spustí predaj vianočného tovaru začiatkom októbra tiež ponukou cukroviniek. „Koncom októbra sa objavia na pultoch vianočné balíčky, postupne hračky, dekorácie a ostatný vianočný sortiment,“ doplnila hovorkyňa spoločnosti Ahold Retail Slovakia Diana Chovancová Stanková.

Tradične vo fázach plánuje aj tento rok prezentovať Vianoce svojim zákazníkom najväčší obchodný reťazec Tesco. „Najskôr prichádzame s vianočnými dekoráciami a vianočnými stromčekmi, aby mali zákazníci dostatok času na prípravu,“ priblížila hovorkyňa firmy Tesco Stores SR Oľga Hrnčiarová.

Výdavky mnohých Slovákov spojené s vianočnými sviatkami bude zrejme limitovať negatívny vplyv svetovej hospodárskej krízy, pre ktorú v uplynulých mesiacoch prišli o prácu tisícky ľudí. „Bude sa kupovať viac s rozvahou,“ povedal analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Rodiny sa pravdepodobne budú orientovať viac na to, aby zabezpečili potravinársky sortiment pre domácnosti, dodal.

Tržby maloobchodu tento rok pre krízu zaostávajú za vlaňajškom, v júli medziročne klesli o viac ako desatinu. Drahovský nevedel odhadnúť, do akej miery môže kríza zasiahnuť objem vianočných nákupov. „Ak budú (tržby obchodníkov) na úrovni roku 2008, tak budú všetci spokojní,“ myslí si.

Podľa Hrnčiarovej spotrebitelia v čase krízy zatlačili na obchodníkov tým, že sa stali náročnejšími a za menej peňazí chcú kvalitnejší a širší výber. „Obchodníci sa už budú orientovať na kvalitný tovar, najmä v mestách a v obchodných centrách,“ predpokladá Drahovský. Ponuku vianočného sortimentu sa však predajcovia zužovať nechystajú.

debata chyba